Dvacet let s námi
27. 10. 2013
V Karlových Varech v Lázeňském hotelu Thermal a
v Grandhotelu Pupp se ve dnech 3. až 5. října 2013 konaly 20. ročník
národního festivalu turistických filmů Tour Region Film a 46. ročník
nejstaršího mezinárodního filmového festivalu světa s turistickou
tématikou Tourfilm. Na Tourfilm bylo přihlášeno 747 filmů a multimédií
ze 132 zemí, na Tour Region Film pak 143 filmů. Slavnostní předání cen
Tour Region Filmu se uskutečnilo 3. října 2013 v Grandhotelu Pupp. Po něm
následoval Slavnostní večer CzechTourismu, který tato státní
příspěvková organizace pro podporu cestovního ruchu pořádala
k 20. výročí svého zřízení. Velkou cenu Tour Region Filmu obdrželo
město Cheb za „Turistickou encyklopedii“. Den na to, 4. října 2013,
opět večer v Slavnostním sále Grandhotelu Pupp, se odehrálo slavnostní
předání cen Tourfilmu, po kterém následoval Slavnostní večer Města
Karlovy Vary. Velkou cenu Tourfilmu si odnesl přihlašovatel Dublin Convention
Bureau za irský film „Meet in Dublin“. Hlavní hvězdou festivalu byla
vnučka Jacquese Yvese Cousteaua – oceánografa, vynálezce aqualungu,
velitele výzkumné lodi RV Calypso, který v roce 1952 natočil první
podmořský barevný film a vytvořil populární seriál „Podmořský svět
Jacquese Cousteaua“ – paní Céline Cousteau. Záhy po předání Velké
ceny Tourfilmu jsem o pár slov požádal generálního ředitele jubilující
agentury CzechTourism pana Rostislava Vondrušku.
Jsem velmi spokojený, protože letošní ročník Tour Region Filmu a Tourfilmu
přivedl do Karlových Varů a do hotelu Thermal opět víc tuzemských
návštěvníků než v předchozích letech. Sály, v nichž probíhaly
přednášky, prezentace a promítání soutěžních snímků, byly celou dobu
obsazené. A bylo se na co dívat! Festivaly rostou, získávají na domácí
prestiži i na mezinárodním významu.
Pane řediteli, CzechTourism letos slaví dvacáté výročí a
Tourfilm šestačtyřicáté…
My jsme, dá se říci, adoptivní rodič Tourfilmu. Jsme o víc než polovinu
let mladší, takže s tím máme někdy výchovné problémy (úsměv).
„Ten, kdo chce touhu po domově znát, ten musí se svým
světem dát, vábila-li ho dříve cizina, teď nezapomíná. Krásná je,
krásná naše česká, tolik, tolik hezká, krásná je, krásná naše česká
zem.“ Tolik citace textu písně „Touha po domově“. Pane řediteli,
národní Tour Region Film byl plný zajímavých snímků.
Vítězný film města Chebu nejen vykresluje nádheru naší vlasti, ale
ilustruje i to, kam se posouvají multimédia. Demonstruje vysokou, nebojím se
konstatovat přímo světovou úroveň domácí tvorby. Je výrazně
motivující a inspirující pozvánkou k návštěvě regionu. Prokazuje, že
využití moderních informačních technologií šlo mílovými kroky nahoru
i v regionální tvorbě.
Jaká je před vaší agenturou perspektiva?
Pevně věříme, že dobrá. Každá vyspělá země, jejíž hospodářství a
veřejné rozpočty chtějí těžit z příjmů z cestovního ruchu,
vytváří podmínky pro jeho rozvoj, pro zvyšování výkonnosti této tržní
platformy. Snaží se maximalizovat příliv zahraničního inkasa
prostřednictvím příjezdů a útrat zahraničních hostů a vázat na území
svých regionů kupní sílu (útraty) domácích turistů. A ačkoliv je
stále co zlepšovat, jsem přesvědčen, že pracovníci České centrály
cestovního ruchu – CzechTourism v této oblasti odvádějí velmi dobrou,
ba – jak ilustruje např. oceňovaný turistický portál „Kudy
z nudy“ – vynikající práci. CzechTourism má to štěstí, že má
dlouhodobě dobré vztahy se svým zřizovatelem. Pod Ministerstvem pro místní
rozvoj ČR fungujeme mnoho let. A je to i tato stabilita, která nám
vytváří dobré podmínky k práci. Tým CzechTourismu průběžně
připravuje a realizuje nové nápadité projekty. Bez kvalitních lidí
zkrátka nelze odvádět kvalitní práci. Čili poděkování za úspěšných
dvacet let agentury CzechTourism patří jak našemu zřizovateli, tak všem
kolegům.
V tržní ekonomice se peníze do národního hospodářství
dostávají obchodem. Podpora směřování investic a tržeb do toho českého
je stěžejním posláním státních agentur CzechTrade, CzechInvest a
CzechTourism. Jde tedy o to, aby se zahraniční a domácí kupní síla
uplatňovala na našich domácích a zahraničních zdrojových trzích v náš
prospěch.
Jistě, smyslem marketingu, jak směrem ven, tak dovnitř, je povzbudit ke
spotřebě a současně s tím díky takto získávaným „dalším
penězům“ pomáhat vytvářet další podnikatelské příležitosti a nová
pracovní místa. Gradovat spotřebu koupěschopnou poptávkou. V případě
CzechTourismu jde především o nákup služeb cestovního ruchu. Svoji
činnost se snažíme zaměřit také na bonitnější klientelu. Na lidi,
kteří vyhledávají kvalitu a jsou ochotni za ni zaplatit. Poptávka po
vysoké kvalitě totiž vytváří prostor pro uplatnění vysoce kvalifikované
práce. Pro uplatnění dovednosti a kreativity obyvatel
navštěvované země.