„Žádný podnik nevyroste k velikosti, pokud si nevynalezne způsob,
jak měniti nádeníky v ředitele.“
Tomáš Baťa (1876–1932)
Existují lidé, kteří si uvědomují tragickou situaci českého školství
29. 06. 2013
S Janem Mühlfeitem se potkáváme na Memoriálu Tomáše
Bati – Fun & Fit Day 2013 Kanadské obchodní komory v České
republice.
Honzo, otec Tomáše Bati ml., jehož si tu připomínáme, investoval
i v dobách, kdy ostatní šetřili. V době hospodářské krize investoval
peníze získané totálním výprodejem, a díky tomu držel a vytvářel
pracovní místa a hodnoty. Měnil nádeníky v ředitele. Mně se zdá, že
u nás probíhá opačný proces. Teď se v Česku šetří, ať to stojí, co
to stojí, a peníze, místo toho, aby byly investovány do rozvoje
hospodářství, slouží jen k udržování perpetua mobile zadlužení státu
v chodu.
Když se podíváme, jak dnes vypadá Evropa, ale i Česko, vidíme, že
potřeba bojovat proti dluhu se stala politickou nemocí. Potřeba rozvíjet
hospodářství se odsunula kamsi na vedlejší kolej. Proto HDP v Evropě
neroste nebo je pod jedním procentem. Šetření se stalo novým
náboženstvím. Minulý týden vyvolal rozruch ani ne třicetiletý student
Ph.D., když prohlásil za nesmysl studii známého Kennetha Rogoffa, o kterou
se opírají všichni politici tady i v Evropě a která tvrdí, že pokud
dluh překročí 90 % HDP, ekonomika nemůže růst. Světoví politici
začínají obracet. A ti čeští, kteří to zjistili zhruba tři dny poté,
co se zpráva objevila na CNN, je následují. V České republice stát zcela
potlačil spotřebu domácností tím, že je vláda už dva nebo tři roky
straší, jak moc je třeba bojovat s dluhem. Souhlasím s vyrovnaným
rozpočtem, ale každá mince má i druhou stranu. Je potřeba rozvíjet
hospodářství. Hlavně produktivitou práce. V Evropě produktivita práce
roste velice málo, v řadě zemí vůbec. Evropa je poměrně sofistikovanou
ekonomikou. K tomu, aby rostla produktivita práce, se musí velmi výrazně
zlepšit dovednosti lidí ve výrobním procesu. To vyžaduje zlepšit školní
a vůbec vzdělávací proces. Uvedu příklad. Česká republika byla v roce
1995 v žebříčku OECD (Organisation for Economic Co-operation and
Development), který srovnává vzdělanost studentů v matematice, ve čtení
a ve vlastivědě, na sedmém místě. V devadesátých letech jsme bývali
druzí. Dnes jsme sedmadvacátí, a v každém další ročníku srovnání
OECD se Česko dál propadá. Třetina českých studentů vůbec nerozumí
textu – tomu, co čte. To je jedna z věcí, na kterou se investor
zaměřuje. Česká ekonomika je malá, proto musí být otevřená. Postavená
na zručné, kreativní, vzdělané a flexibilní pracovní síle. „Postup“
v rámci žebříčku vzdělanostní úrovně OECD je velmi špatná zpráva,
neboť za pět sedm let už v Česku nebude kvalitní pracovní síla.
Vyvstává otázka, kdo bude tuto republiku živit? A vlastně, kdo
ji živí teď?
Funguje to setrvačností. Co Česko, Polsko a Slovensko „drží na
nohách“, je německé hospodářství, které jako jedno z mála provedlo
reindustrializaci. Vzali svá tradičně silná odvětví, automobilový
průmysl, strojírenství, výrobu atd. a aplikovali na ně nové podnikové
systémy. A hlavně nové technologie. Takže dnes má v sobě třeba nový
Mercedes, který je tu v rámci dnešní akce Kanadské obchodní komory
prezentován, šestnáct plně funkčních počítačů. Šedesát procent
výrobních nákladů vozu tvoří software. A protože jsou na německou
ekonomiku navázány okolní země, daří se nám docela dobře. To ale
neplatí pro jižní Evropu nebo pro Velkou Británii, která hodně vsadila na
finanční služby, a průmysl tam dnes už téměř žádný není. Nyní se
tam stát snaží průmysl vrátit, ale to je nesmírně těžké. Dokud se
nezlepší dovednosti lidí – tedy vzdělávací systém, bude Evropa na
sestupné spirále. Obzvlášť naše území – Česko, Maďarsko, Slovensko,
Polsko, které byly mezi roky 2000 až 2007 miláčky investorů. Teď to už
není pravda. I díky tomu, jak vzdělaná či nevzdělaná pracovní síla a
jaký vzdělávací systém tady je. Zóna investování se přesunula do Asie.
