Druhá letošní tripartita
27. 04. 2018
Na Úřadu vlády se 14. března 2018 za účasti předsedy vlády,
ministrů a sociálních partnerů – zástupců zaměstnavatelů a zástupců
odborů – uskutečnilo druhé letošní jednání tripartity. Zeptal jsem se
JUDr. Rostislav Dvořáka předsedy Svazu českých a moravských výrobních
družstev, člena představenstva Evropské konfederace výrobních a
sociálních družstev CECOP a výkonného výboru Mezinárodní organizace
průmyslových a řemeslných výrobních družstev CICOPA a místopředsedy
Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů České republiky, co
se na tripartitě projednávalo.
Začnu
tedy programem. Tripartita měla na programu novelu zákona o důchodovém
pojištění; stav čerpání prostředků z fondů Evropské unie
v programovém období let 2014 až 2020; přehled investorské přípravy
staveb, jejichž náklady přesahují 300 milionů korun; návrh novely zákona
o státní službě; a informace o dalším postupu v digitální agendě.
Odboráři původně chtěli, aby se projednávala i problematika karenční
doby, ale nakonec jsme se dohodli, že se projednávat nebude a bude jí
věnováno samostatné jednání a následně jednání příští tripartity.
Nová vláda zdědila, nebo lépe řečeno zdědí nůši nedostatků a
nedodělků uplynulých 25 let, se kterými se musí vypořádat, a myslím,
že začala dobře. Budou potřebovat čas a naši pomoc.
Co řeknete ke karenční době?
Téma karenční doby (první tři dny neplacené nemocenské) už sociální
demokraté a odboráři vytáhli několikrát. Teď je to další pokus
podpořený předsedou ČSSD panem Hamáčkem, který si to dokonce dal jako
podmínku vůči předsedovi vlády pro vstup ČSSD do koalice. Karenční dobu
my zaměstnavatelé v žádném případě nevnímáme tak, jak tvrdí
odboráři, že bychom chtěli mít na dílnách nemocné zaměstnance, kteří
z důvodu tří neplacených dnů nepůjdou marodit a nakazí další. To je
přece samo o sobě nesmysl. To by firmu, a tím i zaměstnavatele pouze
poškodilo. Je také třeba otevřeně lidem říct, že i když se karenční
doba zruší, pracovníci na tom stejně téměř nic nevydělají, protože
její zavedení provázelo zrušení poplatku, který v nemocenské museli
platit. A tento poplatek se zřejmě znovu zavede. Kdyby vláda rozhodla opět
zavést proplácení prvních tří dnů nemocenské a s podporou koaličních
jednání to tak nakonec stejně dopadne, předpokládám, že ho zavede se
vším všudy. Tedy i s pravidly, která dříve platila, a že nemocenská
dávka bude v prvních 3 dnech na úrovni 30 %. Zaměstnavatelům jde ale
o jinou věc. První je ta (a nikdo ji nezpochybňuje), že při zavedení
karenční doby v Česku, kde je pracovní disciplína poněkud jiná než
v Japonsku nebo Německu, to obrovsky pomohlo v korigování nepřítomnosti
v práci zneužíváním nemocenské. Doufám, že odbory budou působit na
své členy, aby se v tomto směru jejich pracovní disciplína zlepšila, a
vláda zlepší přístup lékařů ke zneužívání nemocenské. V době
před zavedením karenční doby jsem pracoval ve Vývoji Třešť. Průměrnou
roční nemocnost jsme měli 11,6 %. Po zavedení karenční doby v roce
2008 klesla na 5,2 % a v žádném případě se nepotvrdila odborářská
argumentace, že lidé budou chodit do práce s nudlí u nosu a roznášet
bacily po dílnách. Řada firem navíc v mezidobí zavedla tzv. „sick
days“, ve kterých může pracovník z důvodu krátkodobého zdravotního
hendikepu zůstat doma a je placen průměrem mzdy. Pokud se proplácení
prvních tří dnů nemocenské znovu zavede, chci věřit, že za uplynulých
