Faktorem úspěchu cestovní kanceláře ESO travel je přidaná hodnota
05. 01. 2014
Slavnostnímu večeru ve Španělském sále Pražského hradu, na
němž se předávají diplomy „Českých 100 nejlepších“ ženám a
mužům, kteří dosáhli mimořádných podnikatelských a manažerských
úspěchů, každoročně předchází dopolední mezinárodní konference
„Klíčové faktory úspěchu“. Tu v Nové galerii Pražského hradu
rovněž pořádá panevropská společnost pro kulturu, vzdělávání a
vědecko-technickou spolupráci Comenius. Nejinak tomu bylo 29. listopadu 2013,
kdy jsem v sídle českých králů a prezidentů oslovil předsedu
představenstva akciové společnosti ESO travel, a. s., Ing. Tomáše
Cikána.
Pane předsedo, úspěšní lidé, včetně řady z těch, kdo se
umísťují na čelních pozicích nejen této, ale i dalších prestižních
anket a žebříčků, využívá služeb vaší cestovní kanceláře. V roce
2010 jste na český trh přinesli unikátní projekt, Cestu kolem světa.
Klienti ji absolvují jedním speciálem – velkým dopravním proudovým
letadlem, které se zvlášť k tomuto účelu vypravuje v business
konfiguraci. Kdo jsou účastníci takového projektu?
Lidé,
pro které jsou peníze prostředkem k dosažení cíle, ne cílem samotným.
Váží si svého času, znají jeho cenu i cenu peněz a umějí je
maximálně účelně investovat, resp. zhodnocovat. Díky tomu si mohou a
chtějí dopřát relax a poznání, exotické zážitky v pohádkově
nádherných destinacích. K těm patří i nadstandardně komfortní letecká
přeprava, kdy pasažéři nečekají na letadlo, ale letadlo čeká na ně.
Předpokládali jsme, že Cestu kolem světa budou kupovat hlavně mediálně
známé osobnosti. Avšak s většinou cestovatelů jsme se poznali až poté,
co se kvůli ní obrátili na naši cestovní kancelář. Zpravidla to jsou
úspěšní zaměstnavatelé, převážně manželské páry mezi padesáti až
pětasedmdesáti lety, jejichž továrny dávají práci stovkám živitelů
rodin. Většinou to jsou mimopražské výrobní závody z regionů po celé
naší vlasti. V posledních letech totiž roste počet těch, kteří po
intenzivní podnikatelské činnosti, jíž podřizovali téměř všechno,
zatoužili poznávat naši nádhernou modrou planetu. Řada z nich chce dohnat
mnohé z toho, na co za dvacet pětadvacet let podnikání či budování
kariéry neměli čas. A tak během všech Cest kolem světa vždy vznikly
skvělé party báječných lidí!
Jak vás napadlo vytvořit tento typ zájezdu?
První Cesta kolem světa pro nás byla pokusem realizovat to, co jsme znali ze
Spojených států amerických, kde podobné programy nabízejí. Avšak
v kontinentální Evropě je nedělají ani Němci, Francouzi či Rakušané,
až jsme nastoupili my, Češi. Pro prvních šedesát účastníků jsme vydali
knihu – katalog „Cesta kolem světa“, jejímž patronem byl Karel Gott.
Zároveň jsme zorganizovali tiskovou konferenci, kterou pro nás zajišťoval
tehdy ještě mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur
Tomio Okamura. Zúčastnilo se jí sedmdesát novinářů. Ve večerních
zprávách jsme pak už jen přepínali mezi Primou, Novou a Českou televizí.
Na všech informovali, že čeští milionáři konečně mají typ zájezdu,
který je uspokojí. Netušili jsme, jak velikou to bude mít odezvu. Tato
pětadvacetidenní cesta pro manželský pár, resp. dvě osoby, stála jeden a
půl milionu korun. Jaké bylo překvapení, když jsme během jedenácti dní
měli zcela vyprodáno. Letos v termínu 28. března až 21. dubna
2014 připravujeme čtvrtý ročník. Navštívíme: Barbados, Galapágy,
Kostariku, San Francisco, Havaj, polynéský ostrov Bora Bora, Auckland na
Novém Zélandě, australský Cairns včetně Velkého korálového útesu, Hong
Kong, Macao a indickou Keralu. Rád bych podotkl, že lidé, kteří se na
palubě našeho business speciálu setkávají často poprvé, zatím vždy
vytvořili úžasně kamarádskou atmosféru a báječnou partu, s níž je
radost sdílet prožitky. Dokresluje to skutečnost, že ač to jsou velice
exponovaní lidé, z první Cesty kolem světa se jich na vánočním večírku
z šedesáti sešlo osmatřicet.
Pane předsedo, po převzetí diplomu Českých 100 nejlepších
v kategorii cestovní ruch z rukou guvernéra České národní banky pana
Miroslava Singera jste zmínil, že se cestovní kancelář ESO travel rozhodla
zřídit VIP Exclusive Service. Ostatně, kde jinde takové prohlášení
udělat, než na Hradě ve VIP zaplněném Španělském sále?
