Efektivní nízkonákladové letiště
25. 05. 2010
V souvislosti s leteckým Všudybylem jsem 19. dubna
2010 navštívil ředitele akciové společnosti Letiště Vodochody, a.s. Ing.
Martina Kačura.
Pane řediteli, potřebuje Středočeský kraj mezinárodní
letiště?
To není letiště jenom pro Středočeský kraj, ale vzhledem k velikosti
České republiky pro její větší část. Zejména Praha a nejbližší
region další letištní infrastrukturu potřebují a rozhodně jim bude
přínosem, protože poptávka po ní existuje. Pokud by tomu tak nebylo, pak by
ani Letiště Praha-Ruzyně, které má zájem stát se významným evropským
leteckým hubem, nepotřebovalo dostavbu své infrastruktury.
V rámci příprav našeho projektu jsme jednali se segmentem
nízkonákladových leteckých společností. Ty jsou schopny garantovat
podstatně vyšší objemy pasažérů, budou-li infrastruktura, služby a
cenová politika letiště odpovídat orientaci na lowcostové společnosti. Ve
finále to jsou další cestující, kteří budou mít pozitivní vliv na
rozvoj cestovního ruchu, zaměstnanost a ekonomický růst. Nemáme ambice být
druhou Ruzyní, ale poskytovat efektivní zázemí nízkonákladovým
dopravcům. A mimo ně i privátnímu letectví a částečně
i charterovému provozu. Co mne mile překvapilo, oslovili nás už
i některé klasické letecké společnosti, kterým by náš projekt pro
provoz plně postačoval.
Patří do tohoto segmentu i charterové letecké
společnosti?
Bezesporu, minimálně podobnými požadavky na infrastrukturu. Aby se nám ale
povedlo prosadit tento projekt, museli jsme přijmout několik omezení. Budeme
např. fungovat pouze od 6. do 22. hodiny, nepočítáme s nočním provozem.
I proto bude naše letiště vhodné jenom pro určitou část charterového
provozu, který bude ochoten akceptovat toto omezení.
Nepoškodí rozvoj vašeho letiště privatizaci Letiště
Praha?
Zaprvé, pokud mám dobré informace, žádná se nepřipravuje; a za druhé,
v době, kdy se privatizovalo AERO Vodochody, se touto otázkou zabývala
vláda. Nechala si britským Orbinetem zpracovat nezávislou studii, jaký dopad
bude mít prodej AERO Vodochody a jeho letiště na privatizaci Letiště Praha.
Z ní vyplynulo, že nebude negativní. Věřím, že všichni odpovědní
chápou, že rozvoj hubového letiště Praha Ruzyně a potenciálně i výnos
z jeho privatizace, není postaven na tom, kolik tam bude létat
nízkonákladových aerolinek, ale jak silná bude pozice našeho národního
dopravce ČSA v alianci SkyTeam a jak se bude dařit jemu a jeho aliančním
partnerům v budování transferového hubu v Praze.
Mimochodem studie říká, že pokud budou ruzyňské a vodochodské letiště
vlastněné a provozované různými majiteli, vygeneruje to v pražském
regionu dalších 3,2 milionu dodatečných cestujících oproti stavu, kdy by
tady bylo jenom jedno letiště. Takže podle mého názoru nepoškodí, regionu
a uživatelům přinese nové možnosti a zdravé konkurenční prostředí
zvýší tlak na větší efektivitu státem vlastněného letiště.
Náš projekt koncipujeme na kapacitu 3,5 milionu cestujících ročně. Máme
obrovskou výhodu, že začínáme téměř na „zelené louce“ a máme
možnost ušít jej na míru nízkonákladové klientele. Víme, co všechno pro
rentabilitu nízkonákladových dopravců lze udělat efektivněji, než je na
velkém tranzitním letišti, jakým je Ruzyně. Budeme tu přijímat letadla
s maximálním rozpětím křídel 36 m, jako jsou Boeing 737, Airbus 319,
320, 321 tedy do kategorie C dle ICAO. Větší stroje tu nebudou přistávat.
Tomu odpovídá i rozsah a rozměry zpevněných ploch. Oproti Ruzyni tak
může být dráha a systém pojížděček užší a kratší, odbavovací
plocha menší. Když se to vezme na kubíky betonu, je to obrovská úspora už
při počáteční investici.
Jaké budou trendy letecké dopravy ve středoevropském
prostoru?
Střední Evropa zdaleka ještě nevyužila veškeré možnosti letecké
dopravy. Ani v Česku počty lidí, kteří cestují, a počty letů ročně
nedosahují evropského průměru. Stále je tu prostor pro růst. Ti, kdo
nejvíc rostou, jsou na jedné straně huby a dopravci v rámci leteckých
aliancí, kteří dokážou vygenerovat provoz na svých mateřských
letištích díky nabízeným přestupným možnostem. Tady vidím prostor pro
rozvoj ruzyňského letiště za předpokladu, že se povede zkonsolidovat
situaci v ČSA. A na straně druhé to budou určitě nízkonákladové
společnosti, pro které budeme ve Vodochodech schopni vytvořit podstatně
lepší podmínky.
Navzdory nezaměstnanosti v České republice tu bývá problém
získat lidi na práci. Realizací vašeho projektu ale „hrozí“ vytvoření
spousty nových pracovních míst.
Nacházíme se ve Středočeském kraji. Míra zdejší nezaměstnanosti byla ve
čtvrtém čtvrtletí 2009 kolem 5 %. Percentuelně to není nejhorší.
Avšak v absolutních číslech, vzhledem k vysokému počtu obyvatel, to je
čtvrté nejhorší místo mezi kraji v ČR (cca 50 tisíc uchazečů
o práci). Od okamžiku, kdy jsme poprvé začátkem roku médiím
odprezentovali náš projekt, neustále dostáváme životopisy a dotazy, kdy
už začneme nabírat lidi. Evidentně, coby zaměstnavatel, jsme velmi
atraktivní. Co se týče pracovních míst, které zprovoznění
mezinárodního letiště ve Středočeském kraji vytvoří, bude jich kolem
tří tisíc, z toho my, jako provozovatel letiště, zaměstnáme asi pět set
zaměstnanců.
Pane řediteli, co je pro vás větší výzvou po jedenácti letech
na ruzyňském letišti a třech na vodochodském? Budovat Letiště Praha nebo
nízkonákladové letiště Vodochody?
Ruzyně je renomované letiště celosvětově proslulé destinace Praha,
koncipované tak, aby mohlo plnit roli významného evropského hubu. Dnes,
v době krize, je nesmírně těžké predikovat budoucí objemy cestujících
a zboží, kdy přesně bude Praha potřebovat paralelní dráhu, případně
další odbavovací kapacity. Letiště ruzyňského rozsahu, jako strategický
infrastrukturní projekt země, má být vždy připraveno na maximální
kapacitní rozvoj. Když se v roce 1994 připravoval rozvoj Letiště Praha,
tak nejodvážnější z renomovaných expertů prognózovali, že v roce
2010 bude mít maximálně 5,5 milionu cestujících. Jenomže loni už jím
prošlo přes dvanáct milionů pasažérů. Proto je lepší byt připraven, a
Ruzyně má vybudované solidní základy pro možný růst. Vodochodský
projekt je úplně jiný. Při jeho projektování bylo úžasné objevovat
nové a nové možnosti areálu. Tím, že je připravován nově od základů,
může efektivně reflektovat dnešní potřeby letecké dopravy. Oba projekty
mám rád a věřím, že mohou být vedle sebe a oba úspěšné.