Podle odhadů Evropského svazu léčebných lázní (ESPA) zhruba
osmnáct tisíc subjektů medicínského a wellness turismu dosahuje ročního
obratu cca 30 miliard euro. Avšak kvalita a obsah jejich služeb jsou těžko
srovnatelné. Posláním projektu společnosti EuropeSpa med & wellness GmbH
se sídlem ve Wiesbadenu je proto prosazovat jednotná mezinárodní
profesionální kritéria kvality bez ohledu na hranice států a toto know how
celosvětově šířit. Tato nivelizace není samoúčelná. Jejím cílem je
umožnit zdravotním pojišťovnám, firmám, které mají wellnes & spa
pobyty začleněny do svých motivačních programů, cestovním kancelářím
i individuálním hostům orientovat se v nabídce a úrovni kvality
poskytovatelů spa & wellness služeb. Pro poskytovatele těchto služeb
zase kritéria EuropeSpa vytváří opěrné body pro odstraňování
nedostatků a zvyšování kvality. Certifikace EuropeSpa pak tuto kvalitu
transparentně dokládá.
Mezinárodní semináře EuropeSpa jsou cíleny na manažery lázeňských a
hotelových provozů a připravují konzultanty pro jednotlivé země. Na
příkladech z praxe jsou na nich vysvětlována hlediska kvality
v infrastruktuře, bezpečnosti, léčebných metodách, léčebných
přírodních zdrojích, práci s personálem, wellness a servisu.
Účastníkům seminářů umožňují v případě úspěšného složení
závěrečného testu získat certifikát „Expert EuropeSpa“.
Certifikáty EuropeSpa jsou jednoznačným stvrzením, že léčebné
lázně, wellness & spa zařízení odpovídají přísným požadavkům na
špičkovou evropskou kvalitu, bezpečnost a servis. Varianty certifikátů
jsou: EuropeSpa med pro lázeňská zařízení, EuropeSpa wellness se
specifikací „wellness hotel“, „hotel spa“, „thermal spa“ a
„day spa“.
EuropeSpa – cesta ke kvalitě
13. 04. 2014
S manažery společnosti EuropeSpa med & wellness GmbH PhDr.
Zdeňkou Mackovou a PhDr. Theodorem Štofirou se potkáváme 26. března
2014.
Pane doktore, společnost EuropeSpa med & wellness zajišťuje
certifikaci lázeňských subjektů, hotelů spa a wellness
zařízení.
Ano, náš systém pracuje s jednotnými, mezinárodně shodnými kritérii.
„Stejný metr“ platí pro všechny. Jak např. pro německé lázně, tak
pro české, holandské, rakouské nebo islandské. Naše kritéria umožňují
přesně posoudit způsob a úroveň kvality poskytované péče. Pro oblast
certifikace EuropeSpa med existuje na dvanáct set kritérií, pro wellness asi
patnáct set a pro hotely spa pět set. Na základě úspěšného auditu je
dané společnosti propůjčen certifikát kvality na dobu tří let.
Seminární a certifikační činnost provádíte i mimo
Evropu.
V současné době pracujeme na zakázce v Chile. Jde o projekt, který
financuje chilská vládní agentura. V Chile mají zájem, aby jejich lázně
poskytovaly úroveň péče, která je v západní Evropě standardem. Této
práce se osobně ujal pan doktor Kurt von Storch, který je tvůrcem
certifikace a zakladatelem společnosti EuropeSpa med & wellnes GmbH.
Součástí realizace projektu je průzkum, kde v Chile mají jaká lázeňská
zařízení a kde na základě existence přírodních léčivých zdrojů mohou
vzniknout další. Oficiálně už několik roků působíme i v Tunisku a
v Turecku, zejména v letoviscích na pobřeží Středozemního moře, kde
už dlouhá léta spolupracujeme se společností Dalton. Řada významných a
špičkových spa hotelů má náš certifikát kvality. Mým teritoriem je
především Východ. Třetím rokem jednáme s centrálními orgány Ruské
federace, kde se připravuje zavedení standardů EuropeSpa. V současné době
vrcholí příprava podpisu memoranda. Společnost EuropeSpa med & wellnes
GmbH má v Rusku stálého reprezentanta a samozřejmě kontakty s ruskými
lázeňskými společnostmi a spa hotely. Tento podzim se budeme setkávat
s top managementy tamních spa hotelů, které u sebe chtějí nastolit
standardní podmínky, jakých se hostům dostává v Česku, Rakousku nebo
Německu. Společnost EuropeSpa med & wellnes působí ve dvaceti
členských státech Evropského svazu léčebných lázní, včetně Islandu,
Slovenska, Itálie, Německa, Holandska, Španělska a dalších zemí.
Paní doktorko, jakou konkurenční výhodu slezským, moravským
a českým léčebným lázním, spa & wellness zařízením přináší
vaše certifikace?
