Formy organizace destinačního managementu
23. 10. 2017
Organizace destinačního managementu neboli destinační společnost je
organizace, která má za úkol zajišťovat koordinaci a kooperaci
poskytovatelů služeb cestovního ruchu na daném území (tj. destinaci) za
účelem efektivnějšího řízení turismu v regionu.
S ohledem na stále chybějící právní regulaci v podobě zákona
o podpoře a řízení cestovního ruchu nejsou závazně stanoveny právní
formy organizace destinačního managementu, které tak závisejí zejména na
otázkách možnosti financování, otázkách členství (zejména veřejný
versus soukromý sektor), předmětu činnosti organizace atd. Volba právní
formy je přitom z hlediska dalšího fungování organizace klíčová, a to
nejen co do obsahu, role a vztahu k dalším subjektům veřejného a
soukromého sektoru, ale i co do kompetencí a již zmíněného financování
organizací destinačního managementu. Se zvolenou právní formou dále
souvisí systém orgánů a jejich rozhodování, podíl členů na rozhodovací
a kontrolní činnosti, včetně výkonu dalších oprávnění spjatých
s konkrétní právní entitou.
Na základě současné právní úpravy můžeme zmínit mezi hlavními
právními formami, které pro organizaci destinačního managementu
přicházejí v úvahu, neziskové organizace (například ústavy, spolky,
obecně prospěšné společnosti založené dle zákona č. 248/1995 Sb.
o obecně prospěšných společnostech před 1. 1. 2014, tedy před
účinností nového občanského zákoníku, kterým byl zákon č. 248/1995
Sb. zrušen), rovněž však podnikatelské subjekty – korporace, tedy
typicky společnost s ručením omezeným nebo akciovou společnost.
Neziskové organizace jsou zejména vhodné pro přistoupení a spolupráci
veřejného sektoru, naproti tomu společnost s ručením omezeným a akciová
společnost se jeví výhodnější pro přistoupení a spolupráci sektoru
soukromého, neboť jsou autonomní při rozhodování, apolitické a kladou
důraz na vlastní komerční aktivity, včetně převahy vlastního
financování kombinovaného s dotačními programy.
S ohledem na poměrně širokou variabilitu lze formy organizací
destinačního managementu rozdělit pro přehlednost na organizace zřizované
a financované orgány veřejné správy (obce a kraje), kde půjde typicky
o právní formu příspěvkových organizací, dále na dobrovolná sdružení
subjektů financovaná nejsilnějšími partnery, typicky spolky, či organizace
vznikající na základě spolupráce podnikatelských subjektů, případně
i subjektů veřejné správy, ve kterých budou převládat společnosti
s ručením omezeným či společnosti akciové.
Nikoli poslední, ale rovněž jednou z významných forem, podle kterých lze
organizace destinačního managementu dělit, jsou jednotlivé úrovně, na
nichž působí, tedy organizace národní, regionální či na místní
úrovni.
S ohledem na doposud nesystematickou a svým způsobem i živelnou úpravu
destinačního managementu se jeví jeho úprava v rámci podpory a řízení
cestovního ruchu nikoli vhodnou, ale zcela nezbytnou podmínkou jeho
úspěšného a efektivního fungování.
JUDr. Lucie Kolářová, Advokátní kancelář Vácha
& Kolář