LogicaCMG
Dobře zorganizované, vedené a nasměrované řemeslo
18. 05. 2006
je přední světový dodavatel IT řešení, konzultační firma, systémový
integrátor a provozovatel komplexních outsourcingových služeb. Její
zákazníci působí zejména v sektorech telekomunikací, finančních
služeb, energetiky, průmyslu a veřejné správy. LogicaCMG má více než
čtyřicet let zkušeností s realizací rozsáhlých IT projektů,
zaměstnává přibližně třicet tisíc lidí v šestatřiceti zemích
světa. Zvláště silnou pozici zaujímá na evropském trhu, kde patří
k nejvýznamnějším poskytovatelům IT služeb.
O postavení společnosti LogicaCMG nejlépe svědčí její postavení na
trzích v jednotlivých sektorech. Její systémy zpracovávají dvě třetiny
všech textových zpráv na světě. SMS centra LogicaCMG používá sedm
z deseti největších světových mobilních operátorů. Spolupracuje se
čtyřiceti z padesátky největších světových bank. Pomocí jejího
softwaru jsou každý den uskutečňovány finanční transfery o hodnotě
více než 5 bilionů dolarů. Třetina satelitů je řízena jejím softwarem.
Více než dvě miliardy lidí vidí každý den v předpovědi počasí
satelitní snímky zpracované pomocí systémů LogicaCMG. Její centra
sdílených služeb zpracovávají výplatní pásky v hodnotě více než sta
miliard dolarů ročně.
Přístup společnosti LogicaCMG je založen na unikátní kombinaci zvládnutí
nejpokročilejších technologií, dobré znalosti trhů, na nichž podnikají
její zákazníci, a ověřené schopnosti realizovat dodávku při dodržení
termínu a rozpočtu. Stále více zákazníků společnosti LogicaCMG svěřuje
dlouhodobé provozování nejdůležitějších systémů a aplikací.
Ředitele společnosti LogicaCMG pro střední a východní Evropu
pana Pavla Kaláška jsem se zeptal, čím to, že má Česko pověst země
vysoce schopných a kreativních počítačových programátorů.
Nevím. Spíš mám pocit, že se obdivujeme víc, než je zdrávo. V jednu
dobu jsme tento dojem mohli vzbuzovat, v období konce osmdesátých a
začátkem devadesátých let. Tenkrát se u nás spojily dvě věci. Evropa se
začala otevírat, napřed pomaličku a pak třeskem. Byla možnost vyrazit do
světa, začít pracovat pro nadnárodní společnosti a konfrontovat se
s okolím. Tato příležitost se spojovala s jakousi schopností improvizace,
která tady tenkrát v našich lidech, kteří uměli programátorské
řemeslo, byla daleko vyšší než v západním světě – zde to patřilo
k umění přežít. Tato improvizace s novými technologickými možnostmi
vytvořila onu kvasnou půdu. Začalo se říkat, že čeští programátoři,
to je to ono. Pokud se podíváte o pár let později, spousta českých
programátorů odešla do zahraničí, ale zase se vrátila. Takže se u nás
stále mixovala zahraniční zkušenost s místní kreativitou. Myslím si, že
dnes, co se týče programátorského řemesla, ve srovnání s ostatními
zeměmi už nevyčníváme. Jsem přesvědčen, že přijde čas Ruska nebo
Ukrajiny, kde byla potřeba improvizace pro přežití historicky ještě
větší a pořád trvá. Velké myšlenky – co vybudovat, co vymyslet, kde
se co ve světě narodí – jsou prvotním impulzem, ale potom, když už se
daný software začne vyrábět, musí to být perfektní řemeslný výrobek.
Svět se dost změnil. Dnes už je software spíš o výrobě, a ani ne tak
o kreativitě. Má to svůj řád. Myslím, že výjimeční nejsme.
Úspěšných podnikatelů v IT branži, kteří opakovaně něco úspěšného
vytvořili, je u nás strašně malinko. Jsme dobří, ale jsem přesvědčen,
že se tady žádný Google nenarodí. Vezměte si clustery, které po světě
vznikají kolem univerzit, kde se začínají rodit výzkumně výrobní
struktury, jako je např. Sofi Antipolis kdesi kousek od Monte Carla. Ale např.
i dánské clustery. Když se podíváte, a to už řadu let zpátky, produkce
z takovéhoto clusteru působícího v oblasti informačních a
telekomunikačních technologií byla velká jako celý roční hrubý produkt
České republiky. To je směr, kterým bychom se měli vydat, což však
souvisí s celkovou koncepcí vzdělávacího systém a pozicí vědy a
výzkumu. Tady máme stále co dohánět.
