Dnes už řada ostatních krajů Ústeckému závidí
20. 02. 2015
S ředitelem Hotelové školy, Obchodní akademie a Střední
průmyslové školy Teplice Mgr. Jiřím Nekudou se potkáváme v Teplicích
12. ledna 2015, krátce před brněnským finále soutěže Gastro Junior, do
něhož se žáci této školy probojovali ve všech třech
kategoriích.
Pane řediteli, člověk se rodí jako možnost lidského. K tomu, aby
se jedinec živočišného druhu Homo Sapiens Sapiens stal člověkem, se musí
včas a téměř všechno učit od jiných lidí. Není se tedy co divit, pokud
například vyrůstá v rodině, v níž už kolikátou generaci nikdo
nepracuje, že i pro něj bude samozřejmostí nechodit do práce a zůstat na
podpoře. Obdobné to je u školního vzdělávání. I jeho úroveň se
odvíjí od toho, jaké vzory žáky a studenty v reálném životě
obklopují.
Pokud to vztáhnu na hotelovky, začal bych tím, že čas od času se někdo
nechá slyšet, že příčinou špatné gastronomie v Česku jsou školy,
které produkují špatné absolventy. Avšak jaké vzory jejich žákům
skýtá reálný život? Od koho mohou co „odkoukávat“? Rád naslouchám
vyprávění staré gardy hotelových manažerů, mistrů kuchařů a
číšníků, kdo je učil, jak a co je učil. Kdo jim byl vzorem. Jak ilustruje
třeba soutěž Gastro Junior, dnes jsou žáci některých českých
hotelových škol mnohdy na daleko vyšší úrovni než zaměstnanci
provozoven, kam chodí na praxi, některé čtyřhvězdičkové hotely
nevyjímaje. A to je špatně. Další věcí jsou médii uměle vyrobené
vzory české gastronomie. Televizními pořady vytvářený věhlas
„gastronomického umu“ režisérek, herců a zpěváků. Kritiků a znalců
oboru je hodně, ale mnozí z nich nemají o problémech školství ani
ponětí.
Nicméně účast žáků Hotelové školy Teplice ve finále Gastro
Junior napovídá, že kvalitní vzory mají.
Bohužel někdy nestačilo ani to. Musím přiznat, že několik let jsme se
této soutěže nezúčastňovali kvůli jejímu tehdejšímu stavu. Sice není
nutné pokaždé vyhrát, ale ani vždycky dělat stafáž. Pravidla soutěže
se změnila k lepšímu, a tak už samotná účast ve finále je pro jeho
účastníky opět velkým zážitkem. Jsem moc rád, že pan Kubec, prezident
Asociace kuchařů a cukrářů ČR, akceptoval některé připomínky a zasadil
se o změnu, o to, že dnešní soutěžící musejí předvést podstatně
více kreativity, než tomu bylo dříve.
V jednom ze svých skečů Vodňanský & Skoumal mentorují:
„Je dobré znát Archimédův zákon a umět jej tvůrčím
způsobem uplatňovat. Přesto se ale napřed nauč plavat.“
Jako učitel odborných předmětů není pro děti nic lepšího než
profesionál, jenž výuku aplikuje na požadavky a trendy praxe, kterou
důvěrně zná. Bohužel lidé, kteří v oborech gastronomie a hotelnictví
toto kritérium splňují, mnohdy nebývají držiteli vysokoškolských
diplomů, byť zabezpečují chod a řízení více než padesáti procent
všech hotelů a gastronomických provozů. Určitě ne na úkor
konkurenceschopnosti firem, které využívají jejich služeb! V roce
2015 vstoupil v platnost zákon o pedagogických pracovnících, a tak i na
naší škole nastal problém, že z pěti učitelů odborných předmětů se
s námi jeden profesionál rozloučil a čtyři zbývající zahájili
vysokoškolské studium. Učitel, který opustil pedagogický sbor Hotelové
školy Teplice, předtím dvacet let pracoval jako provozní a F&B manažer
vysoce renomovaného čtyřhvězdičkového hotelu. Bohužel stávající
pravidla inklinují k tomu, aby žáky odborných škol učili vysokoškoláci
bez praxe. Jenomže děti nejsou hloupé. Rychle zjistí, když před nimi
stojí člověk, který jim vykládá o něčem, čím sám neprošel.
