Elektronická evidence tržeb
29. 11. 2016
Zákon
o elektronické evidenci tržeb začal platit po dlouhé diskusi
v zákonodárném sboru v dubnu letošního roku. Jako první se do
elektronické evidence tržeb (dále jen EET) zapojují hotely a restaurace, a
to od 1. prosince 2016. Testovací režim pro tato zařízení byl spuštěn
již k 1. listopadu 2016, kdy bylo možné si bez jakýchkoli sankcí systém
vyzkoušet, případně najít a odstranit jeho vady. Spolu se zavedením EET
dochází sice ke snížení DPH u služeb v restauracích na 15 % (vyjma
alkoholu a tabákových výrobků), přesto je třeba poznamenat, že EET
s sebou přináší pro běžný provoz podnikatelů řadu povinností a
přísnějších podmínek, s nimiž se budou muset v nejbližší době
vypořádat.
Zatímco veškeré bezhotovostní platby již nyní evidovány jsou,
v případě hotovostních plateb vzniká nová povinnost podnikatele vydat
zákazníkovi účtenku, která musí obsahovat tzv. fiskální identifikační
kód zaslaný podnikateli speciálně k této transakci finančním úřadem.
Tento unikátní kód získá podnikatel obratem po zaslání údaje o platbě
finančnímu úřadu, když je povinen hlásit každou hotovostní platbu.
Nestane-li se tak, podnikatel se dopouští správního deliktu, za který lze
uložit podle jeho povahy pokutu ve výši až půl milionu korun, v krajním
případě může dojít i k uzavření provozovny podnikatele.
Příslušnými orgány k projednání správního deliktu jsou orgány
finanční a celní správy. Zákon o EET umožňuje těmto orgánům
provádět kontrolní nákup, který je specifickou formou místního
šetření, a na základě něho – v případě porušení povinností
podnikatele – vyvolat správní řízení pro spáchání správního
deliktu.
Vzhledem k tomu, že veškeré transakce probíhají v rámci EET
online, je rovněž pamatováno na případ výpadku či nefunkčního
připojení. V tomto případě je podnikatel povinen zaslat údaje
finančnímu úřadu datovou zprávou bezodkladně po pominutí příčiny,
nejpozději však do 48 hodin od uskutečnění evidované tržby.
Zákazníkovi v tomto případě vydává účtenku bez unikátního kódu.
Vzhledem k současnému poměrně širokému pokrytí sítí internetu by
takové výpadky měly být spíše výjimečné.
Určité výjimky byly přiznány tržbám evidovaným ve zjednodušeném
režimu, který se vztahuje na prodej zboží a služeb na palubě dopravních
prostředků při pravidelné hromadné přepravě, ale rovněž na tržby,
jejichž evidování běžných způsobem by znemožnilo nebo zásadně
ztížilo plynulý a hospodárný výkon činnosti. Povolení pro evidování
tržby ve zjednodušeném režimu vydává příslušný finanční úřad, a to
na základě žádosti podnikatele.
V rámci běžného provozu restauračního zařízení přichází v úvahu
storno platby, například za omylem napočítanou položku, kterou zákazník
nekonzumoval. Byly-li již údaje o takové položce zaslány na server
finančního úřadu, postupuje podnikatel obdobně jako při evidenci tržby
s tím rozdílem, že je tato tržba evidována jako záporná. Provedené
storno není vázáno na původně zaslanou datovou zprávu (resp. vydanou
účtenku). Diskuse byla vedena rovněž o tzv. spropitném, které je
nepovinnou platbou a není v současné době výslovně upraveno žádnými
právními předpisy. U spropitného z pohledu EET záleží na zavedené
praxi zařízení, zda si je rozdělí zaměstnanci, nebo zůstane podnikateli.
Zůstane-li spropitné zaměstnanci, evidenci EET podléhat nebude. Pokud by
však byl příjemcem spropitného podnikatel, jedná se o příjem ze
samostatné činnosti, který EET podléhá, a je třeba informaci o něm
zaslat spolu s přijatou platbou za poskytnuté služby.
Nejen výše uvedené otázky budou zřejmě ještě přehodnoceny samotným
fungováním EET, lze tedy očekávat změny, které systém EET zjednoduší
dalším skupinám podnikatelů, kteří se do něj postupem času zapojí.
JUDr. Lucie Kolářová, Advokátní kancelář Vácha
& Kolář