Nicméně LogicaCMG v České republice si vede velmi dobře…
LogicaCMG tady má vybudováno mj. poměrně veliké centrum, v němž se
pracuje na softwaru pro oblast mobilní komunikace a kde se dělá velmi dobré
a na solidním základě postavené řemeslo. Produkty, které tu naši lidé
vyvíjejí a vyrábějí, snesou takové parametry, aby je LogicaCMG mohla
úspěšně prodávat po celém světě. Ve své podstatě je to ale „pouze“
dobře postavené, dobře zorganizované, vedené a nasměrované řemeslo.
A je určitě pozitivní, že se dělá v Česku. Zajímavá práce pro
spoustu lidí. Jedná se o posun správným směrem. Výroba, kde chytré hlavy
s nevelkými náklady generují velkou přidanou hodnotu. A je to výroba jako
každá jiná, spojovaná s nápady, ať se rodí kdekoliv. Tady, v Holandsku,
ve Francii nebo v Británii.
Svět se prý (a já říkám, obdobně jako „Radio Jerevan“, jak pro
koho) stává globální vesnicí. Ruku v ruce s tím sílí potřeba mít pod
kontrolou přeshraniční pohyb lidí, zboží i – jak jsme poslední dobou
u nás svědky – odpadu. Co takhle téma bezpečnostních prvků,
v jejichž vývoji a výrobě je LogicaCMG rovněž jedním ze světových
leaderů?
Po onom tragickém 11. září 2001 se poměr mezi svobodou a bezpečím
zásadně narušil. Tím se otevřela příležitost v oblasti informačních
technologií. Vytvořila se pro všechny firmy. Řada z nich se snaží
v tomto novém prostředí nějak profilovat, získávat a mít podíl na trhu.
Oblast, která je dnes skloňována ve všech pádech – biometrie, je jednou
z těch, jež jsou předmětem snažení i naší firmy. Velké společnosti
si zkrátka nemohou dovolit tento fenomén ignorovat, ať už se jmenují, jak
chtějí. Vstoupili jsme do tohoto segmentu trhu a máme v něm velice dobré
reference, zejména v Holandsku. Ještě před 11. zářím jsem říkával,
že odbornost v oblasti bezpečnosti bude velmi zajímavá, snažil jsem se
k sobě z této sféry přilákat nejchytřejší lidi a zde v tom poměrně
úspěšně pokračuji. V naší firmě pracuje řada nesmírně schopných
odborníků v oblasti bezpečnosti. Prostě máme vybudovánu i tuto
odbornost, umíme ji a chceme se s ní prosazovat na českém trhu.
Jak vnímáte cestovní ruch?
Protože jsem jeho aktivním konzumentem v oblasti business travel, kongresové
turistiky i ve sféře volnočasových aktivit, jsem přesvědčen, že je to
zajímavý průmysl. Pro tuto zemi je obrovskou příležitostí, která kdyby
se uchopila za správný konec, Českou republiku by markantně posunula i co
se týče nárůstu hrubého domácího produktu. Cestovní ruch je průmysl a
jsem přesvědčen, že je z pohledu byznys modelu českého státu a krajů
ohromně promarňovanou příležitostí. Systémový přístup k odvětví
cestovního ruchu by mohl vést i k tomu, že by se u nás trochu uklidilo,
aby v naší krajině nebyl takový nepořádek. Cestovní ruch je
netriviální hospodářské odvětví. Jeho obory nejsou takové, které může
dělat každý, hned a všude. A nelze s ním šíbovat ze státu do státu
jako s montážními fabrikami (podle toho, kde jejich majitelům zrovna
poskytnou daňové prázdniny), protože je pevně svázán s turistickými
atraktivitami dané země a jejích regionů. Nejen proto je a bude vždycky
záležitostí konkrétního státu a jeho pověsti doma i v zahraničí, tj.
bezpečnosti, čistoty – tím myslím i etiku – a pořádku. Obory
cestovního ruchu jsou obdobně těžké jako obory IT a každého jiného
rentabilního průmyslu. Cestovní ruch je náročný na kreativitu. Chce svůj
marketing, prodej… Je třeba vědět, kdo jsou cílové skupiny zákazníků.
To je v Česku historický problém. Když se mne záhy po revoluci ptali,
proč jsou obchodníci v Česku takoví nečinní, odpovídal jsem: „Nedivte
se jim. Vždyť v téhle zemi nebyl historicky problém prodat. U nás byl
problém koupit. Bylo to tak, že když zákazník něco chce, ať si pro to
přijde.“ Doba se ale změnila a mladá generace českých manažerů už
naštěstí takto neuvažuje.