Evropskou excelentní destinací roku 2011 je Slovácko
23. 05. 2011
Ing. Rostislav Vondruška
Do pětice finalistů se nám letos dostaly nejen velmi zavedené značky. Všichni finalisté i ti, kteří se teprve na trhu začínají více a více hlásit o slovo, úspěšně využívají svůj potenciál hmotného dědictví. Jsem velmi rád, že zájem o soutěž European Destinations of Excellence je veliký. Jak ze strany destinací, tak médií, a v neposlední řadě ze strany Ministerstva pro místní rozvoj ČR, jež mj. zabezpečuje podstatnou část cen pro vítěze. EDEN považuji za jednu z velmi dobrých iniciativ Evropské komise, a to i v kontextu s dalším jí vyhlášeným tématem, kterým je „Cestovní ruch pro všechny“ – „The Social Tourism“. Velmi to spolu souvisí, protože se v rámci Evropy, což jistě ukáží výsledky, podaří zviditelnit další doposud málo navštěvované velmi kvalitní turistické destinace.
Evropská komise v rámci projektu zaměřeného na trvale
udržitelný rozvoj v oblasti cestovního ruchu vyhlašuje od roku
2006 soutěž European Destinations of Excellence (EDEN). Do letošního
ročníku se přihlásilo přes dvacet evropských zemí. Jeho tématem je
„Obnova hmotného dědictví“. V rámci Česka se do soutěže EDEN
přihlásilo šestadvacet destinací ze Slezska, Moravy a Čech. Z pěti
finalistů, kterými byly Králický Sněžník, Mikroregion Kahan, destinace
Orlické hory a Podorlicko, Slovácko a Žatecko, pak osmičlenná porota jako
vítěze vybrala Slovácko.
Generálního ředitele agentury CzechTourism Ing. Rostislava Vondrušku
jsem v rámci slavnostního ceremoniálu vyhlášení výsledků soutěže EDEN
5. května 2011 v Návštěvnickém centru Plzeňského Prazdroje v Plzni
požádal o krátké vyjádření.
Letošním rokem je tato soutěž Evropskou komisí vyhlášena popáté, a
Česká republika v ní zaznamenává svoji třetí účast. „Obnova
hmotného dědictví“ je tématem, kde má území České republiky, coby
historicky jedna z průmyslově nejvyspělejších částí Evropy, určitě co
nabídnout. Česká účast – šestadvacet přihlášených destinací
v jedné zemi – je v letošním ročníku EDENu jedenou
z nejpočetnějších v rámci celé Evropy. Důležité je říci, že
excelentnost destinace nespočívá pouze v tom, kolik se v ní nainvestovalo
do infrastruktury cestovního ruchu. Hodnotí se daleko více kritérií.
Např., jakým způsobem je cestovní ruch řízen. Jaká je koordinace aktivit
cestovního ruchu na území destinace. Jaká je spolupráce různých subjektů
v daném regionu. Dostupnost služeb a schopnost nabídnout je na domácím a
zahraničních trzích.