Export Brisku Tábor překračuje 90 % jeho produkce
30. 12. 2014
S předsedou představenstva jedné z nejúspěšnějších ryze
českých firem Brisk Tábor, a. s., Ing. Mojmírem Čapkou se potkáváme
28. listopadu 2014 na Pražském hradě záhy poté, co ve Španělském sále
při slavnostním vyhlášení výsledků prestižní ankety Českých
100 nejlepších převzal cenu „Gentleman Pro“.
Pane předsedo, podnik Brita, pozdější Brisk Tábor, a. s., byl
založen o pět let dřív než závody Baťov v Sezimově Ústí II. a
Moravské akciové strojírny, pozdější Kovosvit, a. s., díky kterému jsem
se narodil v Táboře, protože do něj před šedesáti lety můj táta
nastoupil jako hlavní metalurg.
Ano, Brisk Tábor v roce 2015 oslaví 80. výročí nepřetržité výroby
zapalovacích svíček v Táboře a na území Česka vůbec. Tato výroba
nebyla přerušena ani druhou světovou válkou, a na rozdíl jiných českých
tradičních fabrik, např. od Poldi Kladno či pražské Waltrovky
(pozdějšího Motorletu), neskončila ani po sametové revoluci. Na této
skutečnosti mají podíl všichni zaměstnanci firmy, minulí i současní.
Jejich um a přístup k firmě, a zejména k technickým otázkám, se
předává z generace na generaci. Ano, navazujeme na osmdesátiletou historii,
ale pouze s historií se nedá vystačit, protože vývoj jde nesmírně rychle
kupředu a v automobilovém průmyslu to platí obzvlášť. Právě
zapalovací svíčka je jedním z nejdůležitějších komponentů
spalovacích motorů a musí respektovat jejich vývoj i vývoj automobilového
průmyslu jako celku. Čelíme tlaku na co nejvyšší výkon, na co nejnižší
spotřebu, na ekologii a bezpečnost. Platí zde nové zákonné normy,
směrnice Evropské unie. To vše se odráží ve výrobcích a komponentech,
které Brisk Tábor produkuje. Vyrábíme nejen zapalovací svíčky a
technickou keramiku, ale i snímače. Ty jsou nesmírně zajímavou komoditou,
která se velmi dynamicky rozvíjí. Z roku na rok u ní naskakují nárůsty
pět, deset, patnáct, dvacet procent. Snímače jsme začali vyrábět ve
stovkách kusů. Dnes jich ročně vyprodukujeme přes tři miliony.
Diverzifikace výroby, tedy to, že už nevyrábíme pouze zapalovací svíčky,
je pro Brisk důležitá. Ilustruje to fakt, že třetinu našich tržeb
generují snímače. Za jeden z klíčových momentů v historii Brisku
považuji, že jsme se před devatenácti lety rozhodli ponechat senzory ve
vývoji. Bude-li tento trend pokračovat, lze očekávat, že v dalších
letech díky rozvoji automobilového průmyslu a požadavků na monitoring
procesů a diagnostiku, tedy přenos různých fyzikálních veličin, se bude
tento komponent v automobilech vyskytovat v desítkách a
stovkách kusů.
Všudybyl šíří osvětu, že cestovní ruch je univerzální
obchodní platformou spojující možnosti a výhody vnitřního trhu a exportu.
Díky těmto synergiím je s to zvyšovat kupní sílu a příliv peněz do
veřejných rozpočtů v každé navštěvované zemi. V případě Česka by
mohly být až stovky miliard korun ročně. Jenomže to by tu nesměla scházet
společenská poptávka po takové formě obchodování. To by, i v zájmu
strojírenských a ostatních exportujících firem, bylo záhodno výrazně
lépe budovat image Česka coby úspěšné a oblíbené země. Proč? Protože
zahraniční obchodní partneři a spotřebitelé obvykle bývají toho
mínění, že úspěšná a oblíbená země nebude produkovat špatné
výrobky. Ne náhodou jsou proto čeští exportéři nejagilnějšími
šiřiteli dobrého jména Česka v zahraničí.
Nic jiného nám nezbývá. Česko samo o sobě je malým trhem. Produktivita
práce závisí mimo jiné na objemu produkce. Pokud je český výrobce na
skutečně vysoké úrovni, zdaleka mu nestačí domácí trh. Z tohoto důvodu
místní výrobci (a mám tím samozřejmě na mysli obchodní korporace ve
smyslu zákona o obchodních korporacích č. 90/2012 Sb.), kteří v Česku
něco znamenají, musí být úspěšnými exportéry. Export Brisku Tábor
překračuje 90 % jeho produkce. Kdybychom byli odkázaní pouze na vnitřní
trh České republiky, nejsme s to zaplatit vysoké náklady na vývoj,
investice atd. Kdo zažil období začátku privatizace, ví, že před ní
Brisk Tábor vyráběl zhruba devět milionů zapalovacích svíček za rok.
V současné době jich vyrábíme až pětačtyřicet milionů kusů ročně.
Exportujeme je do více než sedmdesáti zemí světa všech světadílů. Spolu
se snímači 40 % své produkce dodáváme přímo na pásy automobilek.
