Exportní klub Ligy pro cestovní ruch
28. 02. 2009
Exportní klub Ligy pro cestovní ruch
není místem propojování aktivit pouze lidí, kteří podnikají nebo jinak
působí v cestovním ruchu. Jeho cílem je vrátit cestovní ruch v Česku
mezi samozřejmě uznávaná hospodářská odvětví, kterým stát vytváří
podmínky, aby mohla generovat zahraniční inkaso. Proč do tohoto procesu
Exportní klub Ligy pro cestovní ruch vtahuje osobnosti působící mimo sféru
cestovního ruchu? Protože si je vědom, že jsou s to účinně přispět
k rehabilitaci jeho postavení a zároveň je přesvědčen o neúčinnosti
osvěty „do vlastních řad“, kterou dělá převážná většina
sešlostí a asociací v cestovním ruchu v Česku. Jejich zásadním
nedostatkem je, že bývají platformou, na níž lidé přesvědčení
o významu cestovního ruchu přesvědčují obdobně přesvědčené lidi
o jeho užitečnosti. A také to je, spolu s mnoha dalšími příčinami,
faktorem posilujícím již beztak v Česku zahnízděné povědomí, že
cestovní ruch je věcí pouze lidí, kteří v něm pracují a podnikají.
Cestovní ruch totiž drtivá většina lidí v Česku vnímá okleštěně
jako zbytnou sféru utrácení peněz, přičemž sympatie spojené
s přesvědčením „to nás živí, to je pro českou ekonomiku přínosem“
vzbuzují obory, u kterých má národ za to, že peníze vydělávají. Co na
tom, že cestovní ruch je o výdajích za cestování, relaxaci a poznávání
asi tak, jako automobilový průmysl o výdajích za ježdění, masný
průmysl o výdajích za konzumaci masa apod. Povědomí o tom, že cestovní
ruch je součástí zahraničního obchodu a hospodářským odvětvím již
dnes generujícím desítky miliard korun zahraničního inkasa ročně, je
v Česku mizivé. To by nemuselo vadit, pokud by poptávka po zboží, které
průmysl cestovního ruchu produkuje, nebyla tak důsledně spjata s pověstí
země jeho původu. Také proto Česká republika, coby turistická destinace,
zhodnocuje pouze zlomek svého potenciálu a generuje zhruba jen desetinu
možného zahraničního inkasa z cestovního ruchu. Proto je cílem
Exportního klubu Ligy pro cestovní ruch usilovat o to, aby cestovní ruch byl
nejširší veřejností vnímán jako exportně orientovaná oblast
podnikání. Iniciovat společenskou poptávku po posilování mezinárodní
prestiže České republiky, protože právě dobrá pověst naší vlasti je
základem pro směřování dalších miliard eur a dolarů zahraničního
inkasa do české ekonomiky, a to nejen díky nákupům služeb a dalšího
zboží zahraničními spotřebiteli na českém území.
Majitel restaurace Mount Steak
pan Martin Novák pro tuto příležitost hostům Exportního klubu Ligy pro
cestovní ruch přichystal vysoce netradiční menu. V rámci zvěřinových
hodů se podávala směs z antilopy losí a guláš z klokana. Z těch
„obyčejnějších“ pak losos na víně s pórkem, taštičky plněné
krevetami, ale i neobyčejný domácí štrúdl aj. Pila se vína
z Templářských sklepů Čejkovice, pivo Litovel 12°, voda Perrier a Vitel a
káva Piazza, kterou osobně připravoval pan Veselý.