Cestovní kancelář EXIM Tours zahájila činnost letní sezonou roku 1993. Od té doby prochází dynamickým vývojem. V současnosti se řadí mezi trojici nejvýznamnějších touroperátorů na českém trhu a v řadě oblastí je na prvním místě. Realizační tým firmy dnes čítá takřka sto zaměstnanců a přibližně stejný počet delegátů v destinacích, kam směřují její zájezdy. V prvním desetiletí činnosti se plně osvědčila strategie EXIM Tours orientovat se s maximálním úsilím na spokojenost zákazníka. Kromě vlastních provozoven realizuje EXIM Tours podstatnou část prodeje prostřednictvím husté sítě cestovních agentur. Nedílnou součástí strategie společnosti je stálé rozšiřování nabídky leteckých zájezdů do oblíbených destinací české klientely.
EXIM Tours s ČSA a obratem dvou miliard korun
30. 12. 2004
Rozvojová strategie EXIM Tours se ukázala jako správná. Zatímco např. v roce 1997 cestovalo s EXIM Tours 14 tisíc zákazníků a v roce 2001 přes 30 tisíc klientů, v roce 2004 to již je 150 000 zákazníků. Od roku 2002 byl EXIM Tours počtem přepravených osob nejvýznamnějším partnerem letecké společnosti Travel Service. Intenzivně využíval i přepravní kapacity ČSA a dalších renomovaných společností na pravidelných linkách i na charterových letech. Od podzimu 2004 se letecká společnost ČSA stala dlouhodobým a exkluzivním partnerem EXIM Tours i v charterové dopravě. Kapacita charterových letů ve spolupráci ČSA a EXIM Tours na rok 2005 je předpokládána v objemu 180 000 osob.
Od roku 2001 je EXIM Tours akciovou společností se základním jměním 12 milionů Kč. EXIM Tours byl jednou z prvních cestovních kanceláří, která získala koncesní listinu podle zákona č.159/99 na základě sjednaného povinného pojištění. EXIM Tours je členem Asociace cestovních kanceláří České republiky a RDA Internationaler Touristik Verband e.V. v Kolíně nad Rýnem. Pravidelně se účastní mezinárodních i místních veletrhů cestovního ruchu. Aktivní obchodní politiku EXIM Tours lze doložit postupným zakládáním dceřiných cestovních kanceláří v Polsku – EXIM Tours Poland, na Slovensku – Kartago Tours Slovakia, v Maďarsku – Kartago Tours Hungary a v Rumunsku – Kartago Tours Romania, které na tamních trzích zaujímají významné postavení a jejichž společný obrat byl v roce 2001 poprvé vyšší než obrat mateřské cestovní kanceláře v Praze.
Nabídka leteckých pobytových i poznávacích zájezdů cestovní
kanceláře EXIM Tours je stále širší. Letní v současnosti zahrnuje:
Egypt, Tunisko, Turecko, pevninské Řecko i řecké ostrovy Krétu, Rhodos,
Thassos, Korfu, Lefkadu, Kefalonii, Kos a Zakynthos, Kypr, španělské
pobřeží i ostrovy Mallorca a Menorca, stejně jako stále populárnější
Bulharsko. V zimním období směřují aktivity EXIM Tours kromě Egypta,
Tuniska a Jordánska také do tak vzdálených exotických míst, jako jsou
Brazílie, Isla Margarita a Kuba, kam směřují vlastní charterové lety EXIM
Tours ve spolupráci s ČSA. Velmi rozsáhlý je i výběr míst, kam EXIM
Tours zajišťuje zájezdy na zakázku pro skupiny i jednotlivce.
Od roku 2000 EXIM Tours také prostřednictvím incomingového oddělení
zajišťuje služby pro zahraniční turisty a partnery v České
republice.
Rozhovor s obchodním ředitelem EXIM Tours JUDr. Janem Koláčným jsem
zahájil konstatováním, že EXIM Tours začal s ČSA létat dálné
destinace.
