European Urban Day
28. 02. 2009
Jsou evropské fondy úplatkem eurobyrokratů v Bruselu vůči
obyvatelům obcí v jednotlivých koutech Evropy? Jsou starostové spokojeni
s možnostmi čerpání strukturálních fondů? Zohledňuje evropská kohezní
politika potřeby velkých měst? Nezapomínáme na evropský venkov? To byly
otázky, o kterých na konferenci European Urban Day (Evropský den měst) ve
dnech 6. – 7. února 2009 diskutovali zástupci samospráv a odborné
veřejnosti s ministrem pro místní rozvoj Cyrilem Svobodou, zodpovědnou
komisařkou Danutou Hübner a poslanci Evropského parlamentu. Významná část
čerpání evropských fondů ve stávajícím programovacím období
(2007–2013) je spojena s tzv. městskou dimenzí strukturální a kohezní
politiky. Evropští představitelé tvrdí, že města jsou motory růstu, a
chtějí jejich postavení posílit. Proč se pozornost soustřeďuje právě na
města? To byla otázka na poslance Evropského parlamentu a předsedu Svazu
měst a obcí České republiky Ing. Oldřicha Vlasáka.
V Evropské unii města generují 70–80 % produktu, žije v nich přes 80 %
Evropanů. Je proto logické, že se pozornost evropské regionální politiky
obrací na městské celky a že města patří mezi priority evropského
zájmu. O potřebě zvýraznit roli měst ve strukturální politice se začalo
hovořit již na neformálním zasedání ministrů pro regionální rozvoj Rady
Evropské unie v Bristolu v roce 2005. Silným impulzem bylo přijetí
Lipské charty během německého předsednictví. Od té doby uplynul čas a je
třeba zhodnotit, kde se městská dimenze strukturální politiky nachází a
hlavně, zda jsou se stávajícími podmínkami spokojena samotná města.
V Evropském parlamentu připravujete z vlastní iniciativy zprávu
„Městská dimenze kohezní politiky v novém programovacím období“,
o které by se mělo hlasovat na plenárním zasedání v rámci širší
debaty o budoucnosti kohezní politiky v březnu 2009.
Přestože se to bude zdát neuvěřitelné, v Bruselu se už začínají
rozdávat karty, podle kterých se budou evropské prostředky rozdělovat po
roce 2013. Mým cílem je podívat se na budoucí politiku soudržnosti a její
žádoucí vývoj optikou měst. Chtěl bych podpořit roli místních
samospráv v celém procesu soudržnosti tak, aby města získala ve vztahu
k národním vládám a evropským institucím stejnou pozici, jakou dnes mají
regiony. Budoucí kohezní politika by měla lépe reagovat na potřeby měst a
metropolitních oblastí.
V souladu s nařízeními upravujícími strukturální fondy je
již dnes možné z Evropského fondu pro regionální rozvoj (ERDF) financovat
integrované strategie zaměřené na řešení ekonomických, sociálních a
environmentálních problémů ve městech. Členské státy rovněž mohou
svěřit management a implementaci některých operačních programů místním
orgánům, a to formou subdelegace prostředků. Tolik vzletná slova a
složité termíny bruselské byrokracie. Jsou města s podmínkami čerpání
evropských peněz spokojena?
Přestože evropská legislativa umožňuje „svěřit“ správu evropských
prostředků městům, aby je mohla rozdělovat na základě integrovaných
rozvojových plánů, je tato možnost v členských státech využívána
pouze okrajově. „Městská dimenze“ není povinná a je sporné, do jaké
míry dobrovolný rámec funguje. Podle mého názoru je třeba se přestat na
města dívat pouze jako na konečné příjemce, ale jako na subjekty, které
spravují území. Města, která stejně jako kraje a státní orgány
disponují vlastním rozpočtem tvořeným daněmi, musí získat ve
strukturální pomoci vyšší odpovědnost za programování a distribuci
evropských fondů. Městská dimenze by se měla stát povinnou. Je třeba
také jasně stanovit minimální prostředky, které by měly jít na
integrované plány měst tak, aby byl zajištěn princip koncentrace. Jinak
budeme připravovat ve městech vzletné plány, ale nebudou na ně peníze.
Dalším novým finančním nástrojem, o kterém skoro nikdo neví
a který mohou města využít, je Jessica. Myslíte si, že je to krok
správným směrem?
Kohezní politika byla dosud založena výhradně na systému dotací
(nevratných grantů). Organizace i jednotlivci předkládající projekty si
tak zvykli, že evropské peníze (a prostředky národních rozpočtů určené
na kofinancování) dostávají „zadarmo“. Prioritou je často samotné
čerpání, nikoliv účelné investování a zhodnocení dostupných zdrojů.
Dotační princip tak někdy vede k tomu, že část strukturální pomoci
není efektivně využita. V současném programovacím období došlo
zavedením finančního instrumentu Jessica k vytvoření prostoru pro
systémovou změnu politiky soudržnosti. Je skutečností, že tento prostor
nebyl příliš využit. Do budoucna bych proto rád více podpořil využití
bankovních produktů (revolvingových fondů poskytujících úvěry) při
distribuci evropských prostředků namísto tradičního dotačního principu.
Měli bychom si uvědomovat, že nic není zadarmo.
Obraťme nyní pozornost na současnost. Na období 2007 až
2013 České republice připadlo 26,7 miliardy eur, z alokace pro léta
2004 až 2006 zbývalo ke konci roku 2008 ještě dalších 357 milionů
eur. Jste jako představitel obcí a měst spokojen s čerpáním evropských
peněz?
Čerpání evropských fondů v novém programovacím období zatím nabíhá
pouze postupně. V zásadě se daří generovat projektové žádosti, rezervy
však máme ve vyplácení prostředků. Zkušenosti z minulých let ukazují,
že umíme čerpat prostředky zejména na tzv. tvrdé projekty, na rozvoj
silnic, zlepšování infrastruktury vodního hospodářství, ochrany ovzduší
apod. Naopak v případě tzv. měkkých projektů, jako je modernizace
veřejných služeb zaměstnanosti, rozvoj dalšího profesního vzdělávání
apod., je čerpání fondů výrazně pomalejší. Efektivnímu čerpání dnes
brání velmi komplikovaný systém zděděný z dob minulých vlád. Pamatuji
si na jeden z minulých průzkumů STEMu, podle kterého je čerpání pomoci
z fondů EU natolik administrativně náročné, že to odrazuje téměř 80 %
zájemců. Poskytování prostředků tak má nejen pro naše města image
byrokratismu. Česká republika má 24 operačních programů, naše řídící
orgány musí vyhlásit více než 222 výzev. Pro města a zejména pak
menší obce tak není jednoduché se v labyrintu strukturálních fondů
orientovat. Podmínky čerpání evropských fondů pro města je třeba
zjednodušit.
Blanka Rokosová