Zejména léčebná lázeňská zařízení, jako vůbec celý medicínský obor
balneologie v České republice, velmi trpí jevem, který ještě více
zbytněl po zavedení stávající úhradové vyhlášky, a to citelným
omezením dostupnosti léčebné péče ve prospěch ostatních medicínských
oborů a na ně navázaného farmaceutického průmyslu – ve prospěch
výkonů hrazených zdravotními pojišťovnami poskytovatelům ambulantní a
nemocniční péče a léčebnám dlouhodobě nemocných. Zkrátka výrazným
omezením preventivní léčebné lázeňské péče a dalším výrazným
snížením počtu pacientů, kteří jsou svými lékaři vysílání na
léčení do lázní a kterým je zdravotními pojišťovnami hrazena komplexní
či příspěvková lázeňská péče. Bohužel, tak masivní výpadek lze
těžko nahradit samoplátci. Proto řada českých, moravských a slezských
lázní usiluje o získání evropské certifikace, kterou by zahraničním
zdravotním pojišťovnám transparentně deklarovaly úroveň své léčebné a
doprovodné péče. Mnohé západoevropské zdravotní pojišťovny už totiž
přišly na to, že je pro ně výhodnější, a to nejen z ekonomického
hlediska (tedy kvůli výši úhrad léčebných a rehabilitačních pobytů),
ale i z hlediska racionalizace – efektivity blahodárného působení,
projevujícího se dlouhodobým zlepšením zdravotní kondice pojištěnce a
při vysoké úrovni lékařské péče, vysílat své klienty do léčebných
lázní do České republiky. Nicméně striktně vyžadují garance, že
jakékoliv s nimi spolupracující zařízení má po všech stránkách
vysokou kvalitu. O certifikaci EuropeSpa med se tak na území Česka ucházela
a uchází řada subjektů. Ne všechny byly úspěšné hned v první vlně.
Nicméně s potěšením mohu konstatovat, že vlajku kvality českého
léčebného lázeňství už drží řada českých špičkových subjektů,
které nakonec certifikaci EuropeSpa med získaly nebo obhájily.
Co zařízení, která v náročných auditech společnosti
EuropeSpa med & wellness neuspějí?
Samozřejmě, jsou taková, a nejen v Česku, ale i v ostatních zemích.
Proto byla posílena role konzultantů naší společnosti, kteří
s jednotlivými subjekty spolupracují a připravují je na audity. Konzultují
s nimi eventuální problémy, prochází riziková místa, jejichž stav by
mohl ohrozit úspěšnost auditu.
Co lázeňská sídla či subjekty, které jsou držiteli jiného
světově či evropsky uznávaného certifikátu kvality?
Pro taková místa a zařízení je výhodou, pokud už mají nějaký systém
managementu kvality (např. ISO) zažitý. My přicházíme kontrolovat
faktický stav. Umožňuje nám to soubor kritérií zpracovaný pro každý
certifikační systém. Zcela konkrétně nás zajímá, jaká probíhá péče
o zaměstnance, jaký je vztah zaměstnanců k pacientům či klientům.
Kontrolujeme detaily jejich práce i to, kudy chodí na toaletu. Obecně, vedle
dalších úseků, nás zajímá hygiena, bezpečnost práce, požární
prevence. Např. jestli ví, kde mají v případě požáru shromaždiště a
proč se musí na to místo dostavit. Kontrolujeme aspekty, které ovlivňují
kvalitu práce, včetně základní čistoty a pořádku v kuchyni, stav
jednotlivých pracovišť, uskladnění potravin. V rámci léčebného úseku,
zda jsou k dispozici plány úklidů, hygieny a dezinfekce, práce s léky. Na
závěr auditu máme přesný obraz, jak funguje celý systém péče o hosta,
tzn. léčebné procedury, stravování, ubytování. Systém hodnocení je
jednoznačný: „Máš – dokaž – nemáš?“. Neexistuje argument:
„Pracujeme na tom, budeme to mít…“ Vypovídá o aktuálním stavu.
Zařízení, která uspějí, se řadí mezi nejlepší v Evropě. Kontrolujeme
kvalifikace i počet pracovníků na počet lůžek, kvalifikaci lékařů,
sester a pomocného personálu. Přístrojové vybavení, jestli je v řádném
stavu, jestli má “CE”, inventarizační číslo, je-li vybaveno
příslušným návodem. Kontrolujeme bezpečnost pohybu, schody a snížené
podhledy, jestli jsou správně označené. Zajímavé „objevy“ jsou
u pramenů přírodních léčivých zdrojů. Samostatnou kapitolou jsou
úpravny vody, což je často něco hodně zoufalého. K dispozici máme cca
padesát primárních KO kritérií, která není možné nesplňovat. Pokud
zařízení nesplňuje byť jen jediné z nich, nemá šanci uspět. Celkem pak
musí dosáhnout nejméně osmdesát procent, což je hranice úspěšnosti.
Doposud jsme prováděli audity sto dvaceti subjektů a čtyřicet z nich už
uspělo.
A co když se vás majitelé či top manažeři některých
zařízení zeptají: „Co z toho budu mít?“
Pokud, tak to skutečně vyráží dech. Že člověk, který vede spa &
wellness společnost, který je zodpovědný za to, aby obstála
v mezinárodním konkurenčním prostředí, který odpovídá za desítky či
stovky zaměstnanců a možná tisíce hostů, takovouto otázku bezelstně
položí. Zpravidla na to reagujeme dotazem, čím chce docílit lepší
hospodářské výsledky. Reakcí bývá, že nejsou peníze, že s tím
nepočítá v investiční plán atd. Takovým lidem uniká to podstatné, a to
zaměření na rezervy v práci při využití stávajících zdrojů.
Například na zlepšení podmínek pobytu hostů a pacientů díky změně
v přístupu zaměstnanců. Některá vedení společnosti zanedbávají
analýzu spokojenosti jak zaměstnanců, tak pacientů či klientů, natož aby
se jimi inspirovaly ke zlepšování podmínek. Nejde přece pouze o finance.
Jde o kvalifikované řízení a znalost problematiky spojené s činností
léčebných lázní či spa & wellness společností.