V.I.A. PRAHA, a.s.
Firma, která pomáhá získávat peníze
23. 01. 2006
zahájila svou činnost v roce 1997. Poskytuje služby v oblasti
komunikačního, obchodního, ekonomického a organizačního poradenství.
Nejvýznamnější součást jejího produktového portfolia tvoří komplexní
služby klientům spojené s přípravou projektů, vypracováním a podáním
žádostí o čerpání podpory z fondů Evropské unie. Klientům neposkytuje
„jen“ služby spojené se zpracováním projektové dokumentace a žádostí
o poskytnutí podpory z fondů EU. Poskytované služby mají proti jiným,
v této oblasti specializovaným firmám podstatný přesah do oblastí
obchodního, organizačního a komunikačního poradenství. Tento komplexní a
integrovaný přístup umožňuje poskytovat klientům efektivní pomoc při
realizaci jejich podnikatelských cílů a řešení problémů, s nimiž se
při tom potýkají. V případě potřeby je schopna pružně vytvářet na
míru „ušité“ týmy specialistů, které pomáhají již při definování
správného zaměření projektů, vyhledávání zajímavých investičních
příležitostí i přípravě a řízeného vytváření příznivého
prostředí pro realizaci podnikatelských záměrů. V této souvislosti
řeší pro klienty složité situace z hlediska externí nebo interní
komunikace.
Peníze z fondů EU
Navržení vhodných záměrů na projekty, vypracování žádosti a jejích
povinných příloh typu studií proveditelnosti, podnikatelských záměrů
apod., kompletace ostatních povinných příloh žádosti, poradenská podpora
při jednání s administračními orgány, poradenská podpora při
finančním zajištění realizační fáze projektu, dohled a poradenská
podpora při realizační fázi projektů.
Vyhledávání investičních příležitostí
a ošetření zájmů klienta při přípravě a realizaci investice, snížení
rizik investice. Vytipování příležitostí, shromáždění a ověření
informací potřebných pro rozhodování investora, zmapování správního,
legislativního a politicko-ekonomického prostředí, jednání
s rozhodujícími „decisionmakery“ v politicko-správní sféře,
zabezpečení externí a interní komunikace a eliminace rizik spojených se
vznikem negativních postojů veřejnosti.
Zajištění podpory záměrů
a zájmů klientů, eliminace rizik v oblasti postojů veřejnosti nebo jejích
vybraných segmentů. Tvorba komunikačních strategií, taktiky, scénářů a
plánů, tvorba a řízení komunikačních týmů, zabezpečení konkrétních
komunikačních aktivit v oblastech vztahů k veřejnosti (public relations),
orgánům státní moci a správy (government relations), obcím, městům,
krajům, odborům, občanským a zájmovým sdružením (public affairs),
koordinace postupu různých subjektů v rámci integrovaných komunikačních
projektů.
V souvislosti s hlavním tématem vydání Všudybylu jsem se zeptal
člena dozorčí rady a senior consultanta akciové společnosti V.I.A. PRAHA
Mgr. Pavla Šefla, CSc., jak vnímá postavení cestovního ruchu v České
republice.
Nebudu se pouštět do obecných hodnocení. Postavení cestovního ruchu
vnímám především z hlediska zkušeností naší společnosti s projekty
v oblasti cestovního ruchu, které jsou připravovány v souvislosti
s čerpáním dotací ze strukturálních fondů Evropské unie. A tady vidím
minimálně dvě zásadní skutečnosti.
Za prvé, že v období let 2004 –2005 bylo, podle oficiálních informací,
v rámci operačních programů vyčleněno na podporu projektů v oblasti
cestovního ruchu v České republice 65,8 mil. EUR. Objem podpory
požadované v podaných žádostech dosáhl 518,8 mil. EUR a schváleny byly
projekty, které požadovaly 84,3 mil. EUR dotací. Objem žádostí podaných
v oblasti cestovního ruchu byl nejvyšší ze všech oblastí, v nichž je
podpora ze strukturálních fondů poskytována. Nikdy v historii u nás nebyl
odvětví cestovního ruchu poskytnut takový objem podpory. To vnímám jako
velmi pozitivní.
Za druhé. Celý systém poskytování dotací ze strukturálních fondů
přinesl podle mého názoru kromě peněz ještě jedno významné
pozitivum – vysoké nároky na kvalitní podnikatelské záměry a jejich
projektovou přípravu. Mnoho zejména menších a středních podnikatelů bylo
náročnými podmínkami administrace žádostí doslova přinuceno poprvé
v životě vypracovat kvalitní studie proveditelnosti včetně marketingového
a finančního plánu. To vidím jako přínos pro vyšší profesionalitu
řízení firem, a tedy i pro rozvoj českého průmyslu
cestovního ruchu.
To zní velmi optimisticky. Já se ale často setkávám s kritickým
hodnocením.
Samozřejmě, ke kritice je možno najít mnoho věcí. Ostatně ukažte mi
odvětví, kde by nebylo možno hovořit o nevyužitém potenciálu,
o nekoncepčním přístupu nebo o stovkách nejrůznějších problémů.