Asijci se vzdělávání věnují! Jižní Korea před dvaceti lety nebyla ani
mezi dvaceti nejlepšími zeměmi co do konkurenceschopnosti. Dnes jsou
v žebříčku OECD nejlepší na světě. Mají značky jako Samsung, Hyundai
a další, které patří do světové špičky. Jihokorejci přetavili
investice do vzdělávání v kvalitu ekonomiky a v konkurenceschopnost.
Asie tak už nenabízí jen levnou pracovní sílu, ale začíná stále víc
soupeřit kvalitou. A to je pro Evropu ohromná výzva. Bohužel, zatím na ni
moc nereagujeme. Mně se zdá, že se vývoj poslední tři roky zabrzdil
hlavně frenetickou snahou omezit dluh a zachránit euro, což je dobré
úsilí, ale není to to hlavní. Nikdo se totiž nezabývá tím, co by Evropa
měla dělat za pět až deset let.
To je možná rozdíl mezi tržní a plánovitou ekonomikou. V té
plánovité byly peníze, ale nebylo zboží, v té současné je spousta
zboží, ale nedostává se peněz k jeho nákupu. To, co hýbe světovou
ekonomikou, je kupní síla. Aby bylo za co produkovat, je třeba tržit
peníze. Cestovní ruch je oblastí, která směruje kupní sílu tam, kam si to
ty které ekonomické systémy, resp. země, zaslouží.
Mé názory na strategii cestovního ruchu znáte. Rozvoj středních
příjmových vrstev v zemích jako Čína nebo země ASEAN, ale konec konců
i v Ruské federaci, je ohromný. Tito lidé rádi cestují a přitom
utrácejí peníze. Před třemi roky jsme spolu tuto diskusi vedli v televizi
(viz www.e-vsudybyl.cz, článek:
„Rendez-vous ČT 24“). Řekl jsem tam, že Česko má pro oblast cestovního
ruchu a vůbec státní propagace a marketingu velmi špatnou strategii. A že
i země, které jsou na tom ekonomicky daleko hůř, jako například
Makedonie, Albánie, vídám ve Financial Times, ve Wall Street Journalu či
v Economistu daleko častěji než Českou republiku. Pokud už se Česko
v těchto médiích objeví, je to v souvislosti s korupcí nebo
s politickými problémy, s nimiž se potýká.
Hlavní téma tohoto vydání Všudybylu je lázeňství. I ono má
souvislost s ekonomikou. Mimo jiné tím, že snižuje spotřebu léků, počet
návštěv pacientů u lékařů a objem hospitalizací v nemocnicích, že
navrací lidi mezi práceschopnou či soběstačnou populaci. V Česku je ale
trestáno. Kdoví, zdali jen z hlouposti, nebo ze zištnosti. Nicméně, co se
týče lázeňství, návštěvnost lázní, a tedy koncentrace kupní síly na
jejich území, je dána jejich proslulostí. Tím, kdo slavný se tam narodil
či pobýval, co tam vzniklo světoznámého. Jedním z takových lázeňských
sídel je i jedno z nejzadluženějších měst České republiky –
Jáchymov. Byť tam započal atomový věk a ještě před tím se odtamtud na
své vítězné tažení světem vydal americký dolar. Pochybuji, že
v civilizovaném světě existuje někdo, kdo nezná dolar, avšak nepochybuji,
že v celosvětovém měřítku má jen málokdo ponětí, že existuje
nějaké Česko, natož Jáchymov.
Takových příkladů, s nimiž by se dalo marketingově pracovat, je řada.
Dám jen poslední šílený příklad. Minulý týden jsem byl v Americe, kde
si nás pletou s Čečenskem. Samozřejmě, že je to i tím, že zeměpis tam
není silnou stránkou. Na druhou stranu, kdyby Česko dělalo trošku slušnou
státní propagaci, marketing a zahraniční politiku, tak by se takové věci
nestávaly.
I přes to, co jsem řekl, nejsem pesimista. Existují totiž lidé, jako
ministr školství pan Fiala nebo stínový ministr školství pan Chládek,
kteří si tragickou situaci českého školství uvědomují. Bude záležet na
politickém konsenzu, jestli se finanční prostředky vloží do
vzdělávání, do toho, co by Česká republika měla dělat. „Ten vlak“
jede hodně rychle, ale na teritoriích, odkud přichází šedesát až
sedmdesát procent hospodářského růstu, tzn. v Asii a Latinské Americe,
má Česká republika pořád velice dobré jméno. Na tom se dá určitě
stavět. Avšak musíme mít vzdělané a zručné obyvatelstvo. To je potřeba
neustále vysvětlovat, a v tom spatřuji roli prezidenta, vlády atd., aby
s veřejností v tomto směru pracovali. A ne jenom strašili, že se musí
snižovat dluh.