DPH - Francie 5,5 %, Rakousko 10 %, Belgie 6 %, Španělsko 7 %, Švýcarsko 3,6 %
07. 03. 2004
Lidské zdroje podstatou v cestovním ruchu
V současnosti je již obecně přijímanou a uznávanou pravdou, že lidské
zdroje a zejména jejich kvalita jsou jedním z rozhodujících činitelů
v jakékoliv společenské aktivitě. Konkrétní míra jejich významu se
mění podle vývoje společnosti, prostředí, v němž se nacházejí, je
odvislá i od řady dalších objektivních i subjektivních činitelů.
Platí to přirozeně i pro společensko-ekonomickou aktivitu, která je
nazývána cestovním ruchem. Význam lidských zdrojů v cestovním ruchu
souvisí s jeho podstatou. Turismus je službou, která se realizuje za
zvláštních podmínek. Její vznik, proces jejího utváření –
„výroby“ a spotřeby probíhají zároveň a vždy za aktivní účasti
lidského individua jak na straně poskytující službu, tak na straně její
spotřeby, tedy na straně nabídky i poptávky Je to služba osobní.
Hovoříme-li v cestovním ruchu o lidských zdrojích, máme na mysli
především jejich roli na straně nabídky a zůstaneme u tohoto pojetí
i v tomto příspěvku. Přes veškerý společenský pokrok, který formuje
prostředí pro existenci a fungování cestovního ruchu, je aktivní účast
lidského individua v současnosti nepostradatelná a jsem přesvědčen, že
tomu tak bude i v budoucnu, i když jeho role se bude
přirozeně měnit.
Zvláštní podpora vládních orgánů
Cestovní ruch ve světě má podle informací Světové organizace cestovního
ruchu svoji krizi za sebou a měl by se podle vize do roku 2020 dále dynamicky
rozvíjet. Věřme, že podobný vývoj ho čeká i v Česku, že pozitivní
změny, které nastaly ve druhé části loňského roku, byly začátkem
opětného období jeho prosperity. Víra je dobrá věc, ale sama o sobě
nestačí. Potvrzením této teze jsou, bohužel, události minulých dní. To,
co předvedli naši činitelé, mající ve svých kompetencích určování
našeho budoucího ekonomické vývoje, a tudíž i vývoje turismu, při
„systémovém“ rozhodování o zavedení nových sazeb DPH do ekonomického
života včetně praxe cestovního ruchu, potvrdilo, že jim pramálo záleží
na dalších podmínkách jeho vývoje, že jejich různé proklamace
o významu a podpoře turismu, přednášené při různých příležitostech,
nejsou míněna upřímně. Cestovní ruch nebyl a není stále brán jako
významné hospodářské „odvětví“. Můžeme snad jen hořkoúsměvně
konstatovat, že to není situace nová. Již ve 4. století před naším
letopočtem Řek Xenofonos při návrhu nové finanční soustavy, která měla
zlepšit hospodářskou situaci Athén, si postěžoval na nedostatečnou
podporu a využívání jejich návštěvnosti. Zvýšení sazby DPH se dotkne
cca 97 tisíc podnikatelských jednotek v pohostinství a ubytování, které
vykazují průměrně ročně cca 120 tisíc zaměstnanců. O kolik se jejich
počet sníží, není dnes možno seriózně říci, ale v každém případě
toto opatření, které je v život zaváděno více než svérázným
způsobem, vytváří nové, horší podnikatelské klima, na které
hotelnictví ani pohostinství nebylo připraveno. Jenom pro informaci,
hotelové služby jsou zatíženy ve většině evropských zemí nižší
sazbou DPH, než bude u nás, např. Francie 5,5 %, Rakousko 10 %, Belgie
6 %, Španělsko 7 %, Švýcarsko 3,6 %. Je to opravdu zvláštní podpora
cestovního ruchu ze strany vládních orgánů.
