Firma je taková, jak vzdělané má lidi
28. 02. 2017
S majitelkou Centra andragogiky PhDr. Marií Jírů se
potkáváme v jejich kulturním a školicím středisku CIHELNA v Hradci
Králové 18. ledna 2017.
Paní doktorko, v naší společnosti se úspěchy neodpouštějí.
Přestože se za nimi skrývá mnoho dřiny.
To je takové české specifikum. Kdo „vyčuhuje“ svým talentem,
schopnostmi a zkušenostmi, nezřídka „dostává za uši“, aby se zařadil.
Být úspěšným přitom znamená dosáhnout svých vytyčených cílů.
Otázkou je, jakým způsobem. Sebevzdělávání je jednou z možností, jak
si rozšířit své znalosti, dovednosti, a zároveň nám drží krok k našim
vizím. Znamená to, že člověk, který na sobě pracuje z profesního
hlediska, je konkurenceschopný na trhu práce a v životě vůbec. Současná
doba je zvláštní. Statistici vykazují pětiprocentní nezaměstnanost,
přitom je de facto „mínusová“. Když na toto téma hovořím
s ostatními podnikateli, stěžují si, že na trhu práce nejsou lidé.
Sehnat kohokoli, kdo chce pracovat (třeba i bez praxe a kvalifikace), je
obrovský problém. Za této situace má sebevzdělávání ještě větší
význam. Kdo má kvalifikaci, toho si zaměstnavatelé vysoce považují.
Posláním vaší vzdělávací společnosti je tedy dopomáhat
k vyšší konkurenceschopnosti?
Ano, lidem i firmám a institucím, které tyto lidi zaměstnávají. Téma
vzdělávání je aktuální ve všech oblastech, tj. včetně veřejné
správy. Heslem od prvopočátků mého podnikání je: „Firma je taková, jak
vzdělané má lidi.“ Někteří možná pamatují dobu, kdy organizace
tvrdily, že své zaměstnance vzdělávat nepotřebují, protože je vždy již
„hotové“ seženou. Ty časy jsou dávno pryč. I zmiňované organizace
přiznávají, že se situace na trhu práce výrazně změnila. Firmy jsou
nuceny hledat jiné cesty a způsoby, jak mít ty správné zaměstnance.
Musejí si je jednoduše vychovat. Naše společnost Centrum andragogiky se
poslední dva roky intenzivně zabývá situací na trhu práce a nachází pro
své klienty různá vhodná řešení.
Jak klientům pomáháte v situaci, kdy nejsou kvalifikovaní
lidé a je vysoká fluktuace?
Organizace jsou v dnešní době nuceny vzít ve většině případu kohokoli,
kdo chce pracovat, i bez požadované kvalifikace. Jako reakci na
problematickou situaci na trhu práce jsme vytvořili unikátní metodu
(chcete-li produkt) „NEI“. Název je zkratkou slov: „Neustále
zlepšování“, „Efektivita“ a „Inovace“. Při tvorbě této metody,
jsme se dívali na firmu jako na živý organismus, který se neustále
vyvíjí, který má své potřeby. Metoda NEI nabízí řešení z pohledu
zaměstnavatele, zaměstnanců, oblast firemní kultury, ale i jak je
organizace vnímána svým okolím. Je tvořena čtyřmi nosnými pilíři.
Jedním z nich je právě kvalitní zaměstnanec. Ceněnou výhodou naší NEI
metody je její flexibilita. Naši zákazníci mohou zvolit komplexní
řešení – nebo i jen jeden z pilířů, který nejvíce reflektuje jejich
potřeby. V souvislosti s aktuálními tématy a operativní poptávkou na
trhu má metoda NEI nadstavbové moduly, jako například téma interních
lektorů či mistrů. V poslední době zaznamenáváme nárůst zájmu
o týmovou spolupráci, ale i o dříve opomíjený talent
management atd.
Paní doktorko, to ale aplikujete Baťův systém.
Ano, v práci s lidskými zdroji hodně čerpáme z jeho odkazu a také
z Komenského, z jeho ideje škola hrou. Co dnes dělají firmy v rámci
upevňování týmové spolupráce? Hrají si. Pokud se jedinec vzdělává
zážitkem, umocňuje to vstřebávání poznatků a dovedností. Když budeme
studovat principy tzv. průmyslového inženýrství, dostaneme se k tomu, že
téměř všechny úžasné zahraniční metody aplikují Baťovy principy. Jak
Tomáš Baťa říkával: „Stroje – to je jen spousta železa. Budovy –
to jsou jen hromady cihel a betonu. Život tomu dávají teprve lidé…“
Náš vzdělávací produkt NEI je český a je náš. Naší pozitivní
zkušeností s NEI je fakt, že český zaměstnanec se lépe ztotožní
s naší metodou než se zahraniční. Byť vycházejí ze stejných či
obdobných základů. A navíc, máme zjištěno, že převzaté názvosloví
z cizího jazyka je vnímáno jako složitější a méně pochopitelné.
Jednoznačně se ukazuje, jak je důležité českému člověku „vykládat
česky“.
