George Bush s mikrofonem ProMoPro
02. 03. 2003
Úspěšná realizace největší kongresové akce roku 2002, summitu
NATO, byla s to katapultovat Česko do nejvyšších sfér kongresového
byznysu (což je pro zemi o miliardách dolarů ročně zahraničního inkasa
nad stávající rámec). Výsledek?
Úspěšná demonstrace síly a pro konkurenční kongresové destinace hrozivě
mohutné mávnutí pomyslné páky obrovitého katapultu. Ale naprázdno.
Nicméně, úspěšně zvládnuté technické zabezpečení summitu NATO (a
nejen ono) přispělo k tomu, že společnost ProMoPro z České republiky
letos začátkem roku převzala v kanadském Vancouveru prestižní cenu
každoročně udělovanou nejlepší firmě světa v oblasti aplikace
kongresové techniky.
Udělení ocenění mi bylo záminkou požádat o rozhovor jednatele
společnosti ProMoPro paní Milenu Veselou a pana Jaroslava Veselého na téma
přezíravého vztahu „našinců“ k dispozicím Prahy a Česka v oblasti
kongresového byznysu a cestovního ruchu vůbec.
Bohužel. Co se týče české strany, za summitem NATO se „zavřela voda“.
Jako kdyby nebyl. Všude ve světě, pokud se něco takového uskuteční, se to
snaží co nejvíce zužitkovat, aby si všichni kolem uvědomili, kde je teď
in pořádat kongresy. Nedávno jsme se vrátili z výročního zasedání
celosvětové „Congress Rental Network“, jejímž iniciátorem byl Philips a
jejíž organizaci převzala společnost Bosch, která od Philipsu koupila
divizi tlumočnických zařízení. „Congress Rental Network“ sdružuje
nejrenomovanější firmy z pětačtyřiceti států světa. Je tam zastoupena
Afrika, Severní Amerika, Jižní Amerika, Austrálie, Asie a pochopitelně
Evropa. Výroční zasedání se konají pokaždé jinde. Již se uskutečnila
v Jihoafrické republice, v Portugalsku, v Rakousku a letos v lednu
v Kanadě ve Vancouveru. Na zasedání se každoročně vyhlašuje prestižní
ocenění „Agent roku“. Letos bylo uděleno firmě ProMoPro. Je to obrovské
uznání. Výraznou měrou k němu přispělo právě úspěšné provedení
summitu NATO, kde jsme zajišťovali veškeré technické a doprovodné práce,
vyjma počítačových a datových sítí.
Zmínil jsem přístup Česka k šancím…
V oblasti kongresů se pohybujeme pětatřicet let. Je trvale zarážející,
že Český stát nemá zájem takovéto úspěchy ekonomicky zužitkovat.
Nejedná se pouze o promarněné mezinárodní ohlasy na kongres NATO.
O Výročním zasedání Mezinárodního měnového fondu a Skupiny Světové
banky 2000 rovněž pochvalně hovořil celý svět a také to šlo do
ztracena. A to nehovořím o řadě „menších“ prestižních kongresů
pro tři až pět tisíc účastníků (rozumějte, tři až pět tisíc
pozitivních referencí směrodatných lidí). Firmy, jež kongresy zadávají a
financují, si pečlivě vybírají destinace, kde je realizovat. Směřují je
tam, kde očekávají, že dopadnou dobře. A to i co se týče bezpečnosti,
ohlasů účastníků na pořadatelskou zemi a reakcí hostitelské země na
kongres. Obhlížejí místa a právě probíhající kongresy. Zjišťují si,
jaké firmy je dělají, berou si reference. Vysoce pravděpodobně si nikdo
(snad vyjma Česka) nedovolí ohlasy na kongresy takových dimenzí, jako byl
summit NATO, nevyužít pro akceleraci realizace svých záměrů v oblasti
zahraničního obchodu.
Ve Vancouveru musel mít můj manžel podrobnou zprávu o průběhu zasedání
NATO. O tom, co jsme tam montovali, co jsme dělali. Po skončení projevu za
ním chodili zástupci jednotlivých států a blahopřáli. Představa, že
jsme dělali kongres, kde jsme od položení koberců, postavení kanceláří,
televizního studia až po dodání techniky všechno zařizovali sami, pouze se
zapůjčením části zařízení a techniků zvenku, byla pro ně naprosto
úžasná.
Jak vám vycházelo vstříc místo konání?
Kongresové centrum Praha? To se snaží dělat kšefty. Dostávali jsme se tak
do situací, že třeba do prostor, kde se měl konat slavnostní oběd všech
hlav států, jsme byli vpuštěni ani ne čtyřiadvacet hodin před jeho
započetím. Přitom se tam muselo zajistit postavení, odzkoušení techniky,
kontrola bezpečnosti apod. Ještě 14 dní před zahájením summitu
probíhala v Kongresovém centru jiná akce. Vzhledem k tomu, že se kongresu
kongresů účastnilo pětačtyřicet hlav států, vše nesmírně komplikovala
důkladná bezpečností opatření, neustálé kontroly. Kdybychom věděli
předem, do jakých podmínek půjdeme, zřejmě bychom to odmítli. Šli jsem
do toho s tím, že nás tam pustí měsíc či dva měsíce předem, aby se
vše pečlivě připravilo a odzkoušelo. Místo toho jsme to museli stíhat
v šibeničních lhůtách. Dopadlo to ale dobře. Bez jediné chybičky či
zádrhelu. To nebyla pouze otázka připravenosti a technického umu. V tomhle
případě i toho, že se nás opravdu drželo štěstí.
Co vaše byznysy v Česku? Předpokládám, že jste Na Rubešce
rozšířili svoji sbírku robotických kamer, obřích projekčních stěn
apod. o další mnohamilionovou investici…
Na summitu NATO byla světová premiéra nového tlumočnického zařízení.
