EUROSPA med,
české lázeňské společnosti to myslí vážně
18. 06. 2007
Hejtmana Karlovarského kraje JUDr. Josefa Pavla jsem se zeptal,
k jakému posunu došlo za uplynulý rok v rámci prosazování se českého
léčebného lázeňství.
Určitě se podařila spousta věcí, ale myslet si, že není třeba propagovat
naše tradiční léčebné lázně, by bylo chybou. Konkurence je velká a
narůstá. Zejména v souvislosti s rozšiřující se Evropskou unií a
zmenšujícími se předsudky vůči úrovni lázeňství v nových členských
zemích. Ačkoliv podstata českého lázeňství stojí na unikátních
přírodních léčivých zdrojích, na prověřených tradičních a ruku
v ruce s balneologickým vědeckým výzkumem zdokonalovaných léčebných
postupech, na odborně vysoce erudovaném lékařském a zdravotním personálu,
nelze spoléhat na podstatu. Je nezbytné věnovat se propagaci a obchodní
propagandě ven i v rámci tuzemska do vlastních řad. Neustále hledat a
otevírat nové zdrojové trhy, z nichž by k nám mohli přijíždět další
lázeňští hosté. Jako zadělávání si na problém vidím, že
teritoriální orientace českých léčebných lázní (a tím míním
i slezské a moravské) v postatě zůstává tatáž. Soustřeďuje se (ba
omezuje) na tradiční destinace: Německo, Společenství nezávislých států
v čele s Ruskou federací a na některé arabské státy. V bytostném
zájmu českého lázeňství ale je umět účinně oslovit další země.
Skandinávii, Polsko, Pobaltí atd. tak, abychom mohli diverzifikovat rizika
vyplývající z případných otřesů na zahraniční scéně. Nemůžeme si
dovolit být zahleděni sami do sebe a přesvědčeni, že o nás každý ví.
Spoléhat na to, že jsme jedineční. Tento vzkaz je určen nejen subjektům
podnikajícím v českém lázeňství, ale zejména čelným politikům a
dalším významným činitelům, do jejichž kompetencí spadá péče
o orientaci krajů a státu v oblasti zahraničního obchodu, jehož
významnou (byť specifickou) součástí je nejen lázeňská, ale i ostatní
léčebná péče poskytovaná zahraničním pacientům na území České
republiky. A o tom, že v přístupu k cizím státním příslušníkům
čerpajícím u nás léčebné úkony má české zdravotnictví (vyjma
léčebného lázeňství) obrovské rezervy, svědčí neschopnost vymoci
z řady těchto zahraničních „klientů“ úhrady za jim poskytnutou
rychlou zdravotní pomoc, transfery, léčebné úkony a hospitalizaci. V tomto
Česká republika do Evropy dosud nedošla. Tyto (údajně) nevymahatelné
pohledávky významně zatěžují veřejný zdravotní systém České
republiky, neboť z něho každoročně odčerpávají mnohamilionové
částky.
No, řadě činitelů výrazně ovlivňujících směrování
českého zdravotnictví je to (zdá se) jedno. Praktikují cosi ve smyslu
pijácké písně: „Nám je to jedno. Na nás to neplatí. My si dáme
zahrát, on to někdo zaplatí…“ Těmito „velkorysými“ nezřídka
ustrkované české léčebné lázeňství je na tom ale diametrálně jinak.
A to subjekty v něm působící investují nejen do kvality –
zdokonalování léčebné péče a dalších služeb, ale i do zkrášlování
území měst a obcí, v nichž působí.
Pochopitelně, protože i tato infrastruktura sehrává v oblasti léčebného
lázeňství klíčovou roli při získávání a udržení si zahraniční a
domácí klientely. Vlastníci lázeňských společností a objektů investují
opravdu velkoryse. I díky tomuto přístupu je české léčebné lázeňství
součástí evropské špičky.
Pane hejtmane, potkáváme se v mariánskolázeňském sanatoriu
Royal, které je jako jedno ze čtyř léčebných lázeňských zařízení
České republiky držitelem evropského certifikátu managementu jakosti
EUROSPA med. Přičemž vůbec prvními lázněmi v Evropě, kterým byl
(s pořadovým číslem „1“) udělen, byly Anenské slatinné lázně
v Lázních Bělohrad.
Všem českým držitelům certifikátu EUROSPA med bych chtěl poděkovat, a
jako hejtman Karlovarského kraje samozřejmě i tomu našemu –
Lázeňskému sanatoriu Royal. Také z toho příkladu vyplývá, že to
české lázeňské společnosti myslí vážně. Že dělají maximum pro to,
aby mohly uspět na evropských i mimoevropských trzích. O tom, že je to
správná cesta, svědčí fakt, že se tento trend nehodí jejich konkurenci.
České lázeňské normy jsou totiž téměř tak tvrdé jako kritéria
certifikátu managementu jakosti EUROSPA med. A i díky tomu má české
léčebné lázeňství při certifikacích určitý náskok a velkou šanci
přilákat nové hosty.