Osobně jsem dohlížel na průběh všech tří dosud realizovaných Cest kolem
světa. Na základě mých zkušeností i poznatků klientů a našeho týmu,
který se tam o ně staral, jsme se rozhodli, že nabídku cestovní
kanceláře ESO travel obohatíme a rozšíříme o VIP Exclusive Service. Tato
služba je určena klientům, pro něž již po několik let sestavujeme ty
nejzajímavější nabídky a typy pobytů a zájezdů. Tito lidé chtějí
individuální přístup. To je zřejmě ta nejdůležitější část spektra,
z něhož se skládá přidaná hodnota, kterou si cestovní kancelář našeho
typu může takovéto zákazníky získávat a udržet. Charterové pobytové
destinace, kterými se v Česku zabývá kdekdo, včetně „velké trojky“
cestovních kanceláří orientovaných na masové zájezdy, to je nekonečná
přetahovačka o klienta. Tento boj, tedy spíše cenová válka, sice snižuje
koncové ceny zákazníkům, ale vede k masovosti a unifikaci. Komunikace mezi
cestovní kanceláří a klientem se přesouvá do virtuálního světa
internetových rezervací a odbavení, takže se stává, že až padesát
procent klientů některých cestovních kanceláří nemá s poskytovatelem
služby kontakt tváří v tvář. V roce 2008 z Česka na zahraniční
dovolené vycestovalo na 2,8 milionu turistů. V roce 2013 to bude výrazně
pod dva miliony. Obdobně sestupný trend panuje i v západních zemích –
v Rakousku či Německu. V USA za posledních patnáct let zmizelo osmdesát
procent kamenných cestovních kanceláří. V Evropě se to nejsilněji
projevuje ve Velké Británii. Do roku 2020 zřejmě vymizí víc než padesát
procent českých cestovních kanceláří a agentur. Proč? Protože se
všechny zaměřují na stejný segment trhu. Rezervační systémy, ať se
jedná o letenky či ubytování, jsou dnes uživatelsky tak jednoduché, že
i generace cestovatelů seniorů nemá problém zajistit si přes internet
letenku a pobyt kdekoli na světě. Servis, o který ESO travel obohacuje a
rozšiřuje své služby, je ale postaven na přímé individuální interakci
cestovatele a pracovníka VIP Exclusive Service. Ostatně po celou dobu
existence cestovní kanceláře ESO travel pro nás bylo zásadní být
v bezprostředním kontaktu s klientem. Naslouchat jeho přáním a
potřebám. Posezení v reprezentačních prostorách naší cestovní
kanceláře nebo návštěva u klienta dává nejen cestovateli, ale i nám
prostor analyzovat jeho potřeby, z nichž pak můžeme vycházet při
plánování jeho cestovního programu i na několik let dopředu.
Lze otevřít téma, zda se v případě VIP Exclusive Service
jedná o extra drahé zájezdy?
Nejde o cenu jako takovou, ale o to, co klient za své peníze kupuje. Do
čeho investuje. Odpověď je jasná: Do sebe! Optimálního poměru kvality a
ceny dosahujeme právě tím, že vycházíme vstříc požadavkům klienta,
jeho časovým a dalším možnostem. Klíčové je také to, že jsme s to
ihned reagovat na právě nastalou situaci. Faktorem úspěchu cestovní
kanceláře ESO travel je přidaná hodnota. Poměr cena/výkon. Maximální
zhodnocení investic VIP cestovatele, jak jeho osobního času, tak finančních
prostředků, které do zájezdu a jeho absolvování investuje. Ano, jsou
tací, kteří si cestu po pěti šesti zemích dopřejí privátním business
jetem. Ale to se bavíme o cenových relacích, jež jsou o řád vyšší. My
dokážeme nabídnout neméně úžasné zážitky a skvělé služby v zemích
jako je Kambodža, Brazílie, jižní Afrika, a vejdeme se přitom do sta tisíc
korun na osobu. Avšak děláme to na základě analýzy potřeb klienta, jeho
představ a snů. Projíždět se chrámovým komplexem v Angkoru privátní
rikšou, druhý den navštívit královský palác v Phnompenhu, v němž
sídlí jediný česky hovořící monarcha této planety, odletět na malý
ostrůvek v jižním Thajsku, kde mimo dvaceti bungalovů a jedné hospůdky,
kam vás převezou lodí, není vůbec žádný projev civilizace – to
všechno jsou programy vycházející z analýz potřeb a přání našich
klientů. Uspět lze individuálním přístupem a spolehlivými službami,
zejména ve vzdálených exotických destinacích, na něž se orientujeme.
Cestovatelům připravujeme trasy dle jejich individuálních požadavků, byť
některé musíme korigovat, abychom byli s to garantovat úroveň služeb a
jejich bezpečnost. A k tomu jim pokaždé zajistíme toho
nejšpičkovějšího česky hovořícího průvodce, odborně skvěle
fundovaného pro danou zemi či destinaci.