10 let nastalo zlepšení pracovní disciplíny. Nepředpokládám, že se
nemocnost zvýší zpátky na 11,6 %, ale o kus se zvýší. Mějme na
paměti, že Česko je v situaci, kdy je na trhu nedostatek pracovních sil, a
to sehraje také svou roli. Řada lidí totiž nemocenskou zneužívala
například v době, kdy se zabíhala výroba nového výrobku, a dva tři dny
trvalo, než produkce naběhla na sto procent. V té době někteří lidé
raději zůstali doma na nemocenské, protože si spočítali, že je to pro ně
výhodnější, a lékař jim to prostě napsal. To není jenom o nemoci, je to
i o takové té české – v tomto případě negativní –
„kreativitě“. Když to vezmeme v kontextu s tím, že v mezidobí stát
hodil zaměstnavatelům na krk proplácení prvních čtrnácti dnů nemoci a
teď jim chce přidat i ty první tři dny, potom to na řadu zejména
menších firem tvrdě dopadne. Třeba si to stát vezme na svá bedra nebo
sníží zaměstnavatelům procento nemocenské. Určitě to na tripartitě
přijde k diskusi. Nicméně jak jsem v úvodu řekl, téma karenční doby na
druhé letošní tripartitě otevřeno nebylo, ale rozumím panu předsedovi
Babišovi. Potřebuje sestavit vládu, a tak se domnívám, že odborářům a
ČSSD v této věci ustoupí.
Takže k novele o důchodovém pojištění.
Zaměstnavatelé na všech tripartitách podporovali nejenom růst starobních
důchodů jako sociálního zajištění při zachování kritéria
zásluhovosti, ale i růst mezd ve státních odvětvích, která to
potřebovala. Zaměstnavatelé se nikdy nezpěčovali proti zvyšování mezd ve
školství, zdravotnictví, v armádě, hasičům nebo policistům. Jediné, co
kritizovali a kritizují, je nárůst úředníků a paušální nezásluhové
odměňování. Asi jsme se vzpěčovali málo, protože u státních
zaměstnanců už se průměr mezd dostal na 32 500 korun, což je podstatně
víc než ve všech ostatních odvětvích včetně průmyslové výroby, pokud
nepočítám firmy se zahraniční majetkovou účastí. A to není dobře.
Nicméně zvyšování starobních důchodů zaměstnavatelé podporují. To
hlavní, co nás zajímá, je dlouhodobá udržitelnost úrovně starobních
důchodů. Pokud stát někomu začne místo deseti tisíc vyplácet patnáct
tisíc korun, je to lidmi, kterých se to týká, samozřejmě přijímáno jako
pozitivní krok. Ale když stát za čtyři roky zjistí, že na to nemá
finanční zdroje, co se asi stane? Proto je nutné, aby stát byl schopen
dlouhodobě garantovat ty další miliardy korun, které chce vyplácet. Pokud
však je v jeho zdrojích kalkulována úspora v jiných oblastech nebo růst
dluhu, zaměstnavatelé chtějí vědět, ve kterých.
A ohledně čerpání prostředků z fondů Evropské
unie?
Na tripartitě se konstatovalo, že došlo k určitým zlepšením.
Zaměstnavatelé však oprávněně chtějí (a ty možnosti tam jsou, dokonce
se rozšířily), aby se flexibilně ministerstva zabývala realokacemi. Aby
evropské peníze přelévala z nečerpaných oblastí tam, kde jsou opravdu
potřeba. Samozřejmě až poté, co si udělají analýzu, proč tomu tak je a
jestli příčinou nejsou byrokratické bloky v podmínkách programů. Chceme,
aby k nečerpání evropských peněz nedocházelo kvůli liknavosti a chybám
ministerských úředníků nebo proto, že jejich čerpání blokují tvrdší
kritéria, než jsou ta, která stanovila Evropská unie. Musím ale předeslat,
že to, co říkám, je moje stanovisko. Vnímám to tak jako jeden ze
zástupců zaměstnavatelů. V zásadě se ale názory zaměstnavatelských
svazů překrývají. Ať už vezmu Svaz průmyslu a dopravy ČR, Konfederaci
zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR, nebo i Hospodářskou
komoru ČR.