Ano, dálkové linky s Českými aeroliniemi létáme od listopadu 2004. Jsou
to tři seriály. Do Brazílie, na Isla Margaritu ve Venezuele a na Kubu. Vždy
na deset až jedenáct nocí. Výhodou je technické zázemí ČSA, možnost
létat bez přestupu a většinou i bez mezipřistání.
EXIM Tours je jednou z vůdčích cestovních kanceláří na
českém trhu. A tak, jako začátkem devadesátých let minulého století
dokázal proti sobě Čedok sjednotit téměř všechny cestovní kanceláře,
které se bály jeho převahy, staví dnes EXIM Tours na českém trhu v jeden
nerozborný šik takřka všechny zbylé cestovní kanceláře. Čím si to
zasloužil?
Myslím, že jsme docela dobře odhadli trendy na českém trhu. Tzn. zájem
klientů o kvalitní dovolenou za přijatelnou cenu. Letecké zájezdy
nabízíme v cenách a kvalitě, kterou klient očekává. Soustředili jsme se
na osvědčená místa, v nichž jsme rozšířili svoji nabídku. Např.
v Turecku v ní v tomto roce velmi úspěšně figuroval Bodrum. V Egyptě
poznávací zájezdy, už proto, že o Egypt je trvale se zvyšující zájem.
V Řecku jsme rozšířili nabídku pobytových míst včetně řady menších
ostrovů. Z čtyřiadevadesáti tisíc klientů v roce 2003 jsme se tak
dostali na očekávaných sto padesát tisíc klientů v roce 2004. V tomto
roce EXIM Tours opět výrazně posílil a upevnil pozici na trhu s obratem,
který dosahuje takřka dvou miliard korun. S tím je spojena i ziskovost,
která jde ruku v ruce s nárůstem objemu zájezdů o cca 35 %. Velmi
úspěšně nám funguje i prodej po internetu.
Dceřiné společnosti českého EXIM Tours působí i v dalších
zemích. V Rumunsku, Maďarsku, Polsku a na Slovensku.
V Maďarsku a na Slovensku hraje vedoucí roli naše dceřiná společnost
Kartago Tours. V Rumunsku rovněž rychle roste význam naší dceřiné
společnosti Kartago Tours, která už třetím rokem samostatně provozuje
vlastní charterové lety s odlety z Bukurešti.
Jaká je nejoblíbenější destinace obchodního ředitele EXIM Tours
Jana Koláčného, resp. místo, kde jsi v roce 2004 trávil dovolenou?
V Egyptě, kde mám stále co poznávat. Pro mě to bylo obohacení znalostí
historického Egypta a současně příprava dalších programů. Na základě
mých osobních poznatků tak chystáme zájezdy do v Česku méně známých
míst, jako jsou např. oázy v egyptské Západní poušti.
Co bude in v roce 2005?
Jsem přesvědčen, že v létě to budou opět tradiční středomořské
destinace. Vedle Egypta se již v roce 2004 se zvýšenou silou vrátilo na
trh Tunisko, které zaznamenalo veliký nárůst, těsně následované Řeckem
a Tureckem. Východní a jižní Středomoří se z hlediska přírodních
podmínek a klimatu mezi našimi klienty stává čím dál
oblíbenějším.
To, co českého klienta zajímá vedle bezpečí a kvality, je až
v první řadě cena zájezdu. Ceny EXIM Tours vycházejí vysoce
konkurenčně. Řekl bych, že výrazným způsobem aplikujete zákon velkého
obratu.
Rozhodně to je o obchodních jednáních a obratech, kterých ve spolupráci
se zahraničními dceřinými společnostmi dosahujeme. Dohromady jsme
nepochybně největší cestovní kanceláří, která ve střední Evropě
působí. Právě objemy nám umožňují získávat výrazně lepší výchozí
podmínky u dodavatelů v zahraničí, než je tomu u menších cestovních
kanceláří. Samozřejmě i při jednání s dalšími partnery hraje objem
velkou roli.