Důsledné využití evropských dotací
27. 10. 2013
S ministrem dopravy Zdeňkem Žákem se potkáváme 17. října
2013 na 157. Žofínském fóru, jehož tématem je dopravní politika na
léta 2014–2020.
Pane ministře, hovořilo se tu o dopravní infrastruktuře, budování
železnic a silnic.
Celý více než dvacetiletý vývoj podrobujeme inventuře, a ta vůbec
nevypadá dobře. Je spousta oborů, u kterých poukazujeme na to, že stát
něco neuhlídal, že byly „vytunelovány“ nějaké firmy. Avšak já
říkám, že v případě dopravní infrastruktury byl „tunelářem“ sám
stát. Při přípravě prvního programovacího období na čerpání
evropských fondů jsme měli unikátní šanci. Díky miliardám korun, které
do Česka začaly plynout, jsme mohli v rekordně krátkém čase výrazně
zlepšit dopravní infrastrukturu, zvýšit její komfort. Avšak vedle
problémů s přípravou staveb, jejich zdražováním nebo zastavováním, se
největším kamenem úrazu stalo to, že místo toho, abychom evropské peníze
použili jako bonus, jako cosi navíc, snížili jsme o ně financování
dopravní infrastruktury ze státního rozpočtu. Stát tak ztratil schopnost se
vlastními silami postarat o vlastní dopravní infrastrukturu. Ta se proto
rozvíjela pomalejším tempem, a v momentě, kdy vyschne pramen evropských
peněz, jí hrozí kolaps. To je jedním z důvodů, proč jsme k uplynulému
období tak kritičtí a proč se snažíme o návrat k normálnosti. Asi se
shodneme, že není normální, když máme historicky nejnižší
soběstačnost ve výrobě potravin. Když Česká republika ztratila
konkurenceschopnost v řadě oborů, v nichž jsme patřívali do světové
špičky. Návrat k normálnosti v dopravě znamená mít vnitřní potenciál
postarat se své vlastní věci. Vrátit se ke zdravému rozumu. Místo
vyrábění komplikovaných dokumentů „dopravních politik“ si uvědomit,
komu dopravní infrastruktura slouží. Odpověď zní: Slouží občanovi, a
vůbec primárně by měla sloužit k uspokojování našich národních
zájmů. Z toho vychází, jakou dopravní infrastrukturu a s jakými
parametry máme budovat. A s překvapením zjišťujeme, že to nemusí být
ani příliš drahé. Další kapitolou je využívání dopravní
infrastruktury – dopravní provoz. I v této sféře můžeme dojít ke
zjištění, že Česko nemusí být jen poplatkovým a zákazovým státem.
Avšak sám jste v dnešní diskusi slyšel, že některým odborníkům to
nejde „pod fousy“.
Zaznělo tu, že v roce 2014 bude mít Česko na dopravu
k dispozici téměř dvojnásobek finančních prostředků, než bylo
dlouhodobě plánováno.
Je to tak. Začínáme zahajovat stavby a dostáváme se do kuriózní situace:
Ty, u kterých vypisujeme nové soutěže, jsou za dnešní tržní ceny.
Stavby, které obnovujeme (poté co byly bezhlavě přerušeny či zastaveny),
jsou za ceny daleko vyšší. Přesto ale, že na ně dodavatelé mají
uzavřeny platné smlouvy, se ukázalo, že zásadové vyjednávání státu
může nést ovoce. Minulý týden jsem např. navštívil obnovenou stavbu
„slavné“ křižovatky u Opatovic, kde se nám jednáním podařilo
snížit cenu o skoro dvě stě milionů korun. To ilustruje, že úspory jsou
možné, byť stát „nedrží trumfy v ruce“. V té souvislosti si
dovolím malý exkurz do politiky, neboť něco podobného platí i pro
přátele Miloše Zemana. Ani on neměl v politice žádné trumfy, a přesto
ji dokázal rozhýbat. Stojaté vody, kdy si stačilo „koupit stojedničku“
a všechny „převálcovat“, jsou pryč.
Pane ministře, jak se vám podařilo zdvojnásobit peníze na
dopravní infrastrukturu?