Obchod je mocný čaroděj. Je iniciátorem válečných výbojů
i mírotvůrcem. Především světový obchod byl ten, kdo tleskal
Československu vyklízejícímu nejen mapy světa, ale především tradiční
odbytiště svých výrobků. V současné době exportní aktivity českých
firem ovlivňují dopady dění na Ukrajině a vztahy mezi Evropskou unií a
Ruskem.
Už jsem zmínil, že Brisk Tábor exportuje do více než sedmdesáti zemí
světa. Do Ruska a na Ukrajinu směřuje zhruba dvacet pět procent naší
produkce. Co se týče našich ruských partnerů, věřím, že nedojde ke
krizovému scénáři. Nás živí ekonomika, obchodní úspěšnost výrobků,
vytváření zdrojů pro udržení pracovních míst a rozvoj firmy. Věřím,
že politici a jejich diplomaté jsou profesionálové a že nastalé problémy
dokážou vyřešit. Hned po privatizaci, na přelomu let 1995/96 jsme pro naši
firmu vytipovali rozhodující priority, kterých se držíme dodnes. Jde
o rozvoj tří oborů – svíčky v plném sortimentu, technickou keramiku a
snímače – a teritoriální rozhodnutí, na jehož základě jsme v době,
kdy se z Ruska odcházelo, nastartovali expanzi na ruské trhy, Ukrajinu a do
dalších zemí Společenství nezávislých států. Rozhodli jsme se, že
v maximální míře budeme podporovat vlastní technický rozvoj, a nikoliv
pouze obchod. Těchto základních atributů, které se promítají do našich
strategických plánů, se držíme do dnešního dne.
Brisk Tábor opakovaně prokazuje své kvality a sbírá ocenění za
oceněním. Díky jednomu takovému osobnímu, „Gentleman Pro“, se, pane
předsedo, potkáváme tady na Hradě.
Vedle ocenění, jako je Exportér roku, Nejlepší dodavatel Volkswagenu atd.
atd., si neméně vážím ocenění udělovaných právě zde, na
nejprestižnějším místě v České republice, ve Španělském sále
Pražského hradu, za účasti nejvyšších představitelů naší země. Brisk
Tábor tu opakovaně figuruje mezi stovkou českých nejlepších firem. Dnes
jsem tu spolu s českým prezidentem Milošem Zemanem, exprezidentem Václavem
Klausem, předsedou Ústavního soudu Pavlem Rychetským a dalšími
význačnými osobnostmi převzal ocenění „Gentleman Pro“. Naznačil jste,
že „Gentleman Pro“ je osobním oceněním. Já je však vnímám jako
výraz uznání pro výsledky práce všech pracovníků Brisku Tábor. Co se
týče mne samotného, pro mne je rozhodující stabilita zaměstnanosti.
Politici většinou hovoří na téma výdělkové úrovně, což je nesmírně
důležité, ale podle mého názoru je rozhodující postupovat nejen při
řízení firmy, ale také z makroekonomického hlediska i z pohledu
národního hospodářství tak, aby byla zachována dlouhodobá hospodářská
stabilita a nezávislost.
Naše země, a nejen v meziválečném období, byla průmyslově
a technicky vyspělá. Řemeslo, technická zručnost a invence se na Moravě,
ve Slezsku a v Čechách stovky let předávaly z generace na generaci. Rozvoj
národního hospodářství současného Česka ohrožuje fakt, že se do
postproduktivního věku dostávají poslední generace, které dospívaly
v dobách, kdy technické vzdělání, dělnické profese a řemesla bylo nejen
od koho přebírat, ale i komu předávat.
Stále se řadíme mezi průmyslové země. Hlavním cílem by proto mělo být
zvyšování přidané hodnoty produkce, a nikoliv přetvoření naší vlasti
na montážní dílnu nadnárodních společností. V Česku by měla být
prosazována politika vzdělávání odvíjející se od potřeb národního
hospodářství, tedy i průmyslu, což bylo v posledních desítkách let
hrubě podceňováno. Od nepaměti, od emancipace řemesel a vzniku fabrik
totiž bylo samozřejmostí, že si mistři ve svých dílnách – a později
výrobní závody ve svých učňovských zařízeních a průmyslových
školách – vychovávali dorost v profesích, které potřebovali, kvůli
dlouhodobé perspektivě výroby a bezproblémové generační výměně.
A bylo tomu tak i za Baťovy éry i po ní. Nesoulad mezi vzdělávacím
systémem prosazovaným státem, resp. připraveností absolventů technických
středních a vysokých škol, a potřebami průmyslu se bude těžko
napravovat. Brisk Tábor má výhodu v tom, že nemá potřebu stovek
techniků. Potřebuje získávat vysoce kvalifikované specialisty, což se mu
daří. Otázka návratu sepětí odborného školství s výrobní praxí je
nesmírně složitá. Nejen legislativně, ale i po ekonomické stránce.
Problematika financování učňovského školství by se proto měla řešit
přímo s výrobní sférou. I když se poslední dobou stále častěji
ozývají požadavky na pozvednutí výuky technických oborů, bude zde
problém s časovou prodlevou. Pokud se stát rozhodne situaci napravit, změna
se projeví až po několika letech. Určitě je jí ale třeba. Přebytek
politologů, sociologů a dalších podobných profesí je totiž v rozporu
s orientací českého hospodářství na export.
- vwww.brisk.biz