Duty free do destinací mimo Evropskou unii
01. 04. 2004
S JUDr. Václavem Slavíčkem se potkáváme 3. března v hotelu
Voroněž, kde jsem byl spolupořadatelem řízené degustace vín. Pro
Všudybyl jsme nehovořili o vínech, ale o existenci či neexistenci duty
free prodejů ČSA, o níž jsme si spolu povídali už ve druhém vydání
Všudybylu 2003 (str. 32) v článku nadepsaném „Nečekejte, až co
zbyde“. Řada lidí, s nimiž hovořím, se totiž domnívá, že
1. květnem 2004 končí veškerý prodej duty free.
Duty free na letištích v Brně, Praze, Karlových Varech, Ostravě, prostě
na všech mezinárodních letištích v České republice budou mít možnost
prodávat stále bez poplatků, ovšem už jen do destinací mimo státy
Evropské unie. Tzn. když někdo poletí do Paříže, bude za stejné zboží
platit o něco více, než když poletí do Moskvy nebo do Curychu z toho
důvodu, že Švýcarsko ani Ruská federace nejsou v Evropské unii. My, ČSA,
se zařizujeme tak, že budeme aplikovat oba způsoby prodejů jak
v tranzitním prostoru letiště, tak na palubách letadel. V současné době
čekáme, až dojde ke konečnému schválení Zákona o dani z přidané
hodnoty, který už prošel sněmovnou, a čeká se, jak dopadne v senátu a
až bude podepsán panem prezidentem. Potom bychom měli dostat konečné
povolení k prodeji na letištích i na palubách našich letadel.
Samozřejmě, omezení duty free prodejů pro nás bude znamenat nižší
marži, takže výsledky, které jsme měli do loňského roku, se letos
zřejmě trošku sníží. Chceme tomu čelit větší i širší nabídkou ve
více prodejnách a ve více letadlech. Stávající formy prodeje budou dále
rozšířeny o možnosti výběru a objednávky, například přes internet,
v klidu, několik dní před konkrétním odletem.V příštím roce otevřeme
v nové části pražského letiště další obchod a v roce 2006, až bude
zprovozněn celý terminál Sever 2, by ČSA měly otevřít třetí prodejnu.
Realizací zmíněných závěrů vyplníme výpadek vzniklý aplikací nových
předpisů odpovídajících právním normám Evropské unie a vytvoříme si
předpoklady pro pravidelný meziroční nárůst hospodářského výsledku
při zachování vysoké kvality a úrovně služeb.
Těší mne, že vzdor celosvětové stagnaci poptávky po letecké
dopravě, kdy mi do redakce Všudybylu renomované západoevropské letecké
společnosti posílají tiskové informace o tom, jaké kroky podnikají, aby
snižovaly své ztráty, mají České aerolinie růstovou dynamiku.
Ano, a je třeba podtrhnout i to, že se tak děje v době, kdy do Prahy
začala létat celá řada nízkonákladových aerolinií. Přestáli jsme.
Výsledky byly dobré a očekávají se ještě lepší. Obdobně jako
v segmentu „duty free“ a „duty paid“, kde chceme nejen kvalitou, ale
i množstvím navyšovat hospodářské výsledky a současně s tím
přispívat k vyšší úrovni služeb, chce vedení podniku vyšším počtem
letadel a nalétávaných destinací zvýšit i zkvalitnit nabídku letecké
přepravy z/do České republiky od národního leteckého dopravce.
Díky výkonům českého národního dopravce a jeho zapojení do
letecké aliance SkyTeam velmi posiluje i postavení letiště Praha. Stává
se významným evropským tranzitním uzlem.
Když už hovoříme o SkyTeamu, má Praha tu výhodu, že v této alianci
jsou jak společnosti z amerického kontinentu, tak z Evropy, ale
i z Dálného východu. Její zeměpisná poloha tak přispívá ke
zvyšování role tzv. aliančního hubu, do kterého letecké společnosti
směrují „svoje“ cestující nebo cargo, aby je předaly / převzaly od
svých partnerů na další letový úsek. Pochopitelně, že se rovněž
snaží do těchto „hubů“ operovat přímo svými letadly, což dokumentuje
např. náš alianční partner KoreanAir, který začne v letním letovém
řádu nově „nalétávat“ Prahu. Tato letecká společnost jistě nebude
jediná a ještě v průběhu tohoto roku lze očekávat operování dalších
leteckých společností do Prahy. A protože, jak víme, vše souvisí se
vším, takže větší provoz na letišti znamená více cestujících, a více
cestujících znamená více zákazníků, a těm zase my rádi posloužíme jak
v našich prodejnách, tak na palubách našich letadel.