Dalším bodem byla investorská příprava staveb…
To je už léta hanba. Třikrát hanba! Pan ministr Ťok zdědil v oblasti
přípravy a realizace staveb a oprav komunikací samé dluhy. Tripartitě
předložil materiál, který jsme vzali na vědomí při hrůze, že se za
minulé čtyřleté vládní období postavilo pouhých 14 kilometrů dálnic a
nebyly realizovány ani zahájeny léta naplánované stavby. Nedávno jsem byl
na konferenci v Kuala Lumpuru a tam jsem se mimo jiné dozvěděl, že
devětsetkilometrovou šestiproudou dálnici z jihu až na sever na
Malajském poloostrově stavěli půldruhého roku. No a co jsme za uplynulých
25 let postavili v Česku? Už aby tu byl zákon o lineárních stavbách.
Ale o tomhle tripartita nejednala. Tentokrát jsme ze strany zaměstnavatelů
předložili požadavek, aby se rizikovost ohrožení plnění programu staveb,
který ministr dopravy předložil, vyhodnocovala průběžně. Aby nám byl
pravidelně předkládán materiál, který bude plnění harmonogramu
stavebních prací hodnotit. Dopravní infrastruktura je velice důležitá pro
naše hospodářství a její stav v Česku není dobrý. Když k tomu
přidáme tu nekonečnou a stále rostoucí kavalkádu kamionů na našich
špatně průjezdných dálnicích a silnicích, tak o to více je třeba se
stavem dopravní infrastruktury zabývat a řešit, abychom nehazardovali
s životy a zdravím řidičů a spolujezdců.
Návrh zákona o státní službě?
Z toho se už opět stalo politikum. Nicméně zaměstnavatelé shodně
říkají: Chceme kvalitní státní správu. A já doplňuji: Přestaňme při
politických půtkách s genocidou profesionálů. Tím neříkám, že nemá
dojít ke změně, sedí-li někde na úřadu neschopný člověk nebo někdo,
kdo se zpronevěřil povinnostem. Jaký se udělá zákon o státní správě,
je věcí státu a politiků. My zaměstnavatelé jen chceme, aby byl natolik
dobrý, že přestane opakované politické vylidňování ministerstev a
uvolňování místa pro spolustraníky na úkor kvality, tak jak jsme to
zažívali zejména v letech minulých.
A na programu bylo téma digitální agendy…
Z jednání v tomto bodě vyplynulo: 3× špatně. Za uplynulých dvacet let
šly do informačních technologií obrovské sumy veřejných finančních
prostředků. Bohužel sdílení dat pořád dostatečně nefunguje. Respektive
nefunguje téměř vůbec. Ministerstva si nechala vytvořit programy, jejichž
udržitelnost je s vykřičníkem a mnoha otazníky. Buď na ně nejsou
garance, nebo jsou ministerstva naopak odkázána na jejich dodavatele se vším
všudy, aby systém udržela v provozu. Pan předseda vlády nám na
tripartitě představil pana Dzurilu, se kterým pracoval na elektronické
evidenci tržeb. Podotýkám, že EET je v České republice snad jediný tak
rozsáhlý elektronický systém, který funguje. A podle mého názoru,
z toho, jak jsou v něm zapojeny naše firmy, funguje dobře. Takže jestli
pan Dzurila udělal tento systém dobře, je určitý předpoklad, že by mohl
udělat i kompatibilní systém agend ministerstev a státních institucí. Pan
Dzurila nás informoval o záměrech, se kterými jsou připraveni jít na
digitální agendu. Je pravda, že v tomto bodě měli zaměstnavatelé
i odboráři nejvíc připomínek, ale nebudu čtenáře zdržovat detaily,
protože o nich mohli celá léta slyšet či číst ve sdělovacích
prostředcích. Je to jedna z mála věcí, o které naše hromadné
sdělovací prostředky informují téměř pravdivě.