Dlouhodobě na čele evropského žebříčku
10. 07. 2009
V souvislosti s hlavním tématem osmého vydání Všudybylu
2009 jsem o rozhovor požádal předsedu představenstva a prezidenta
národního leteckého dopravce Českých aerolinií Ing. Radomíra Lašáka,
MBA.
Pane prezidente, kdyby na konci loňského roku nezasáhla letecké
odvětví krize, byl by zřejmě nejúspěšnějším rokem v historii
ČSA…
Letos České aerolinie plánují ztrátu, ale už na příští rok zisk. Rok
2010 je totiž první rok od objednání nových Airbusů v roce 2005, kdy
nám výraznějším způsobem poklesnou celkové náklady na letadla, protože
končí některé splátky leasingů. To bude velká úleva na straně
nákladů. Současně nepředpokládáme velký inflační nárůst dalších
nákladů. A navíc v roce 2010 už po celých dvanáct měsíců budeme
těžit z projektů, které jsou v rámci Akčního plánu 2009 v průběhu
tohoto roku dokončovány. Pokud jde o počet cestujících, zatím
předpokládáme nárůst o 1 % proti letošnímu roku, což je konzervativní
číslo. Na druhou stranu, pokud dojde k dalšímu prohloubení krize
a razantnímu propadu trhu, budeme muset reagovat dalším scénářem
vývoje.
V rozhovoru s generálním ředitelem Letiště Praha Ing. Martinem
Dvořákem zmiňujeme, že Letiště Praha bylo společností Skytrax v rámci
World Airport Awards vyhlášeno jedničkou v sekci „Nejlepší letiště
východní Evropy“ za rok 2008. Vy jste zase obhájili pozici nejlepší
letecké společnosti ve středoevropském regionu za rok 2008. Díky čemu,
díky jakým faktorům zejména si podle Vás ČSA zasluhují tuto pozici
u pasažérů, kteří volí mezi desítkami leteckých
společností?
České aerolinie vsadily na odlišnost od nízkonákladových i tradičních
aerolinek, a to se vyplatilo. Naší hlavní zbraní je dobrý poměr mezi
cenou a úrovní nabízených služeb. Důkazem udržení kvality servisu je
právě řada ocenění z mezinárodních průzkumů. Cestující oceňují
především kvalitní služby na palubách našich letadel, včetně cateringu,
ale také pohodlí v letadlech, stejně jako služby, které České aerolinie
nabízejí na letištích. Je také důležité, že se i v době velkých
změn daří plnit vysoké nároky na zajištění bezpečnosti, ověřené mimo
jiné auditem IOSA (International Air Transport Association). České aerolinie
jsou jediným dopravcem registrovaným v Česku, který je podle standardů
IOSA certifikován. A mohli bychom pokračovat.
České aerolinie jsou strategicky významným partnerem Letiště
Praha, a ostatně všech českých mezinárodních letišť, ze kterých
operují. Jaké jsou vaše záměry v oblasti udržení či rozvoje
pravidelných spojů z českých letišť pro budoucí období?
České aerolinie vždy přizpůsobují nabídku letů aktuální poptávce po
letecké přepravě. K posílení dochází u linek s potenciálem vyššího
zájmu cestujících, a to na úkor letů, kde zájem a potenciál poptávky
klesá. Liší se vždy strategie letního a zimního letového řádu. Snahou
je přitom vždy maximální kontinuita nabízených spojení ve stejných
časech. Ze strategického hlediska se České aerolinie snaží uspokojit
především business cestující a zároveň vytvořit co nejvíce spojení
pro transferovou klientelu, zejména mezi východem a západem Evropy.
Výraznější posílení některých letů by bylo možné v reakci na
případné zrušení spojení ze strany konkurenčních evropských
dopravců.
Ve spolupráci se svou dceřinou společností HOLIDAYS Czech
Airlines nově členům věrnostního programu OK Plus nabízíte možnost
využití mil na pobytové zájezdy u moře, v prestižních lázeňských
a golf rezortech.
Ano, ČSA tak rozšiřují systém odměn cestujícím, kteří s nimi
pravidelně létají. Výhody věrnostního programu OK Plus Českých
aerolinií využívá již na čtyři sta tisíc členů. Jejich počet se za
prvních pět měsíců letošního roku zvýšil o dalších čtyřicet
tisíc. Rozšíření počtu držitelů prestižních Stříbrných, Zlatých
a Platinových karet OK Plus pro nejaktivnější členy potvrzuje zájem
cestujících o nadstandardní servis, který jim program nabízí. České
aerolinie navíc možnosti programu neustále rozšiřují. OK Plus tak patří
mezi nejvýznamnější a nejstarší věrnostní programy v Evropě. Letos
oslavil 17. výročí svého vzniku.
V tomto vydání se předseda představenstva cestovní kanceláře
EXIM tours Ing. Ferid Nasr mj. dotýká strategického významu spolupráce EXIM
tours s Českými aeroliniemi. Vyzdvihuje velký přínos renomé značky
národního leteckého dopravce. Do kterých destinací charterové spoje ČSA
létají v této letní sezoně.
Exim tours využívá široké spektrum letadel ČSA. Naší vzájemné
spolupráce si velice vážíme. Prázdninové letní měsíce, doba hlavních
dovolených, samozřejmě zvyšují frekvenci cestování. Námi celoročně
létané a oblíbené destinace jsou Hurghada, Sharm El Sheik, Taba v Egyptě
a novinka letošního roku Marsa Alam. Z oblíbených letních destinací
získává stále větší oblibu turecká Antalya. V Řecku jsou to potom
ostrovy Kréta, kam létáme do Heraklionu, Kos, Samos, Lefkada, Kefallonii,
Zakynthos a v poslední době zejména Rhodos. Z dalších
nejfrekventovanějších destinací je to tuniská Djerba a Monastir;
španělská Palma de Mallorca a bulharský Burgas.