Jedná se o převratný dvaatřicetikanálový plně digitální systém. Na
summitu byla použita jeho beta verze, kterou výrobce tři měsíce před tím
testoval v Německu v Eindhovenu, kde si pronajal halu, která na devadesát
procent odpovídala kongresovému sálu v Praze. Tři měsíce tam zařízení
trápili. Nicméně firma Bosch nám pro jistotu poslala ještě záložní
zařízení. Organizátoři summitu NATO si ale objednali ještě další sál,
kde takovéto zařízení potřebovali. Záložní zařízení jsme proto
použili jako hlavní. Když to zástupci výrobce viděli, málem je ranila
mrtvice.
Co dvaatřicetikanálový plně digitální tlumočnický systém
umí?
Doposud se dělala zařízení, která zvládala šestnáct jazyků. Vzhledem
k rozšíření Evropské unie a k její interní směrnici, že každý
zástupce státu má právo hovořit vlastním jazykem, bude nutno tlumočit do
více než dvaceti jazyků. Proto jsme zařízení koupili. Nedávno jsme byli
kontaktováni agenturou z Bruselu, která pro Evropskou unii pracuje.
Zjišťovala, zda toto zařízení vlastníme a za jakých podmínek by si je od
nás mohla půjčovat.
V rámci summitu NATO platila velmi přísná bezpečnostní
opatření. Opakovala se situace z Výročním zasedání Mezinárodního
měnového fondu a Skupiny Světové banky 2000, kdy jste nemohli do velkého
kongresového sálu? Kdy vaši nepřítomnost úspěšně kompenzovaly
robotické kamery automaticky naváděné prostřednictvím jednoho z právě
aktivovaných šedesáti diskusních mikrofonů zrovna hovořícím
účastníkem kongresu, jehož obraz se tak promítal na obří projekční
stěnu v sále a na další plochy mimo sál?
Kupodivu jedni z mála, kteří měli do velkého kongresového sálu přístup
během jednání, byli lidé z ProMoPro.Tomu ale předcházely důkladné
bezpečnostní prověrky. Naše firma (a současně i dvaadvacet jejích
pracovníků a externistů) bylo prověřeno na stupeň tajný, což je druhý
nejvyšší stupeň v České republice. Prověřování trvalo zhruba rok.
Prověrky Národního bezpečnostního úřadu pohltily čtyřicet procent
času, který jsme přípravě summitu věnovali. Naštěstí to nebyla
jednorázová investice. Umožňuje nám to dostávat se k dalším zakázkám.
Již dnes některé specializované firmy poptávají zajištění akcí nejen
naší technikou, ale i prověřenými pracovníky.
Zdá se, že firmě ProMoPro by mohlo být „šumafuk“, že
kormidelníci Česka rezignují na prosazování zájmů zahraničního obchodu
Česka v konkurenčním prostředí ostatních kongresových destinací, už
proto, že poptávka po vašich službách dalece přesahuje místní rámec.
Nicméně, vůbec si nemyslím, že z toho můžete mít radost.
Bereme to střízlivě. Šedesát procent výkonů, které reprezentují
čtyřicet našich procent tržeb, děláme pro české zákazníky. Čtyřicet
procent výkonů, které reprezentují šedesát procent tržeb, pak pro
zahraniční. V „Congress Rental Network“ i v rentalové síti Barco
(v níž je ProMoPro zařazeno do kategorie „Golden Rental Partner“)
dělíme zákazníky na dvě skupiny. Podle ceníku, v němž vpravo jsou
uvedeny typy, vlevo ceny. Jedna skupina se nejdříve dívá doleva a vybírá
si typy a poté cenu. Druhá skupina se nejdříve dívá doprava na ceny a
poté na typy. První skupinu označujeme „First Left After Right“ a druhou
skupinu „First Right Down After Left“. Většina českých zákazníků se
řadí do „First Right Down After Left“.
To jste mi připomněli, že jsem dosud také neřekl nic
nepatřičného. I mé předešlé konstatování, že cestovní ruch v Česku
nestojí za to, aby se jím kdokoliv zabýval, bylo v intencích současné
všeobecné praxe. Takže, jakou částkou jste přispěli na kampaň
podporující amerického prezidenta George Bushe mladšího, aby vám osobně
dělal reklamu?
To je neplacená, nicméně o to účinnější reklama. U zahraničních
zákazníků v poslední době dochází k odklonu od toho, aby technické
zabezpečení kongresů zajišťovali skrze prostředníky. Co nejvíce věcí
se snaží objednávat napřímo. Občas tak nastává problém. Zvláště pak,
máme-li exkluzivní smlouvu, např. s hotelem, stanovující, že veškeré
zakázky budeme dělat přes něj. Není to jen proto, aby pořadatel kongresu
ušetřil. Než totiž prostřednictvím nějakého hotelového referenta firmě
realizující technické zajištění vysvětlí, co chce, může být pozdě,
takže řada věcí se stejně řeší napřímo. Trend vypouštění
mezičlánků je celosvětový. Čtyřicet procent zakázek a šedesát procent
tržeb máme od zahraničních partnerů. A ti nechtějí prostředníky, ale
reference. Pokud vidí fotografii prezidenta Bushe s mikrofonem ProMoPro, je to
dané. Navíc nás hřeje to, že jsme na jednom ze zasedání summitu přišli
o sluchátko z tlumočnického zařízení, protože si jej prezident George
Bush, včetně schématu, jak nastavovat jazyky, seznamu tlumočníků a
praporku vzal a bude je mít umístěné ve vitríně v Bílém domě ve
Washingtonu jako vzpomínku na pražský summit NATO.