GO + REGIONTOUR
20. 02. 2015
S hejtmanem Kraje Vysočina dr. Jiřím Běhounkem se potkáváme
15. ledna 2015 na Regiontouru v Brně.
Pane hejtmane, před chvilkou jsem telefonicky hovořil se svou
partnerkou. Řekla mi, že v televizi vysílali reportáž z Regiontouru,
které dominoval stánek Vysočiny.
Samozřejmě jsem tomu velmi rád. V jeho konceptu se odráží skutečnost,
že na Vysočině jsou vysoce kreativní lidé, kteří dokážou realizovat
neotřelé nápady. Dnes už tu dvakrát bylo vystoupení našich děvčat, kdy
celá hala zmlkla a všichni sledovali jejich akrobacii ve výšce. Prostě
nádhera! Moc jim za ten zážitek děkuji. To je to, co má na mezinárodních
veletrzích být. Zaujmout, překvapit, potěšit.
A ještě mi dovolte čistě řečnickou otázku, co potěší
návštěvníky Kraje Vysočina?
Toho je spousta. Pohostinnost, nádherná příroda, gastronomie, poutní místa
a památky, včetně tří památek UNESCO. Ale i to, že funguje dálnice D1,
což je rovněž důležitý prvek ovlivňující výkonnost cestovního ruchu
v našem kraji. Z nepřeberného množství turistických cílů a atraktivit
Vysočiny bych určitě rád zmínil to, co nás dělá jedním
z nejatraktivnějších krajů milovníků koní a hypoturistiky, a to osm
set kilometrů hypostezek. V současné době chystáme cyklostrategii a
v grantovém programu chceme podpořit i zlepšení infrastruktury
zahrnující odpočívadla pro ty, kdo se vydají po našich cyklistických
trasách. Rád bych využil této příležitosti a pozval čtenáře Všudybylu
k návštěvě našeho nádherného kraje, Kraje Vysočina.
krátké vyjádření jsem požádal i generálního ředitele
OREA hotelu Voroněž Ing. Zdeňka Kovaříka.
Jsem rád, že OREA hotel Voroněž je tradičním partnerem akciové
společnosti Veletrhy Brno a že s brněnským výstavištěm sousedíme.
Konání veletrhů umožňuje úspěšně prezentovat nejen destinace a produkty
vystavovatelů, ale i OREA hotel Voroněž a naše služby. Expozice
mezinárodních veletrhů cestovního ruchu Go a Regiontour i celková
atmosféra a řada setkání a jednání, které jsem tu vedl, na mě
zapůsobily příznivým dojmem. Radost mi udělal zejména pavilon „P“
s expozicemi a prezentacemi krajů a regionů, a tedy i Hodonínska, odkud
pocházím. Ano, jsem z jižní Moravy. Do pozice ředitele OREA hotelu
Voroněž jsem byl jmenován od 1. ledna 2015. Po zcestování řady míst
světa, na něž mne má profese zavedla, se tak vracím zpátky do Brna, kde
už jsem pět let bydlel. Má úžasné kouzlo. Cítím se tu mezi svými.
Debrecín je hlavním městem župy Hajdú-Bihar, druhým
největším městem Maďarska a centrem Velké uherské nížiny. Leží
220 kilometrů východně od Budapešti, blízko národního parku Hortobágy.
Někdejší „kalvinistický Řím“ vás osloví svým kulturním
dědictvím, zejména pak památkami maďarského protestantského hnutí. Je
univerzitním městem, kde každoročně studuje několik tisíc zahraničních
studentů. Na stánku Debrecínu nás proslulými debrecínskými párky
počastoval jeho primátor dr. László Papp.
Pane primátore, na rozdíl od českých debrecínských párků jsou ty
vaše buclatější a šťavnatější.
Originální debrecínské párky připravujeme podle tří receptur.
První předepisuje sto procent hovězího masa, druhá třicet procent
hovězího a sedmdesát vepřového – nejlépe mangalice – a třetí
receptura ukládá použít výhradně maso vepřové. Nejlepší debrecínské
párky jsou z mangalice a hovězího v poměru 70:30. Jejich receptura vznikla
v osmnáctém století. A poněvadž Debrecín je, obdobně jako Brno,
významným veletržním městem, jejich obliba se díky vystavovatelům a
návštěvníkům tamních veletrhů rychle rozšířila do dalších
zemí světa.
O pár slov jsem požádal i starostu Jindřichova Hradce Ing.
Stanislava Mrvku. Pane starosto, jako profesionální muzikant jsem si často
vzpomněl na Rondel – hudební pavilon jindřichohradeckého zámku –
s bezednou vázou, z níž kdysi zněla hudba zámecké kapely skryté pod
podlahou, kterou se prezentovala a své hosty bavila tehdejší
vrchnost.
Dnes se tu Jindřichův Hradec prezentuje nápaditými informačními a
propagačními materiály a stánek Jihočeského kraje pak návštěvníky
veletrhu baví produkcemi artistů, herců a zpěváků. Přijeli jsme sem
představit nejen město, ale celý náš region. To abychom v Jindřichově
Hradci udrželi turisty co nejdéle. Regiontour je pro nás jednou
z rozhodujících prezentačních akcí, jíž zahajujeme roční cyklus
veletržních účastí. Letošní prezentace Jihočeského kraje, jeho měst a
turistických cílů se koná v duchu výročí 600 let od upálení Mistra
Jana Husa. Téma jižní Čechy husitské je velmi nosné.
Nejen stánek Kraje Vysočina, ale i expozice pelhřimovské
Agentury Dobrý den a Pivovaru Poutník, jehož pivo expanduje i do
brněnských restaurací, poutá pozornost účastníků
Regiontouru.
Co na to obchodní ředitel pivovaru Poutník Jiří Vacek?
Jsem rád, že nejen Brňanům, ale i zahraničním vystavovatelům a
návštěvníkům veletrhů Poutník chutná, a jsem hrdý na to, že tu,
obdobně jako náš senátor Milan Štech, úspěšně reprezentujeme
Pelhřimovsko a Českou republiku. Základem úspěchu Poutníku (a určitě
i úspěšnosti našeho senátora) je sepětí s regionem. Moderní
technologie, jejichž zavádění se nebrání ani pivovar Poutník, nejenže
umožňují vyrobit pivo kdekoliv na světě, bohužel díky snaze o co
nejnižší výrobní náklady se tak často děje za cenu unifikace, na úkor
kvality a jedinečnosti produkovaného piva. Pelhřimovské pivo proto doteď
vyrábíme klasickým způsobem z kvalitních domácích surovin. Při tomto
způsobu výroby hraje význam nejen výrobní postup, kvašení v otevřených
spilkách apod., a tedy i limitovaný výstav piva, ale i naše voda
z Křemešníku – za jejíž pověst a prý až zázračné účinky, které
z vrchu Křemešník a jeho Stříbrné studánky udělaly významné poutní
místo, může geologické podloží obsahující stříbro známé svými
antibakteriálními vlastnostmi.