Při svém jmenování do funkce jsem vyhlásil: „Více inteligence místo
betonu.“ Říkal jsem to s vírou, že se povede zmobilizovat všechny, kdo
se zabývají dopravou. Podařilo se nám přesvědčit vládu, že na mnou
vedeném Ministerstvu dopravy ČR dokážeme zachránit velkou část z peněz,
u nichž hrozilo, že se nevyčerpají. Peněz, k jejichž čerpání nebyly
připraveny projekty, protože ti před námi to neuměli. Kromě 37 miliard
korun, na které byl nastaven státní rozpočet, jsme přesvědčili vládu,
aby dopravě dala všechny finanční prostředky, které se „podařilo“
nevyčerpat. Naakumulovaly se tak, jak s nadsázkou říkávám, „peníze
z neschopnosti“, plus peníze na nové projekty. Tímto jsme ve státním
rozpočtu na rok 2014, který je velmi napjatý, dokázali, že pro dopravu a
dopravní infrastrukturu budeme mít k dispozici místo původních
sedmatřiceti miliard korun až 71 miliard korun.
Pak se nám povedl další „husarský kousek“. Zatímco se mnozí snaží
rozhýbat „pouze“ zpomalené a pozastavené projekty, my na to šli taktikou
obchvatu. Kromě ustrnulých projektů, které se pro čerpání evropských
peněz snažíme připravit lépe, než naši předchůdci, jsme paralelně
začali pracovat na přípravě velké skupiny nových. Když se tedy některý
projekt ze starého programovacího období ocitne v problémech, jsme s to
jej nahradit. Nechceme riskovat to, co se stávalo v minulosti, kdy nám
Evropská unie vyřazovala projekty nebo předepisovala jejich korekce. A kdyby
nám snad nějaké zbyly, použijeme je pro příští programovací období.
Takže, na rozdíl od našich předchůdců, kteří měli permanentně
zpoždění, je naší strategií držet si náskok. Hromadu projektů budeme
mít připravenu dřív, než bude spuštěno nové programovací období.
Určitě tam však cítíte velké „ALE“: Záleží na tom, zda budeme
dostatečně dobří i v příštích týdnech a měsících. A u částky
až 71 miliard korun podotýkám, že je tam to slůvko „až“, protože to
závisí nejen na schopnostech nás na Ministerstvu dopravy ČR, ale na
mobilizaci celého světa dopraváků. To je taky jeden z důvodů, proč se tu
dnes sešlo tak reprezentativní a početné zastoupení dopravních
odborníků.
Z jejich i vašeho vystoupení vyzněl závěr, že chcete
vytvořit soustředěný tlak odborného světa, doplněný dobrou vůlí jak ze
strany státu, tak ze strany regionů.
Ano, protože i tam jsme přestali válčit. Je zvláštní, že předchozí
politické reprezentace měly jakoby geneticky zakódováno válečnictví. Byly
v konfliktu úplně se všemi. Hádaly se samy mezi sebou. Vyvolaly válku
s regiony, že to vypadalo, že kraje jsou vůči státu cosi nepřátelského.
V dopravě je to obzvlášť kuriózní. Malovat hranice, kde končí státní,
a kde krajské silnice, když po nich jezdí jak obyvatelé daného kraje, tak
ti, kteří je jedou navštívit odjinud. Výsledkem válčení bylo, že
v našem státě nic nefungovalo. S pokorou konstatuji, že ani my na
dopravě, ani současná vláda nepřichází s ničím převratným. To,
k čemu směřujeme – narovnání poměrů, stavu věcí a fungování
procesů – je normálnost.
Ve svém vystoupení na fóru jste, pane ministře, také hovořil
o třech prioritách.
Jsou jimi obnova státu, hájení národních zájmů a důsledné využití
evropských dotací. Stát je neskutečně zdevastován. Jen u mého resortu
mohu uvést spousty případů, které dokumentují, že za předchozího
střídání ministrů té samé vlády fungoval hůře, než před pěti deseti
patnácti lety, a odnášejí to občané. K znovuobnově státu přiřazujeme
další prioritu. Otevřeně říkáme, že pro nás středobodem světa a
rozhodujícím kritériem je zájem občana a hájení národních zájmů.
