Drůš Mauruse Blocha
23. 02. 2013
Byl vlahý letní podvečer. Po Staroměstském náměstí, Dlouhou
ulicí, kráčel muž. Snad na procházku, snad něco hledal, neboť se
na jednom místě na dlouho, dlouho zastavil, dlouho hleděl po fasádách
domů, dlouho hleděl na zem. Snad ani neviděl ochozenou prašnou dlažbu,
snad ani neviděl fasády, tu opravené, tu prýskavé. Stál a odečítal
léta, desetiletí, neboť člověk smí, žel, mládnout jen ve své fantazii,
ve vzpomínkách. A odečetl bezmála padesát let. Hle: zmizelo velkoměsto
s drnčením tramvají, vyvanul pach spáleného benzínu, čmoud nafty,
po kočičích hlavách dláždění tančí štíhlé nohy grošáků, drkotá
a praští kočár. A náhle tu před očima, jak zázrakem, vyrostla
vysokánská a širokánská pivovarská brána s odsadníky u paty
a s počestnou firmou Staropražské pivovary na čele. Pivovary a patrně
i jejich zákazníci jsou pod ochranou samé matky Boží, neboť její obraz
je přimalován k firemnímu sdělení na jedné straně, zatímco na druhé
je umně vyvedena štíhlá, pozlacená štika na mramorovém podkladě. Tento
počestný pivovarský dům sluje totiž U zlaté štiky a vyniká nejen mokem
lahodným a řízným, hrdlumilým – ale také personálem a štamgasty
pestrých tváří i osudů. Nade všemi kraluje otylý šenkýř Povondra
v kdysi bílé zástěře, která se ovšem svými barvami značně
přiblížila jeho sametové čepičce, kdysi zelené. Neméně čistotná
a stejně tučná je i paní šenkýřka, ale – požehnej pánbu – ruku
má znamenitou, mistrovskou. Radost pohledět, jak popadne džbáneček
z hnědé kameniny, s rozmyslem po proudu pivečka k pípě s ním
pospíchá, třikrát obkrouží, až bělounká čepice pěny nad okraj stoupne
a vprostřed poslední kapky zanechají důleček, do něhož s takovou
rozkoší ponořuje frňáčky chátra mokřanů, pivomilů a mazavků, prostě
zdejší ctění štamgasti. Jen jeden z nich, odrbaný Štembera, který
kvílí na stejně odrbanou harmoniku melodie smutné i do skoku, se nosem
neúčastní slastí pijáckých, neboť mu jej užral rak, či jakás jiná
ošklivá nemoc. A čím vícekrát putují džbánečky ke stolům, tím
rychleji mizí tesknota z melodií harmoniky, tím více šenkem řinčí
písně, o kterých se vskutku nedá říct, že by byly bohumilné: „Točte
se pardálové, točte se pěkně dokola,“ zpívá řezník Pivoňka,
hauzírník Simche Adler, převozník Liška, koktavý Šlome Rosenduft, umyvač
mrtvol, zpívá Emča, zvaná Revoluce, dáma svobodného povolání, která tu
tráví podvečer do té doby, než se začnou trousit zákazníci kolem
jejího abštajku v Týnské uličce. A drožkář Vimr křikne: „Sólo pro
Ádu a pro Tonku!“ Do oblaka kouře z viržinek a cikár vpluje malý
hrbatý muž a chytne do náručí mohutnou ženštinu se slaměnými vlasy,
v brčálově zelené blůze s ohromným výstřihem, tak ohromným, že
blůza je skoro zbytečná. A zatočí se na podlaze z hrubých prken,
vysypané bílým pískem. Podivný pár, kuriózní: mohutná matrona, skoro
o dvě hlavy větší než její partner, její tvář, její šat
nepřipouštějí pochyb o jejím povolání. „Po nás ať přijde
potopa!“ ječí Tonka, zvaná Šibenice, zatímco Áda, pražský kat Adolf
Fischer, sotva stačí obskakovat její mohutné proporce.
