Hasiči a Jára Cimrman zahajují pražskou turistickou sezonu
29. 03. 2003
Ve světě, a to nejenom ve světě cestovního ruchu, je Praha
neskonale známější než stát, jehož je hlavním městem. Jak je Pražská
informační služba připravena na hlavní turistickou sezonu 2003, jsem se
v polovině března zeptal ředitele Pražské informační služby Ing.
Václava Novotného.
Myslím, že slušně. Celou zimu jsme pracovali na tom, abychom eliminovali
image, kterou Praze způsobily povodně a popovodňová propaganda. Expozice
hl.m. Prahy sklízí na mezinárodních veletrzích cestovního ruchu úspěch
za úspěchem. Ohlasy na Prahu jako turistickou destinaci jsou opět velmi
příznivé ze strany laické veřejnosti i odborníků. Totéž je možné
vyvodit ze zájmu a ohlasů zahraničních návštěvníků Prahy. Dá se
říci, že téma povodně pominulo a problém úplně zmizel. Pokud se ve
světě nestane něco strašlivého, nevidím důvod, proč bychom se v tomto
roce museli vyrovnávat s pokleslou sezonou jako loni. Vydali jsme ucelenou
řadu informačních brožur, které se setkaly s mimořádně příznivým
ohlasem. Nicméně jedna z nich- „Prague Agent's Manual“- s ještě
větším. Je příručkou pro profesionály cestovního ruchu (i pro takové,
kteří dosud o Praze nic neslyšeli), aby byli schopni do Prahy zorganizovat
túru. Manuál mj. obsahuje popis vízových povinností, informace o počasí
apod. Vše nasvědčuje tomu, že tiskovina tohoto druhu zde opravdu chyběla, a
to soudě i podle premiérového ohlasu, jehož se jí dostalo začátkem
února na veletrhu „Business Travel 2003“ (Europe's Dedicated Event for
Buyers, Managers & Arrangers of Business Travel), na němž byla poprvé
představena odborné veřejnosti.
V pátém vydání loňského Všudybylu (str. 14–15) v článku
„Všechny možné koněspřežné“ jsme společně představili stálou
expozici kočárů v areálu ctěnického zámku, jejž Pražská informační
služba spravuje. Připomíná dobu, kdy spedice i osobní doprava byly
dominantně závislé na železnici a vozidlech tažených koňmi. Hlavní
město Praha tímto krokem navrátilo ctěnickému areálu proslulost
výletního a turisticky atraktivního místa.
Ctěnice jsou vyhledávanou atrakcí nejen mezi Pražany. Jsou
i frekventovaným tématem diskusí evropských muzeí kočárů. Řada z nich
o ně projevila intenzivní zájem. Kolegové z Německa a Rakouska je
hodlají navštívit už proto, že prý neočekávali, že by se v České
republice mohla vyskytovat až tak atraktivní kumulace unikátních exponátů.
Při té příležitosti nás požádali o poměrně zásadní článek do
svého odborného časopisu. Ale nejen díky Ctěnicím, které jsou vyjma
kočárovny stále ještě v rekonstrukci, vcházíme do sezony v plné síle.
Dubnem otvíráme památkové objekty ve správě Pražské informační
služby. Všechny dohromady za sezonu obvykle navštíví na jeden a čtvrt
milionu návštěvníků. Kromě ctěnické kočárovny to jsou Petřínská
rozhledna, Bludiště na Petříně, Věž chrámu sv. Mikuláše na Malé
Straně, malostranská mostecká věž, staroměstská mostecká věž, Prašná
brána a Staroměstská radnice. Každý z námi spravovaných památkových
objektů je osazen stálou expozicí a opravdu není obvyklé, že by někdo
z návštěvníků do návštěvní knihy napsal něco jiného než
pozitivního. Návštěvníkům Prahy jsou k dispozici čtyři turistická
informační střediska: na Staroměstské radnici, v ulici Na Příkopě,
v přízemí malostranské mostecké věže a na hlavním nádraží. I na
základě svých zimních aktivit se domníváme, že návštěvnost Prahy bude
slušná.
„Roztáhněte jí nohy,“ je památným výrokem Járy Cimrmana,
kterým se neopominutelně zasloužil o existenci Petřínské rozhledny,
neboť jím pro budoucí generace zachránil stabilitu pařížské Eiffelovky,
jež pak byla vzorem naší na Petříně. A není to apríl, že 1. dubna
s Járou Cimrmanem oficiálně startujete do letošní turistické sezony na
Petřínské rozhledně?
Není, neboť Petřínskou rozhlednu vnímáme jako jakousi naši vlajkou loď.
Součástí zahájení je vernisáž výstavy „Jára Cimrman, génius, který
se neproslavil“. Tentokrát se tematicky věnujeme období, kdy Jára Cimrman
spolupůsobil u hasičského sboru, už proto, že hasiči letos slaví
150. výročí. Hasiči z toho mají takovou radost, že hned následující
víkend po 1. dubnu budou skákat z rozhledny. Prý do plachty (pokud se
trefí). Budou ji slaňovat, vybíhat ji v kompletní výstroji apod. Zkrátka
hasiči budou na Petříně pořádat velikou hasičskou show. Letos to bude
zahájení opravdu velkolepé. Velkolepější i proto, že Pražská
informační služba slaví pětačtyřicáté výroční existence.
Ano, a poslední odborná zkoumání nasvědčují, že založení
Pražské informační služby inicioval sám Jára Cimrman.
V úvodu jsme hovořili o vašem úspěšném tažení zahraničními
veletržními kolbišti. Momentálně se prý Pražská informační služba,
coby člen „Seven Stars of Central Europe“, chystá do USA.
Ano, dohodli jsme se s dalšími evropskými metropolemi Berlínem,
Drážďany, Mnichovem, Vídní, Salcburkem a Budapeští, že na sebe
přestaneme žárlit kvůli tomu, že si bereme turisty (což si evidentně
bereme – spíše my jim, nežli oni nám), a rozhodli jsme se spolupracovat.
Jedeme přesvědčit Američany, že má smysl jezdit do střední Evropy a
navštěvovat naše města. Pro tento účel jsme se nazvali „Seven Stars of
Central Europe“. V průběhu tří dní uskutečníme šest prezentací. Dvě
v New Yorku v hotelu Waldorf Astoria, dvě v Chicagu v hotelu Four Seasons a
poslední dvě v Los Angeles v hotelu Sofitel pro incentivní, kongresové a
turistické ústředny a touroperátory a pro novináře píšící
o cestovním ruchu. Akci koordinují a organizují naši němečtí kolegové.
Máme za to, že to bude profesionálně odvedená věc, která by mohla
Američany motivovat, aby opět začali ve větší míře navštěvovat
střední Evropu.