S údivem zjišťujeme, že ačkoliv stát za uplynulé období proinvestoval
stovky miliard korun (nedá se tedy říci, že by problémem byl nedostatek
peněz), v dopravní infrastruktuře z hlediska potřeb občanů a firem
nezrealizoval nejdůležitější priority. Takže národní zájmy jsou další
normálností, ke které stát vracíme. Třetím pilířem je snaha nevrátit
do Bruselu, pokud možno, ani euro. Za opravdový zločin na občanech
považujeme neschopnost vyčerpat peníze, na které mají nárok. Ony tři
pilíře jsou zarámovány optimistickým imperativem: pojďme vydělávat na
prospěšném chování. Motivací chovat se prospěšně po nikom nechceme, aby
chudl. Aby se mu krátila jeho práva. Jsem zásadním odpůrcem restrikcí,
regulačních poplatků, zákazů, dokonce i systému trestných bodů
v silniční dopravě. Věřím v pozitivní motivaci. Ne že bych se
nedokázal porvat se škůdci, avšak jak ilustruje nedávná minulost, stát se
jako ke škůdcům choval ke svým občanům, válčil s nimi a ožebračoval
je. Jak svou neschopností vytvářet či přijímat hodnoty, tak
restrikcemi – zvyšováním daní apod.
„Oblast, krajina, ekonomická situace a hlavně uvažování lidí
se nezmění mávnutím kouzelného proutku. Je to vždy otázka tvrdé práce,
mnohdy momentálně nepříjemných nebo zdánlivě nepřiměřeně dlouhých
řešení, jejichž příznivý dopad se nemusí projevit ihned,“ řekl před
deseti lety, v době, kdy zastával funkci ministra průmyslu a obchodu České
republiky, pro Všudybyl Jiří Rusnok (viz www.e-vsudybyl.cz, článek „Význam
cestovního ruchu jako národohospodářského odvětví je
značný“).
Trojbodové ukotvení, na kterém stavíme konstrukci normálnosti státu, je
orámováno změněnou atmosférou. Opravdu po lidech a firmách nechceme, aby
chudli. Naopak, v zájmu státu a jeho občanů je, aby hodně vydělávali.
Proč bychom např. projektantovi stavby nenechali vydělat dvojnásobek, když
technickým řešením zlevní a zdokonalí projekt, díky čemuž stát
ušetří? Tak se s ním o ten profit podělme. Proč válčit s kamionisty?
Pokud budou jezdit v době, kdy nebudou překážet individuální dopravě,
nastavíme mýto tak, aby ušetřili. A občan bude spokojenější, protože
mu bude patřit dálnice, kterou si zaplatil ze svých daní atd. Vtip je
v tom, že nejde o jedno velké řešení, které způsobí revoluci. Chce to
mít vůli si změny odpracovat. Realizovat stovky drobných nápadů. Proč
omezovat řidiče na průtazích Prahou padesátikilometrovou rychlostí?
Vyzval jsem hlavní město, a jsme krůček od dohody, že vrátí všechny ty
padesátky zpět na sedmdesátky a my za státní peníze zaplatíme technické
řešení. Současná inteligentní dopravní telematika, doplněná o hlukový
maják, dokáže zajistit minimální hladinu hluku, a řidiči přitom nemusí
být omezováni na rychlosti. A ve výsledku zjistíte, že pražskou
magistrálou či Strakonickou ulicí projede daleko hladčeji daleko víc
vozidel. Stejně tak může skončit doba, kdy jsou automobilisté ve městech
vnímáni jako škůdci. S nástupem elektromobility budou vítáni.
V momentě, kdy tam zaparkují vozidla, na tom města mohou dokonce
vydělávat. Když se na parkovišti připojí k napájení, rázem mohou být
prvkem, který stabilizuje energetickou síť a pomáhá ji chránit před
blackoutem. A město na tom ještě může vydělávat, protože elektřinu,
kterou bude půjčovat distributorovi v době, kdy je jí nedostatek, bude
prodávat podstatně dráž než nakupovat. A jestli se to někomu jeví jako
idealismus, mohu každé z těchto řešení ukázat na pilotním projektu,
který už někde ve světě funguje a nese ovoce.