Po nás ať přijde potopa! Píše se rok patnáctý, patnáctý rok tohoto
století a prvý rok války, jíž hoří celá Evropa. Prvý rok války,
o níž ještě nikdo neví, jak dlouho potrvá, o níž ještě nikdo
nemůže vědět, že se jí v historii bude jednou říkat první světová
válka. Nedaleko odtud, pár minut, je ulička, zvaná Kozí. A v této
uličce je dům s číslem I. Když se vystoupilo, ach, když se vystoupilo
do čtvrtého patra prvého domu Kozí uličky, býval tu malý byt, milý
a staromódní. Píše se rok patnáctý, patnáctý rok století a prvý rok
války. V kuchyňce sedí voják. Vyhrnuté nohavice, nohy ve velkém
porcelánovém umyvadle s teplou vodou, rukávy košile vykasané, šedá
polní blůza rakouského infanteristy pohozená přes židli, polní čapka
s jablíčkem a iniciálami FJI – na posteli. Docela nevojácký voják.
Kdyby nebylo blůzy, kaprálských hvězdiček, kdyby nebylo iniciálek Franz
Josef Imperátor, byl by to jen táta, přišedší z práce. Takhle je to
kaprál stodruhého pluku, který přijel na dovolenku z italské fronty.
Na první dovolenku. Ve starodávné skříňce leží ohmataný spisek
modlitební knížky Izraelitů Kos Ješuot, zcela úplné modlitby pro celý
rok, přeloženy a vysvětlujícími připomínkami doplněny…
Ve starodávné skříňce leží modlitební kniha, ke které se bude den co
den vracet drobná plavovlasá žena, aby první dovolenka nebyla poslední, až
císařův kaprál odjede na Itálii. Ve starodávné skříňce stojí také
nejvzácnější světský předmět této domácnosti: skleněný, krásně
malovaný džbán. Drůš Mauruse Blocha – dar strýce Mauruse Blocha
ke svatbě. Kaprál stodruhého pluku otírá nohy, ztvrdlé a omlácené
pochody, béře si pantofle a usedá k starodávnému, vykládanému stolku,
na němž je mísa šouletu, opékané kousky husy s mastnou rýžovou
a hrachovou kaší. Kde mohla sehnat v té době takovou znamenitost, dobrotu
a lahodu ta malá plavovlasá žena, to už je tajemství, zasuté pěti
desítkami let.
Na krajíčku postele sedí desetiletý chlapec a sleduje kaprála
stodruhého pluku, kterého udělali teď z jeho táty, jak nabírá první
lžíci, přivírá oči, a je docela rád, když uslyší maminčin hlas:
„Franzi, vezmi džbán od strýce Blocha a doskoč tatímu pro
pivo.“
„Ke Zlaté štice, Franci,“ dodá otec, „tam mají
nejlepší.“
František vezme zlatku, vezme opatrně džbán a upaluje
po Staroměstském náměstí, Dlouhou ulicí, vezme za kliku hospody
U Zlaté štiky, a málem couvne před kouřem a pachem krčmy. U samého
výčepu na stole sedí mladá, hezká ženská, pravidelné tváře,
na kterou chlapi volají: „Emčo!“ a zpívá na jakousi sentimentální
melodii vlastní rýmovačku o své kamarádce Mimi Podskalské, kterak včera
zašla na rychlé úbytě v klášterní nemocnici Šedivých sester, marně
čekajíc na svého ochránce i vydřiducha Erna Löwenbeina. Marně
čekajíc, že jí přijde ulehčit poslední chvilku, když do něj vrážela
tolik prachů, když ho koneckonců milovala. Poslouchá celý šenk, poslouchá
i mohutná šenkýřka Povondrová, a teprve když Emča, zvaná Revoluce,
skončí a chlapi řvou o něco veselýho, neboť v životě je beztak
smutnýho dost, vytrhne se ze zamyšlení a povšimne si Františka: „No
copak chtěl chlapec?“
František podá džbán od strýce Blocha: „Dva litry piva,
prosím.“
Šenkýřka Povondrová popadne džbán obrovskou rukou, František
ve strachu přivře oči, protože slyší třesk skla, šenkýřka se podívá
na dar strýce Blocha a zahlaholí: „Jo ták! To jseš ty, Franci! A copak
máte doma za hosty?“ vyzvídá.