Na konci své paže
Rozhodnutí o zvýšení DPH, které působí podnikatelům v pohostinství,
hotelnictví a celém cestovním ruchu vrásky na čele, je zároveň velkou
výzvou pro branži, výzvou pro lidské zdroje branže, především pro
řídící lidské zdroje. Jejich důležitost se ještě posílí. Bude
záležet, jak odpovědní manažeři dokáží novým podmínkám přizpůsobit
marketingové plány, koncepci i strategii, zdali se podaří nalézt
adekvátní opatření a tržně přijatelným způsobem je prezentovat
poptávce. Určitá část hotelů a pohostinských zařízení bude
pravděpodobně nucena zintenzivnit své marketingové vystupování, hledat
nové segmenty trhu, novou klientelu. Bude to stát hodně pracovního úsilí a
také bude nutno vynaložit další finanční prostředky, nebo přehodnotit
jejich dosavadní alokaci. Dochází k tomu v čase, kdy jsme již trvale
součástí globálního trhu turismu, a reakci, má-li přinést žádoucí
ovoce, by mělo předcházet rychlé, ale zároveň uvážlivé zhodnocení
situace, svých možností a výběr optimálního řešení. Negativním
důsledkům budou muset čelit všechny podnikatelské subjekty, některé
více, některé poněkud méně. Výhodu budou mít bezesporu hotely či
restaurace, které jsou součástí velkých mezinárodních řetězců, jež
pomohou útrapy snáze překonat. Většina hotelů a pohostinských zařízení
takovou možnost mít nebude. Budou muset hledat pomoc „na konci své
paže“. Takovýchto „potřebných paží“ bude v každém místě
cestovního ruchu vždy několik. Zásadní problém je přitom pro všechny
již dnes, a bude i nadále, stejný – nalezení nových zdrojových skupin
návštěvníků, zvýšení návštěvnosti místa a nikoliv přetahování se
o stávající návštěvníky. To vyžaduje aktivní vystupování na trhu,
hledání nových možností, nových kontaktů, nových cest k získání
nové klientely atd. Zároveň bude nutno minimalizovat vyvolané náklady. Bez
nich to půjde jen ztěžka.
Tři pruty knížete Svatopluka
V této situaci se nabízí jedna stará a známá pravda. Pravda ověřená
naší dlouhou historií a ještě delší historií existence lidské
společnosti i našich vývojových předchůdců. Snáze a efektivněji se
čelí stejným problémům společně než jednotlivě. Jednotlivě to stojí
mnohem více námahy a prostředků a kýženého výsledku nemusí být často
ani dosaženo. Poučení ze tří prutů knížete Svatopluka je platné
i dnes, je platné i v turismu, hotelnictví a pohostinství. Každý hotel,
každá restaurace, každý poskytovatel služeb cestovního ruchu je vždy
součástí nějakého místa. Účastník cestovního ruchu je motivován
k účasti potřebou uspokojit své specifické potřeby, a nejsou to potřeby
spánku či jídla. Jsou to potřeby poznat nová místa, jejich památky,
historii, kulturu, udělat něco pro své zdraví např. pobytem v lázních
či relaxací odpočinkem u vody či v lesním tichu atd. Vyhledává proto
nejdříve vhodné místo svého pobytu – destinaci, a teprve v dalším
rozhodovacím kroku vybírá ubytovací a stravovací zařízení a další
konkrétní poskytovatele služeb. Nejdříve je nutno přimět turistu, aby si
vybral naše město, náš region, v tom si jednotliví podnikatelé
v cestovním ruchu nejsou konkurenty nýbrž partnery, a teprve potom, když je
turista rozhodnutý, lze soupeřit o to, v kterém hotelu či penzionu bude
bydlet. Soupeřit o klienta ještě dříve, než se rozhodl pro návštěvu
naší destinace, je nejen pošetilé, ale marketingově nebezpečné a
špatné, protože takovýmto chováním nový potenciální klient spíše
znejistí, začne být nedůvěřivý a rozhodne se v převažující nabídce
pro jinou destinaci, která se chová pro něj srozumitelněji, logičtěji.
Pokud se poskytovatelé služeb a další organizace, mající prospěch
z cestovního ruchu v místě, včetně řídících orgánů státní správy
a samosprávy v určitých přesně definovaných aktivitách spojí, dosáhnou
také cíle, který si vytýčil každý jednotlivě, avšak daleko rychleji,
snadněji a levněji. Nastávající situace takovouto příležitostí zcela
určitě je a stojí za to zamyslet se, zda princip partnerství, se kterým
slaví úspěchy všechny úspěšné státy, regiony i místa, není lepší a
efektivnější než vzájemná nevraživost, nepřátelství, cenová válka
hotelů, která je především cenovou pastí, smrtící pastí, která je
daleko horší a bude mít drastičtější a dlouhodobější důsledky než
zvýšení DPH za ubytování.
Situace výzvou
Situace, se kterou bude v nejbližších týdnech a měsících konfrontováno
naše hotelnictví a pohostinství vůbec, je výzvou nejen pro provozovatele
těchto zařízení, ale i pro ty, kteří napomáhají ke zvyšování kvality
lidských zdrojů, tedy pro odborné hotelové školy a především vysoké
školy hotelové, ekonomického zaměření a další připravující budoucí
řídící pracovníky či již současné pracovníky (formou kurzů a
dalších forem celoživotního vzdělávání) pohostinského sektoru a
cestovního ruchu. Vysoká škola hotelová v Praze je připravena
spolupracovat s destinacemi – regiony i provozovateli a vlastníky hotelů
a dalších ubytovacích a pohostinských zařízení a pomoci při hledání
řešení problémů, kterým budou naše místa cestovního ruchu
i jednotliví provozovatelé služeb v budoucnu muset čelit.
Ing. Karel Nejdl, CSc.
Prorektor Vysoké školy hotelové v Praze