Francouzské TV3 učaroval stánek hl.m. Prahy
01. 04. 2004
Ve třetím vydání letošního Všudybylu primátor hl.m. Prahy
MUDr. Pavel Bém řekl: „Jedním z významných cílů a poslání
pražského primátora je šířit proslulost města všemi dostupnými
prostředky. Významným prvkem v mém osobním marketingu a propagaci města
je pohled na velké hráče dnešní doby. Nepochybně např. přítomnost Billa
Gatese v Praze je přesně takovou návštěvou, jež v mezinárodním
měřítku výrazně přispívá k posilování povědomí o tom, že Praha je
in. Nejsou to ale jenom lidé světa velkého podnikání. Byla to
i návštěva primátora Paříže, který poprvé zavítal do Prahy.
Přijížděl s velkými očekáváními a odjížděl s jistotou, že se sem
musí vrátit.“ Než tak ale pan Bertrand Delanoë stačil učinit,
reprezentace hl.m. Prahy vedená radním zodpovědným za cestovní ruch RNDr.
Igorem Němcem se i s Prahou vydala za ním do města nad Seinou. A opět
sklízela velkou pozornost. Inovovaný veletržní stánek hl.m. Prahy byl
v Paříži jedním z nejexponovanějších. Rozhovor s ředitelem
Pražské informační služby Ing. Václavem Novotným jsem ale začal
konstatováním, že Praha je čím dál navštěvovanější turistickou
destinací, do níž stále více turistů jezdí zhodnocovat (či utrácet)
svůj čas a peníze – v ekvivalentu stovek miliard českých korun.
Možná, že se to všem úplně dobře neposlouchá, ale Praha je pro mnoho
potenciálních návštěvníků o hodně čitelnější než sama Česká
republika. Proto má na některých veletrzích (byť v těsném sousedství
české národní expozice) důvod vystavovat samostatně. Tedy výrazněji než
to umožňuje náš národní stánek. Expozice hl.m. Prahy na veletrzích
v posledních letech patří k nejnavštěvovanějším. To jsme si
ověřili i na posledních veletrzích v Londýně, Miláně či Paříži.
Veletržní expozice hl.m. zhodnocuje nápad, který vzešel z okruhu
pražského radního RNDr. Igora Němce i řemeslnou invenci zhotovitele,
společnosti Celtic. Díky tomu se daří na zahraniční veletržní scény
přenášet doteky atmosféry (genia loci) Prahy.
Dovolím si vám skočit do řeči, protože jste (možná záměrně)
opomněl zmínit jeden z nejvýznamnějších atributů, a tím je lidská
dimenze. Ta je na stánku hl.m. Prahy umocněna přítomností jazykově skvěle
vybaveného a odborně vysoce fundovaného vstřícného týmu lidí
z Pražské informační služby. Navíc neméně skvělou úroveň mají
i vaše propagační materiály, které tam distribuují.
Nicméně, sláva stánku se šíří způsoby, které jsou na nás poměrně
nezávislé. Již jste zmínil pařížský veletrh. Ještě před odletem na
něj se na nás obrátila TV3, což je druhá největší celoplošná televize
ve Francii, že by zpravodajství z tohoto veletrhu ráda dělala právě ze
stánku hl.m. Prahy. A to se jen tak hned každému nepřihodí! Expozice hl.m.
Prahy byla pro letošek obohacena o téma sv. Jana Nepomuckého. V jižních
zemích Evropy, zejména v Itálii a ve Španělsku se nám tyto symboly, jako
je i např. Pražské Jezulátko, osvědčují. Snažíme se, aby stánek hl.m.
Prahy nebyl na každém veletrhu úplně stejný. Úspěšnost expozice je ale
jen jistým komponentem v celkové propagaci Prahy. Narůstající počet
návštěvníků hl.m. Prahy pochopitelně způsobuje řada faktorů, k nimž
však zdařilé veletržní prezentace bezesporu patří.
Posledně jsme hovořili o součinnosti středoevropských
metropolitních turistických informačních středisek.
Nám přijde, že pokud máme Prahu účinně propagovat ve Spojených státech,
že je dobře spojit se s Vídní, Berlínem, Mnichovem, Budapeští. Loni jsme
absolvovali společnou propagační túru, a to že Praha je jednou
z evropských metropolí, kde návštěvnost Američanů neklesá, nýbrž
roste, může být podpořeno i touto misí. Spolupráce s evropskými
metropolemi bude pokračovat i letos. Program jsme nedávno upřesňovali
v Berlíně. Jedině když se naše metropole spojí, jsou s to vytvořit
nabídku, která je z hlediska Američanů srovnatelně silná jako nabídka
Londýna nebo Paříže. Co se týče propagace v dálných destinacích, zde
bezesporu výraznou roli sehrává český vlajkový dopravce ČSA a letecká
aliance SkyTeam. Právě díky této konstelaci se Praha stává výrazným
nejen cílovým ale i tranzitním bodem. Neměl bych ale zapomenout ani na
zahraniční zastoupení CzechTourism a Česká centra a vůbec na všechny, kdo
ve světě šíří dobré jméno České republiky.