Minulé vydání Všudybylu přineslo report z konference Asociace
hotelů a restaurací České republiky, na níž vedoucí gastronomického
provozu Hotelové školy, Obchodní akademie a Střední průmyslové školy
v Teplicích Milan Nemrava řídil druhou sekci „Gastronomie“, která
řešila otázku „Quo Vadis, česká restaurace?“, a předával i jednu
z prestižních výročních cen Asociace (viz www.e-Vsudybyl.cz, článek „9. výroční
konference Asociace hotelů a restaurací České republiky“).
Silnou stránkou naší školy je odborně zdatný stabilní pedagogický sbor.
Když nám loni do důchodu odešla kolegyně Walterová, podařilo se nám
získat další skvělou kolegyni, naši absolventku a absolventku Vysoké
školy hotelové, která pět let pracovala v Top Hotelu Praha. Takže nejen
že zná naši školu a má teoretické znalosti, ale prošla i veskrze
náročnou praxí. Ale nejen takhle propojujeme teorii s praxí. Máme širokou
doplňkovou činnost, což má pro žáky i školu dva zásadní přínosy.
Umožňuje nám vydělávat peníze na další rozvoj a testovat ty, které
pouštíme do praxe. Doplňková činnost je totiž z velké části
realizována učiteli za pomoci žáků. Loni jsme tak uvařili více než
čtvrt milionu jídel, což nás řadí (pokud nepočítáme nadnárodní
řetězce) mezi největší regionální výrobce Ústeckého kraje.
Zabezpečujeme akce pro AGC pro pět set šest set účastníků. Dál
pokračujeme ve spolupráci s Pražským hradem. Loni jsme tam předvedli um
našich žáků dvakrát, za týden tam budeme obsluhovat prezidenta Mongolska.
Českého prezidenta jsme obsluhovali a za pár dní budeme znovu i v rámci
jeho návštěvy Ústeckého kraje.
Pane
řediteli, vaše škola je páteřní školou Ústeckého kraje.
Ano, Ústecký kraj v roce 2011 prošel náročnou etapou. Nebál se sáhnout
do struktury svých škol. Došlo ke sloučení a propojení řady z nich –
a tento krok sklízí ovoce. Dnes už řada ostatních krajů Ústeckému
závidí. Díky tomu patříme mezi největší školy našeho kraje, nemáme
problém s pedagogy a jsme i ekonomicky zdravým, silným subjektem, který
investuje do svého zázemí a odborného růstu pedagogů.
Gastronomie je oborem, jehož absolventi mají uplatnění
v zahraničí.
Bezesporu. Nejen profesní dovednost, ale i jazyky jsou proto základem
úspěchu. Ilustrují to poptávky z příhraničí, ze Saska. S tamními
hotely dlouhodobě systematicky spolupracujeme. Ročně nám do Německa vyjede
až na tříměsíční praxe na sto dvacet žáků. Řada z nich se tam
natolik úspěšně etabluje, že tam jezdí i nad rámec povinné praxe a po
absolutoriu nastupuje do stálého zaměstnání. Letos připravujeme novinku.
Dostali jsme možnost ucházet se o praxi ve Švýcarsku, na niž navazuje
stáž na École hôteli?re de Lausanne, nejstarší a nejprestižnější
hotelové škole světa.
Četl jsem váš článek „Naše školství je nemocné, ale
uzdravuje se…“. Co je podle vás největším problémem
školství?
Často slyším peníze, ale já si to nemyslím. Tím nechci říct, že jich
je dost. Podstatně větším a dle mého zásadním problémem je však
efektivita, jak s nimi nakládáme. Máme přebujelou síť středních škol
nabízející pomalu dvojnásobnou kapacitu, než je žáků v devátých
třídách. V nich obory, které trh nepotřebuje. A v tomto systému se
pohybuje řada mladých lidí, klidně šest až osm let, kteří ho
opouštějí se základním vzděláním. Bohužel vysoké školství je na tom
podobně, jen se o tom začne teprve více mluvit, až klesající populační
křivka proběhne i vysokými školami.