Dnešní doba růstu jde ruku v ruce s vyšší potřebou
zaměstnanců ve firmách.
Trendem je to, že organizace často nabírají velké množství různorodých
lidí. Ale co firemní kultura? Ta si žije vlastním životem, protože se jí
nevěnuje dostatečná pozornost. Doporučuji se firemní kulturou v dnešní
době obzvlášť zabývat. Následkem opomenutí je nespokojenost, vysoká
fluktuace a bohužel v některých případech i protizákonné chování
zaměstnanců. Proto se letos zaměřujeme i na oblast bezpečnosti firem
v rámci naší metody NEI.
Bezpečnostní témata jsou opravdu v kurzu.
My ho máme letošní rok jako jedno z hlavních. Zaměřujeme se na
bezpečnost v organizacích, jejich běžného chodu, ale i bezpečné
fungování týmů. A nejen to. Stále častěji se setkáváme s otázkou
bezpečnosti v rámci komunikace na sociálních sítí, kyberšikany apod. Jak
jsem již řekla, organizace přijímají často velké množství pracovníků.
Každý z nich je individualita s odlišným chápáním morálky a
kulturního prostředí. Vznikají konflikty, nedorozumění, dokonce
i krádeže. Nadstavbový modul naší NEI metody je cílen na problematiku
bezpečnosti firem a má také čtyři nosné pilíře. První pilíř
„Zaměstnanci“ se věnuje ověřování zaměstnanecké spolehlivosti,
problematice výskytu drog a krádeží na pracovišti. Druhým pilířem je
„Majetek společnosti“. Mapuje problematiku manipulace s hotovostí,
kamerovým systémem, možnostmi jejich použití a problematiku vzdáleného
monitoringu. Třetí pilíř „Ochrana informací“ je věnován základním
opatřením k ochraně informací a dat, problematice kyberterorismu,
kyberšikany, hoaxů apod. Čtvrtý pilíř „Zajištění kontinuity
činností“ neboli Business Continuity Planning řeší prevenci krizových
situací, plánování, testování a nácvik a v neposlední řadě krizovou
komunikaci.
Jste předsedkyní regionálního klubu Severovýchodní Čechy pod
Českou manažerskou asociací. Jaká je hlavní činnost vašeho
klubu?
Prostřednictvím našeho klubu si manažeři vyměňují své zkušenosti
napříč obory v rámci „kulatých stolů“, a to vždy u některého ze
členů klubu. A tím se zároveň vzdělávají. Výměna zkušeností je
z mého pohledu jedna z nejvýznamnějších vzdělávacích metod. Samotná
výměna znalostí je založena na základě dlouholetých zkušeností lidí
v oboru. Já ji považuji za metodu, která je funkční. Nejde tedy pouze
o teoretickou, ale hlavně o praktickou stránku, která je dnes velmi cenná.
Výměnu zkušeností využíváme i prostřednictvím našeho Klubu
zlepšování®, jehož cílem je sdružovat profesionály napříč obory,
dávat jim prostor sdílet, vyměňovat zkušenosti a umožnit jim společně
zlepšovat oblasti, které je nejvíc pálí. Naše setkávání je relativně
časté s cílem dokázat pružně reagovat na aktuální dění
v organizacích.
22. listopadu 2016 jste ve Španělském sále Pražského hradu za
účasti nejvyšších ústavních činitelů České republiky převzala
ocenění v programu „Podnikáme odpovědně“ (viz www.e-Vsudybyl.cz, článek „Miloš Zeman
předal Národní cenu kvality“). Co pro vás a vaši společnost tato cena
znamená?
Velké ocenění. Radost, že naše dlouholetá práce má smysl. Společenská
odpovědnost je pro mě stěžejním tématem, i když se o ní v Česku moc
nemluví. V roce 2009 jsem založila neziskovou organizaci Šance na
vzdělání. Jejím posláním je vzdělávat lidi po úraze či nemoci. Lidi,
kterým osudný okamžik změnil život naruby – a oni se z plného
nasazení ocitli na samém dně. Pracujeme s nimi od nemocnice přes
rehabilitační ústavy, kde je nejvíc čas je rekvalifikovat a hledat další
pracovní uplatnění, aby až budou propuštění z rehabilitace, mohli
odejít do zaměstnání. Málokdo, koho postihne takováto fatální věc, se
totiž může vrátit ke svému původnímu povolání. Jsem toho názoru, že
každý by měl pomáhat, jak nejlépe umí. Dala jsem si proto před osmi lety
osobní úkol vést osvětu, upozorňovat na problematiku a pomoci organizacím
pochopit, že podnikat lze podle principů Corporate Social Responsibility (CSR)
ve všech oborech. CSR je velmi aktuální téma. S každým novým zákonem
či nařízením se zvyšují morální a etické nároky na každou výrobní
i nevýrobní společnost, aby podnikala veškeré kroky k odpovědnému
podnikání. Implementaci principů a nových strategií v souladu se CSR se
dříve či později nevyhne žádná firma.