EXIM tours a sezona exotických destinací
27. 10. 2014
Intervence České národní banky na oslabení české koruny
zdražuje nákupy v zahraničí, tedy i poznávací a pobytové zájezdy.
Marketingového ředitele cestovní kanceláře EXIM tours a člena
představenstva Asociace cestovních kanceláří České republiky Ing.
Stanislava Zímy jsem se 1. října zeptal, nakolik cestovní kancelář EXIM
tours v hlavní letní sezoně přenesla důsledky svého oslabení na
klienty.
Nepřenesla. Navzdory tomu, že intervence přišla v neočekávanou dobu a
překvapivě razantně, jsme se rozhodli nepromítat její dopad do cen
zájezdů pro naše klienty.
Snad ne proto, aby to u nich nevyvolalo ztrátu radosti ze
zájezdu?
Sice to míníte v legraci, nicméně co se týká ochrany spotřebitelů, ze
strany české legislativy se jim dostává opravdu nadstandardní ochrany
jejich investic vynaložených na nákupy dovolených. Na rozdíl od daleko
osudovějších výdajů s možným zcela devastujícím dopadem na jejich
celoživotní úspory a životní osudy. Ostatně nedávná historie
zaznamenala hromadu případů, ať už při koupi nemovitostí, nebo
automobilů, kdy klienti složili zálohu nebo i celou částku, a díky
nepoctivosti developerů či dealerů o všechno přišli. A dodnes je
žádný takový zákon nechrání. Situace zákazníků cestovních
kanceláří je opravdu výjimečná. Zákon cestovním kancelářím ukládá
pojistit se pro případ insolvence. Tím pádem klient, když zaplatí
cestovní kanceláři za zájezd, nemůže přijít o peníze. O peníze a
radost ze zájezdu ale může přijít, rozhodne-li se koupit zájezd od
subjektu, který není cestovní kanceláří, ale zájezdy organizuje.
Existují bohužel finty, kterými některé subjekty zákon obejdou a
organizují zájezdy bez složení někdy i mnohamilionového depozitu a
pojištění proti úpadku, a tedy i bez koncese. Proto co se týče chystané
novely zákona 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a
o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu, mohu-li hovořit
za Asociaci cestovních kanceláří ČR, vítáme jasnější nastavení
pravidel pro zájezd pořádající cestovní kancelář. Změny v chystané
novele, na jejichž koncipování jsme se spolu s Asociací českých
cestovních kanceláří a agentur podíleli, jsou klientům ku prospěchu.
Máte již nějaké výsledky za tuto sezonu?
Podle čísel, která máme k dispozici, bude o dosti lepší než loňská.
Ještě záleží, jak dopadne konec roku. Pro výsledek za letní sezonu jsou
velmi důležité podzimní odlety do Středomoří – tedy měsíce září a
říjen. Trend posledních let nahrává tomu, že se stále větší počet
turistů vyhýbá vrcholu letní sezony. Především ti, kteří nemají děti
školou povinné, objevují a oblíbili si výhody pobytů u moře během
prvních dvou podzimních měsíců, kdy jsou ve středomořských letoviscích
příjemnější teploty a nepřeplněné pláže.
I já rád vzpomínám na pobyt v Tunisku v posledním turnusu
na konci října. Pohodová, poklidná atmosféra, překvapivě teplé moře a
ne až tak velký sluneční úpal.
Nejen to. Významným stimulačním prvkem jsou oproti vysoké sezoně nižší
ceny. Spousta klientů EXIM tours si oblíbila využívání jarních
i podzimních odletů, tedy mimo vysokou sezonu. Tu preferují především ti,
jejichž děti mají školní prázdniny nebo v té době mají podnikové
dovolené. Velkým tahounem letošního léta byly řecké ostrovy. Troufám si
předpovědět, že pro Řecko to bude rekordní turistická sezona.
Vynikající období zažívá i Tunisko, což také potvrzují zprávy
z německého a rakouského trhu. Tradičně se dařilo Turecku. Pro české
dovolenkáře byly dlouhou dobu méně obvyklou prázdninovou destinací
Kapverdské ostrovy, z nichž se u nás stala oblíbená celoroční stálice.
K ostrovu Sal jsme proto přidali ostrov Boavista. Velmi pozitivní věcí, a
nejen pro cestovní kanceláře, je návrat turistů k Rudému moři do Egypta.