Lidé pracující přímo v cestovním ruchu by vám je určitě okomentovali
velmi konkrétně a v souvislostech. Co se týká otázek spojených
s využíváním peněz ze strukturálních fondů EU, je tu samozřejmě
i řada problémů, které se přirozeně také vyvíjejí. V té souvislosti
bych si dovolil podotknout, že vedle obrovského zájmu využít peníze
z těchto fondů v rámci odvětví cestovního ruchu a lázeňství byla
v prvotním období u žadatelů – podnikatelských subjektů – slabší
úroveň připravenosti projektů. Žadatelé neměli dostatečnou představu
o tom, za jakých podmínek lze peníze z evropských fondů čerpat. Často
u nich převládala docela naivní představa, že nějak něco napíší a ony
ty peníze přijdou. Život ukázal, že administrační podmínky jsou
poměrně složité a náročné. Na to si spousta žadatelů stěžuje a je
v tom i kus pravdy.Vedle již zmíněného pozitivního vlivu náročných
administračních podmínek poskytování dotací je samozřejmě možno
oprávněně kritizovat celou řadu konkrétních detailů administračního
procesu, která určitě nepomáhá zvýšit profesionalitu řízení firem, ale
naopak žadatelům jen komplikuje práci. Zatímco dříve je trápily např.
nevyjasněné otázky výběrových řízení, u nichž je dnes už konečně
celkem jasno, potýkají se v současnosti zase s problémy v otázkách
partnerství projektů v jejich realizační fázi. To velmi znepříjemňuje
život žadatelům zejména z oblasti neziskové sféry.
To, o čem je možné a nutné se dnes bavit, je, nakolik operační programy
(to, jak byly postaveny a jak jsou dnes připravovány pro příští
plánovací období let 2007 – 2013) podporují například rozvoj českého
průmyslu cestovního ruchu z hlediska vytváření infrastruktury, pracovních
příležitostí a dalších potřeb.
Dobře. Přejděme k dalšímu tématu. Jak byste charakterizoval
akciovou společnost V.I.A. PRAHA?
Jsme firmou, která zákazníkům poskytuje služby v oblasti organizačního,
obchodního a komunikačního poradenství. Našimi klienty jsou, jak jsem již
uvedl, společnosti, které potřebují pomoci z hlediska přípravy projektů
a žádostí v rámci čerpání fondů Evropské unie. Nejsme však klasickou
poradenskou firmou, která nabízí „jen“ zpracování projektové
dokumentace a žádostí o poskytnutí podpory z fondů EU. Naše činnost má
proti jiným, v této oblasti specializovaným firmám podstatný přesah.
Našim klientům pomáháme realizovat jejich podnikatelské cíle a řešit
problémy, s nimiž se přitom potýkají. Jsme schopni pružně vytvářet na
míru „ušité“ týmy specialistů, které pomáhají již při definování
správného zaměření projektů, vyhledávání zajímavých investičních
příležitostí i přípravě a řízeného vytváření příznivého
prostředí pro realizaci podnikatelských záměrů. V této souvislosti
pomáháme i při řešení složitých situací z hlediska externí nebo
interní komunikace. Svojí činností pomáháme fakticky firmám získávat
nebo šetřit peníze. Naše reference dokládají, že se to daří.
Zmínil jste komunikaci a komunikační dovednosti, jimiž se V.I.A.
PRAHA, a.s. zabývá…
Ano, naše služby jsou komplexní – od zabezpečení komunikace mezi firmami
v rámci obchodních jednání až po řešení otázek, které se týkají
mediální komunikace a zajištění takovéhoto mixu v souladu se zájmy
klientů. Služby, jimiž se V.I.A. PRAHA, a.s. zabývá, nejsou tím, co by se
dalo nazvat klasickým public relations, ale specializujeme se na krizovou a
imageovou komunikaci. Firmám pomáháme řešit krizové situace, vytvářet
příznivé podmínky pro to, aby realizovaly své podnikatelské záměry.
Požadavky klientů např. směřují k tomu, abychom pomáhali zvyšovat
hodnotu společností. Nebo abychom pomáhali řešit situaci, kdy mohou být
poškozeny dodavateli nebo odběrateli v souvislosti se vznikem nějaké
vnější nebo i vnitřní krize či fámy. Pomáháme zvyšovat imunitu firem
proti takovýmto situacím. Jsme schopni připravovat scénáře řešení a
chování se v krizových situacích. Ke komunikaci samozřejmě náleží
i to, co je nazýváno „lobbyingem“. Je to slovo, které u nás lidé
často vnímají jako synonymum pro pojem „korupce“. Vedle korupce však
existuje skutečný lobbying, který je založen na hluboké odborné znalosti
problematiky, na umění jednat a vyjednávat s lidmi, kteří připravují
nebo realizují rozhodnutí. Uplatňovat se prostřednictvím odborných
znalostí, kvalifikovaně vedeného jednání a získáváním podpory
navrhovaných rozhodnutí na základě přesvědčování věcnými argumenty,
tak i dobrou pověstí toho, kdo lobbuje. Je to nejen zcela legitimní
činnost, ale jsem přesvědčen, že je i potřebná.
Jak mohou služby v oblasti komunikačních aktivit napomoci rozvoji
cestovního ruchu?
Jsem přesvědčen, že dobře plánované a řízené komunikační aktivity
mohou pomoci významně, a to nejenom v oblasti propagace možností
cestovního ruchu a nabídky služeb v této oblasti doma i v zahraničí. Za
důležité považuji podpořit komunikačními aktivitami rozvíjení a
posilování vnitřní poptávky po tom, aby domácí průmysl cestovního ruchu
lépe využíval svůj potenciál a lépe než dosud vytvářel pracovní místa
i zahraniční a domácí inkaso.
Myslím, že zde je jedna z největších rezerv, kterou v této
oblasti máme.