„Táta přijel z italský fronty…“
„Tak ať mu vod nás chutná!“ usměje se šenkýřka a otevře pípu
přímo do džbánu a zlatá chmelovina, poslušna velitelské ruky, jej
naplní na jedno našlápnutí, jak říkají milci piva. František napřáhne
ruku se zlatkou.
„To nech, pro vojáka z fronty zadarmo!“ řekne šenkýřka, která je
jinak na krejcar jako kat. František poděkuje, vyběhne a zapomene
na zrádné šero chodby, na dva schody do dvora. Teď tu sedí
na posledním a pláče, protože tolik uctívaný dar strýce Blocha je
roztřískán na kusy. Slzami a šerem zahlédne lakýrky, mužské
kalhoty.
„Copak se ti stalo, chlapče?“
František vypoví mezi vzlyky celou velikou tragédii. Neznámý muž je
asi třicetiletý, má plaché dobrácké oči, je štíhlý, má jemnou ruku.
František si rozmazává slzy po tváři, protože najisto ví, že teď už
nemůže domů, a tak by rád, když je tam táta.
„Počkej tu chvilku,“ řekne neznámý, zajde do dvora a zabuší
na komůrku paní hausmajstrové. „Nesmetla byste nám tu střepy
a nepůjčila džbánek, paní Králová?“ požádá ji.
Domovnice vynese ze svého doupěte koště a džbán. A za chvíli se
František vrací v doprovodu neznámého do Kozí uličky se džbánem
plným, a zlatkou opět neutracenou.
Pak zaklepe neznámý na dveře.
„Jsem doktor Franz Kafka,“ představuje se a omlouvá, že ruší
právě dnes. „Když jsem se vracel domů, bydlím totiž U zlaté štiky,
tak jsem zahlédl vašeho chlapce. Stala se mu nepříjemná nehoda. Bál se
domů. Nezlobte se naň, prosím.“
A tak se seznámil desetiletý sekundán Gymnasia pánů z Kinských
na Staroměstském náměstí s úředníkem právního oddělení Dělnické
úrazové pojišťovny, s mladým juris doktorem Kafkou. A toto seznámení
nemělo být setkáním posledním. Pan doktor pozval Františka v neděli
odpoledne do svého pokojíku. A František přišel ve svém modrém
námořnickém obleku od firmy Ferdinand Hirsch v Železné uličce, zazvonil
u bílých dveří s kovovým štítkem Heřman Kafka, obchodník galanterií
v paláci pánů Kinských na Staroměstském náměstí. A pan doktor ho
zavedl do pokojíku se stolem, dvěma rokokovými židlemi, skromnou hnědou
postelí a knihami, stovkami knih, které tu byly všude, kde jen bylo trochu
místo. A pak si vyprávěli o Gymnasiu pánů z Kinských, kde pan doktor
také studoval, o profesorech, které znali. Tam František poprvé uslyšel
mnoho jmen pražského kulturního života, mnoho jmen lidí, s nimiž se
později seznámil osobně nebo alespoň v jejich dílech. A tam se také
poprvé dozvěděl, že pan doktor píše básně.
Když dovolenka Františkova otce skončila a desátník stodruhého pluku
odjel na italskou frontu pro císařský a královský dar nejméně chtěný,
pro smrt za Franze Josefa Imperátora, bylo Františkovi ještě víc smutno
a teskno. Vyhledával tím častěji svého o víc jak dvacet let staršího
přítele, plachého a zádumčivého Franze Kafku. Mnohým slovům, mnohým
myšlenkám tehdy ještě neporozuměl. K mnohým se vracel po dlouhých
letech, kdy už nebylo skromného pokojíku v pivovarském domě U zlaté
štiky, kdy už nebylo ani slavného šenku.
Byl vlahý letní podvečer. Šel jsem po Staroměstském náměstí,
Dlouhou ulicí. Snad jsem šel jen na procházku… Ne, šel jsem hledat.
Hledat střípek džbánu Mauruse Blocha. Paní hausmajstrová Králová,
a taky bezmála padesát let, smetly střepy dokonale. A přece jsem našel
jeden jediný: střípek vzpomínky. A ten jsem vám přinesl, abyste si jej
prohlédli. Neboť džbánek, dar strýce Mauruse Blocha mé mamince
ke svatbě, byl velmi, velmi krásný.
© Institut Terezínské iniciativy, autor: František R. Kraus