Financování společností destinačního managementu
01. 11. 2016
Oblast
řízení cestovního ruchu není v České republice legislativně upravena,
stejně tak chybí právní předpisy, které by koordinovaly finanční podporu
společností destinačního managementu (DMO). Přitom určení správného
systému financování by umožnilo lepší koordinaci podpory cestovního ruchu
a větší efektivitu vynaložených finančních prostředků. Systém
financování DMO je ve značné míře odvislý od formy zakladatelů DMO,
kterými mohou být soukromé subjekty (ty zakládají zejména regionální či
lokální organizace), nebo subjekty veřejné (zakládající převážně
organizace na krajské úrovni), případně jejich kombinace.
Většina DMO je finančně zajišťována smíšeným financováním složeným
z vlastních zdrojů z podnikatelské činnosti, členskými příspěvky a
doplňkovými prostředky (příspěvky od obcí, místními poplatky, dary,
granty a dotacemi). Ve společnostech zakládaných veřejnými subjekty jsou
členské příspěvky nahrazeny financováním z rozpočtů zřizujících
organizací, část DMO je pak financována fondem cestovního ruchu.
Připravovaný zákon o podpoře rozvoje cestovního ruchu řešil
podporu řízení turismu v třístupňové struktuře – státní, krajské
a oblastní. Příspěvek krajským a regionálním DMO měl být dle návrhu
zákona vyplácen ze státního rozpočtu Ministerstvem pro místní rozvoj ČR,
a to formou dotace v souladu se zákonem o rozpočtových pravidlech. Dále
měl být tento příspěvek spolufinancován z příspěvku krajů, obcí a
ostatních subjektů cestovního ruchu. Příspěvek z krajských rozpočtů
měl být vyplácen formou dotace v souladu se zákonem o rozpočtových
pravidlech územních rozpočtů, případně formou členského příspěvku
vyplývajícího ze smluvního vztahu mezi krajem a krajskou DMO či oblastní
DMO. Navrhovaný systém financování DMO měl být založen na tzv.
multiplikaci finančních prostředků, když příspěvek ze státního
rozpočtu by mohl být poskytnut pouze ve chvíli, kdy by DMO prokázala, že
disponuje členskými prostředky a jinými výdělečnými nástroji, kterými
by byl státní příspěvek spolufinancován. Při vyúčtování dotace by pak
každá DMO prokazovala, že na realizaci aktivit použila nejen dotaci ve
formě státního či krajského příspěvku, ale i vlastní finanční
prostředky. Projekty jednotlivých DMO, na které by bylo možné dotační
prostředky čerpat a použít, by musely být v souladu s Koncepcí státní
politiky cestovního ruchu, Marketingovou strategií agentury CzechTourism,
strategickými dokumenty žadatele, případně strategickými dokumenty
krajské DMO či oblastní DMO. V případě, že by DMO obdržela příspěvek
(dotaci) na podporu rozvoje destinace z veřejných zdrojů ve výši víc než
50 % z celkové finanční alokace vynaložené na podporu rozvoje destinace
(realizaci projektu), naplnila by definici dotovaného zakladatele a byla by
povinna postupovat dle zákona o veřejných zakázkách. V opačném
případě by postačil postup DMO dle závazných metodik Ministerstva pro
místní rozvoj ČR.
Byť Ministerstvo pro místní rozvoj ČR v polovině roku 2015 oznámilo, že
se vznikem zákona o podpoře rozvoje cestovního ruchu nadále nepočítá, a
práce na něm zastavilo, nadále se množí hlasy o potřebě právní
regulace v tomto směru, zejména pak potřebě koordinovat jeho financování
s tím, že z původně připravovaného zákona by mělo být vycházeno.
JUDr. Lucie Kolářová, Advokátní kancelář Vácha
& Kolář