Je to markantně vidět nejen na českém, ale opět i na ostatních
evropských trzích. Proto co se týče Egypta, očekáváme i dobrou zimní
sezonu. S ukončením říjnových letů do Středomoří nám totiž začne
nabíhat sezona exotických destinací, kde právě Egypt nabízí
nejdostupnější variantu koupání v zimě.
Takže kam v zimě s EXIM toursem za létem?
26. října 2014 začneme létat do Karibiku a potom do Afriky. V Karibiku to
budou v Česku oblíbené stálice Dominikánská republika a Kuba.
V afrických destinacích rok od roku populárnější Keňa a ostrov Zanzibar,
kde jsou nejpůvabnější pláže z východního pobřeží Afriky. Kdo si
chce užít překrásných bílých pláží, husté vegetace, majestátních
baobabů a všudypřítomné vůně koření, tomu doporučujeme tento ostrov,
nazývaný ostrovem koření. Je to výborná volba. Výhodou oproti dálným
destinacím, do nichž létáme přes Atlantik, je to, že tam proti
středoevropskému časovému pásmu není žádný časový posun. Další
méně vzdálenou exotikou jsou potom zmiňované Kapverdské ostrovy. Na ostrov
Sal se letí šest a půl hodiny. Kapverdy, na rozdíl od Kanárských
ostrovů, skýtají koupání v teplém oceánu po celý rok, tedy i během
Vánoc a zimních měsíců. Ještě bližší koupací destinací je Egypt, kam
bude v zimě směřovat velká masa českých turistů. V povědomí
tuzemských cestovatelů je Egypt pevně zakotven jako destinace, kam se
k moři vyplatí létat v každou roční dobu. K dalším takovým jistotám
patří i Spojené arabské emiráty, což je rovněž taková bližší
exotika. Okolo Vánoc už budeme létat celý exotický program. Tedy i Mexiko,
Jamajku, Isla [PZ1]Margaritu, Senegal, Mauricius, Bali, Srí Lanku a
Maledivy.
EXIM tours na zimu nabízí nejen koupací zájezdy, ale
i lyžařské.
Především do Alp. Vyznavači zimních sportů, zejména sjezdového
lyžování a snowboardingu, dobře vědí, že ubytovací kapacita
v bezprostřední blízkosti sjezdovek je limitovaná. Kdo nepřijde do
přelomu října a listopadu, bude muset, co se týče polohy hotelu, dělat
kompromisy. Po na sníh chudé minulé zimě 2013/2014 je letos předpovídána
úspěšná lyžařská sezona.
Víc než polovina všech prodejů EXIM toursu je realizována
prostřednictvím vaší mnohočetné agenturní sítě.
To proto, že neměníme strategii prodejních kanálů. Celá skupina EXIM
tours i do budoucna s obchodními partnery počítá. Z velkých českých
touroperátorů máme z celkového objemu prodeje největší podíl právě
prostřednictvím našich obchodních partnerů – prodejců. Je to
oboustranně prospěšná spolupráce. Máme nastaveny takové obchodní
podmínky, aby byli zdraví a silní.[PZ2] A takto budeme postupovat
i v příštích letech.
EXIM toursu se daří i v oblasti meetings, incentives, congresses
& exhibitions industry (MICE).
EXIM tours oslovují firmy, které mají i vysoce sofistikovaná zadání. Co
se týče firemní klientely, pro ni zajišťujeme řadu produktů. Patří sem
incentivy, služební cesty, účasti na kongresech či veletrzích a další,
které klientům šijeme na míru a dodáváme na klíč. Přitom těžíme ze
silného zázemí ať už skupiny EXIM tours, či skupiny Der Turistik Köln.
Díky tomu za pro klienty zajímavých podmínek dokážeme zařídit opravdu
hodně. Coby motivační nástroj od nás zaměstnavatelé taky rádi nakupují
dárkové vouchery pro zaměstnance. Spousta manažerů a šéfů poznala, že
kvalitní incentiva je účinným nástrojem pro dosažení zdaru jednání
s obchodními partnery. Nezřídka se stává, že za někým roky docházíte
do kanceláře a nejste s to projednat a domluvit to, co během třídenní
incentivní cesty například do Toskánska. Čeští podnikatelé a manažeři
proto čím dál systematičtěji využívají incentivních programů, aby
vylepšili obchodní pozici svých firem, případně našli byznys
zcela nový.
[PZ1]To je správně? Nebo byl míněn Island? Ale tam se předpokládám
nekoupe…:)
[PZ2]Kdo, ti prodejci? Pak je to o. k.