Exotické zájezdy obrovským lákadlem
27. 01. 2007
Ředitele cestovní kanceláře ESO travel Ing. Tomáše Cikána jsem
požádal o rozhovor na téma poznávací zájezdy do vzdálených exotických
destinací.
V tomto segmentu je ESO travel na českém trhu již šestým rokem
bezkonkurenčním lídrem, protože koordinujeme naše zájezdy společně se
svými partnery, kterými jsou především partneři z charterových projektů
do exotických destinací. Jedná se o společníka cestovní kancelář
Čedok, cestovní kancelář FIRO-tour a slovenský Hydrotour..
Jaký je trend posledních dvou tří let? Které destinace nejvíce
lákají poznáníchtivé české turisty?
Jsou to zejména tři oblasti. První s přímo geometrickou křivkou nárůstu
je od roku 2002 asijská. A není to na českém trhu tolik populární
Thajsko či Indonésie, ale Čína. Čína má nárůsty nejenom na českém
trhu. Je turisticky nejnárůstovější destinací dnešního světa.
V kategorii poznávacích zájezdů se již propracovala na sedmé místo mezi
všemi zeměmi planety. Čínu vzala útokem nejen celá západní Evropa, ale
i asijské státy, jako Japonsko a Jižní Korea. Rovněž i Severní Amerika.
Čína na českém trhu v posledních dvou letech zaznamenala neuvěřitelný
boom. Do Číny v rámci poznávacích zájezdů organizovaných českými
touroperátory vycestovalo více než tři a půl tisíce našich turistů. To
je podle mého názoru výzva pro národního přepravce ČSA. Zamyslet se,
není-li na čase otevřít linku do Pekingu nebo Šanghaje. Pro zajímavost, do
Číny zcela běžně létají Rumuni, Maďaři, Poláci či Finové. Česko je
jednou z posledních zemí, která nemá s Čínou přímé letecké spojení.
Na druhém místě je rájem organizátorů poznávacích zájezdů Jižní
Amerika. Především pak Brazílie. Ta byla v Česku zpopularizovaná před
třemi roky zásluhou otevření charterových letů létaných společností
Travel Service do letoviska Fortaleza. Mluvím-li o poznávacích zájezdech,
cestovní kanceláře využily propadu cen letenek na charterech, a to oproti
letenkám na pravidelných linkách cca o polovinu. Tím pádem šly dolů
i ceny poznávacích zájezdů. Na poznávací zájezdy do Brazílie
odvážíme kolem šesti set turistů ročně. Zmíním-li, že jejich
průměrná cena je kolem pětasedmdesáti tisíc korun, je to pro ESO travel
velmi příjemný počin. Nejvýznamnějším hitem (a pro nás poměrně
překvapivě) je vzrůstající obliba afrických destinací. Nemám tím ale na
mysli pobřeží severní Afriky – koupací destinace, jako Tunisko, Egypt
či Maroko. Je to obliba jižní části afrického kontinentu, o jejíž
prvotní zmapování a poznání se tolik zasloužil holický rodák, cestovatel
a sběratel MUDr. Emil Holub. Jižní Afrika se stala velikánským hitem
posledních let. Okruhy Jihoafrickou republikou po jistém útlumu po pádu
apartheidu na počátku devadesátých let opět nabývají na ohromné síle.
Jižní Afrika je po Číně druhou nejnárůstovější turistickou destinací
na světě. Příliv turistů je doslova odevšad. I z Česka. Na zájem
o tuto destinaci promptně reagujeme tím, že vydáváme nový specializovaný
katalog s názvem „Jižní Afrika“. Jeho obsah však nezužujeme na
Jihoafrickou republiku. Prezentuje širokou nabídku poznávacích zájezdů
obsahující Jihoafrickou republiku v kombinaci se Zambií, Mosambikem,
Zimbabwe, Botswanou, Namíbií. Určitě je z čeho vybírat.
Čím jižní část černého kontinentu tak láká?
Především fantastickou tropickou přírodou. Množstvím národních
přírodních parků, od tak známých, jako je Krugerův, až po menší
privátní, kterých vyrostlo mnoho a mnoho. Průměrný soukromý park bývá
rozlehlý asi jako dva české okresy. V téměř každém z nich nalezneme
velkou pětku: slony, žirafy, nosorožce, lvy a buvoly.
A co exotické koupací pobytové zájezdy?
U těch v posledních letech nastal boom, který neočekávali největší
optimisté. Ještě v roce 2002 létal z Prahy do vzdálené exotiky jediný
charter, a to do Thajska. V roce 2003 přibylo letadlo do Brazílie. Dnes
létají v zimní sezoně chartery do Keni, na Zanzibar, do Indie, na Jamajku,
Kubu, do Dominikánské republiky či Venezuely. Tuto zimní letovou a
turistickou sezonu 2006/2007 se lze z Prahy dostat bez přestupů do dvanácti
tropických zemí. Poprvé tak od nás za exotikou vycestuje více než sto
tisíc turistů. A cestovní kancelář ESO travel je samozřejmě patřičně
hrdá na to, že je to právě ona, kdo určuje trendy a cíle těchto
exotických zájezdů.