Menu

Duty free do destinací mimo Evropskou unii

01. 04. 2004

S JUDr. Václavem Slavíčkem se potkáváme 3. března v hotelu Voroněž, kde jsem byl spolupořadatelem řízené degustace vín. Pro Všudybyl jsme nehovořili o vínech, ale o existenci či neexistenci duty free prodejů ČSA, o níž jsme si spolu povídali už ve druhém vydání Všudybylu 2003 (str. 32) v článku nadepsaném „Nečekejte, až co zbyde“. Řada lidí, s nimiž hovořím, se totiž domnívá, že 1. květnem 2004 končí veškerý prodej duty free.
Duty free na letištích v Brně, Praze, Karlových Varech, Ostravě, prostě na všech mezinárodních letištích v České republice budou mít možnost prodávat stále bez poplatků, ovšem už jen do destinací mimo státy Evropské unie. Tzn. když někdo poletí do Paříže, bude za stejné zboží platit o něco více, než když poletí do Moskvy nebo do Curychu z toho důvodu, že Švýcarsko ani Ruská federace nejsou v Evropské unii. My, ČSA, se zařizujeme tak, že budeme aplikovat oba způsoby prodejů jak v tranzitním prostoru letiště, tak na palubách letadel. V současné době čekáme, až dojde ke konečnému schválení Zákona o dani z přidané hodnoty, který už prošel sněmovnou, a čeká se, jak dopadne v senátu a až bude podepsán panem prezidentem. Potom bychom měli dostat konečné povolení k prodeji na letištích i na palubách našich letadel. Samozřejmě, omezení duty free prodejů pro nás bude znamenat nižší marži, takže výsledky, které jsme měli do loňského roku, se letos zřejmě trošku sníží. Chceme tomu čelit větší i širší nabídkou ve více prodejnách a ve více letadlech. Stávající formy prodeje budou dále rozšířeny o možnosti výběru a objednávky, například přes internet, v klidu, několik dní před konkrétním odletem.V příštím roce otevřeme v nové části pražského letiště další obchod a v roce 2006, až bude zprovozněn celý terminál Sever 2, by ČSA měly otevřít třetí prodejnu. Realizací zmíněných závěrů vyplníme výpadek vzniklý aplikací nových předpisů odpovídajících právním normám Evropské unie a vytvoříme si předpoklady pro pravidelný meziroční nárůst hospodářského výsledku při zachování vysoké kvality a úrovně služeb.

Těší mne, že vzdor celosvětové stagnaci poptávky po letecké dopravě, kdy mi do redakce Všudybylu renomované západoevropské letecké společnosti posílají tiskové informace o tom, jaké kroky podnikají, aby snižovaly své ztráty, mají České aerolinie růstovou dynamiku.
Ano, a je třeba podtrhnout i to, že se tak děje v době, kdy do Prahy začala létat celá řada nízkonákladových aerolinií. Přestáli jsme. Výsledky byly dobré a očekávají se ještě lepší. Obdobně jako v segmentu „duty free“ a „duty paid“, kde chceme nejen kvalitou, ale i množstvím navyšovat hospodářské výsledky a současně s tím přispívat k vyšší úrovni služeb, chce vedení podniku vyšším počtem letadel a nalétávaných destinací zvýšit i zkvalitnit nabídku letecké přepravy z/do České republiky od národního leteckého dopravce.

Díky výkonům českého národního dopravce a jeho zapojení do letecké aliance SkyTeam velmi posiluje i postavení letiště Praha. Stává se významným evropským tranzitním uzlem.
Když už hovoříme o SkyTeamu, má Praha tu výhodu, že v této alianci jsou jak společnosti z amerického kontinentu, tak z Evropy, ale i z Dálného východu. Její zeměpisná poloha tak přispívá ke zvyšování role tzv. aliančního hubu, do kterého letecké společnosti směrují „svoje“ cestující nebo cargo, aby je předaly / převzaly od svých partnerů na další letový úsek. Pochopitelně, že se rovněž snaží do těchto „hubů“ operovat přímo svými letadly, což dokumentuje např. náš alianční partner KoreanAir, který začne v letním letovém řádu nově „nalétávat“ Prahu. Tato letecká společnost jistě nebude jediná a ještě v průběhu tohoto roku lze očekávat operování dalších leteckých společností do Prahy. A protože, jak víme, vše souvisí se vším, takže větší provoz na letišti znamená více cestujících, a více cestujících znamená více zákazníků, a těm zase my rádi posloužíme jak v našich prodejnách, tak na palubách našich letadel.





www.csa.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001