Mám kamaráda, o němž se tradovalo, že jí pouze jednou denně.
Ráno začne a v noci končí. Obdobně tak se v současné době jeví
turistická sezona v Praze. Jakoby byla také jenom jedna. Nicméně,
hovoříme spolu čtrnáct dní před nástupem kalendářního jara, po němž
na severní polokouli obvykle nastupuje hlavní turistická sezona.
Vzdor poměrně vyváženému celoročnímu zájmu o Prahu i my zbrojíme na
hlavní letní sezonu. Především budeme mít zásadně inovované
internetové stránky. Jsme přesvědčeni, že i doposud jsme měli velmi
dobré webové stránky, a to byl jeden z nejúčinnějších nástrojů, jak
oslovovat potenciální návštěvníky. Obzvlášť vezmeme-li v úvahu, že
70 % z nich jsou individuální turisté, ovlivnění nabídkami cestovních
kanceláří pouze do určité míry. Žádné internetové stránky ale nejsou
tak dobré, aby nemohly být lepší. A my je do dvou měsíců budeme mít
zásadně lepší. I v tzv. hlavní sezoně budeme provozovat svá
informační střediska, přičemž pracujeme na zásadním rozšíření
jednoho z nich. Protože jsme provozovatelem památkových objektů v Praze,
snažíme se inovovat i jejich programovou nabídku, aby je měli opakovaní
návštěvníci Prahy důvod opět navštívit. Pro letošek z osmi
památkových objektů, které provozujeme, máme dva větší počiny –
zámek Ctěnice a Staroměstskou mosteckou věž. Tu navštíví na čtvrt
milionu turistů ročně. Dosud zde byla výstava o vývoji žesťových
nástrojů. V Praze v Karmelitské ulici ale vzniká velká výstava
hudebních nástrojů, což je jeden z důvodů, abychom zdejší expozici
radikálně změnili. Druhý je, že jsme v archivu České televize objevili
zajímavý film s tématem astronomických a astrologických souvislostí
Karlova mostu. Astrologie a ostatně i astronomie jsou oblasti velmi blízké
tajemnu, což je dimenze, která v dnešní snad až příliš racionální
době lidem trošku chybí. Film jsme nechali, i co do metráže, upravit tak,
aby byl akceptovatelný návštěvníky Mostecké věže. Bude v pěti
jazykových verzích. Návštěvníci Mostecké věže tak budou mít unikátní
možnost seznámit se s astrologickými souvislostmi jedné
z nejvýraznějších pražských pamětihodností.
Hlavní trakt zámku Ctěnice se stálou expozicí kočárů prochází
rozsáhlou rekonstrukcí. Jak jste pokročili tam?
Rekonstrukce je dokončena. Zámek prochází kolaudací. Ještě letos v jeho
přízemí otevřeme malou expozici o zdejší historii. Bude jakýmsi
závdavkem do té doby, než otevřeme hlavní zámeckou expozici, která má
pracovní název „Století Habsburků“. Habsburkové jsou výrazným
panevropským fenoménem. V Praze ale o nich neexistuje žádná stálá
expozice. To mj. znamená, že je tu spousta nevystavených exponátů. Ctěnice
nejsou Schönbrunn, a i proto zdejší expozice bude pojata výrazně
civilněji. Existuje spousta běžných užitných předmětů s habsburskými
motivy. Těžítka, popelníky, skleničky, talířky. Všechno možné.
Expozice bude zahrnovat vše od velkých věcí, jako jsou portréty, až po
tyto drobnosti. Bude mnohem méně oficiální, než by se mohlo očekávat.
Budeme ji otevírat v roce 2005. Bude jí však předcházet obdobně
zaměřené výstava v Clam Gallasovském paláci – varianta téhož. Jejím
pořadatelem bude Archiv hlavního města Prahy ve spolupráci s námi.
To, že Prahu navštěvuje tolik turistů, je známkou, že je vnímána
jako relativně bezpečná destinace.
Praha relativně bezpečnou destinací je. Míra kriminality zde rozhodně není
vyšší než v ostatních západoevropských metropolích. V této
souvislosti bych si dovolil podotknout, že se Pražská informační služba
snaží generovat maximálně úplné a korektní informace. I veletržní
stánek hl.m. Prahy je maximálně korektní i naše internetové stránky.
Obraz Prahy, který v minulosti vznikl a vtiskl jí adjektivum ne zcela
bezpečného místa, se daří měnit k lepšímu.