Disciplína, ohleduplnost, pokora
26. 02. 2005
S viceprezidentem Českých aerolinií pro obchod a marketing panem
Bohuslavem Šantrůčkem jsem na stránkách Všudybylu rozprávěl naposledy
v době, když byl zástupcem Českých aerolinií ve Velké Británii. Jeho
londýnské zastoupení vždy generovalo největší inkaso ze všech poboček
ČSA. Proto jsem náš dnešní rozhovor začal konstatováním, že když je
někdo hodně dobrý, bývá po zásluze potrestán, čili: „Sbohem,
Londýne!“
Pane doktore, já vás zklamu. Teď dělám přesně to, co jsem si přál
dělat a jsem úplně nadšený. Mám stále dobrou náladu. Stále se usmívám
a ještě mne nic nevytočilo tak, abych začal svého odchodu z Londýna
litovat. A že se mi tam líbilo! Byla to velice zajímavá práce na jednom
z nejtěžších trhů světa. Pokud pan předseda představenstva Českých
aerolinií ode mne něco chce a očekává, je to to, abych mu Londýn
překlopil do Prahy.
Jak se k tomu hodláte dobrat? Už proto, že ČSA reprezentují zhruba
polovinu vytížení neuvěřitelně dynamicky se rozvíjejícího
mezinárodního letiště Praha-Ruzyně. A vůbec, určitě na tom nejsou
zle…
Ze své mise v UK jsem si přivezl tři body v oblasti personálně
psychologické. Jsou to disciplína, ohleduplnost a pokora. Tři elementy,
které bych chtěl uplatnit jako základní stavební kameny své práce i zde
v České republice a zavést je do mezilidských vztahů na svěřeném
úseku. Dříve než odbornost si musíme vyčistit kulturu vlastního
vystupování, jednání a komunikace. A protože jsme prozákaznickou firmou,
bude se nám pak daleko lépe rozumět požadavkům klientů a metodám
konkurence, a že je tady setsakramentská!
Konkurence je opravdu čím dál větší, ale to i díky Českým
aeroliniím.
Nedávno skončená mezinárodní konference o letecké přepravě už přímo
specifikovala třetinu tzv. klasických leteckých dopravců, kteří budou
v této obrovské konkurenci těžko přežívat a kterým se předvídá
zánik do dvou let. Českých aerolinií se tato prognóza netýká. Nebyly mezi
jmenovanými. Přesto si dovolím tvrdit, že zdaleka nemáme vyhráno.
Vzpomeneme-li mé oblíbené UK, jenom odtud do Prahy a Brna létá sedm
leteckých společností, z toho pět nízkonákladových. Ze samotného
Londýna je to sedmnáct letů denně. Když si uvědomíme, že před dvaceti
lety ČSA létaly do Londýna třikrát týdně a dnes celé UK dělá
třiadevadesát letů týdně, vidíme obrovský rozvoj, který nastal po roce
1989 a následně pak po vstupu České republiky do Evropské unie a po vstupu
ČSA do SkyTeamu, který České aerolinie udržuje na dobré cestě.
V onom předchozím rozhovoru zveřejněném ve třetím vydání
Všudybylu 2001 jste konstatoval, jak Britové najust British Airways létají
s ČSA …
S British Airways létá určitá kategorie klientely, a to je bohužel ta
nejlépe platící – byznys cestující z nadnárodních společností. Ty
si British Airways umí ohlídat. Jejich komunikace s agenturami
specializovanými na tuto klientelu je úžasná. Mají perfektně vypracované
„frequent flyer“ programy, incentivní smlouvy apod. Naproti tomu ČSA mají
velmi dobrou pověst u klientely turistické. České aerolinie stále drží
velmi vysoký standard v jídle, mají laskavý, usměvavý a pohotový
palubní personál, nabízí dostatečné množství kil zavazadel… Vždy jsme
se chovali slušně ke všem typům agentur. U nich, na tomto obtížném trhu,
mají ČSA velmi dobrou pozici. Jestliže máme pět set padesát kontraktů
s britskými agenturami, svědčí to o dobré komunikaci a jejich
pozitivnímu směřování ke spolupráci s ČSA.
Co charterový provoz?
ČSA v roce 2004 zahájily zcela novou etapu v oblasti charterové dopravy.
Jako první český dopravce nasadily na charterové linky dálkové letadlo
Airbus A310, což umožnilo získat nové zákazníky z řad cestovních
kanceláří. Velmi zajímavý kontrakt uzavřely ČSA s velkou cestovní
kanceláří EXIM tours, která zdárně využívá našich kapacit, a to i do
nových destinací v Jižní a Latinské Americe. Ambice charterové přepravy
na rok 2005 jsou veliké. Budeme ji provozovat i dvěma novými Airbusy 321 a
třemi velkými Boeingy. Kromě tradičních dovolenkových destinací, jako
jsou Španělsko, Egypt, Itálie, Řecko, to je i velmi atraktivní Kuba,
Venezuela a Brazílie.
Bude v oblasti prodeje dopravních cenin elektronická letenka
následovat rezervaci po internetu i u ČSA?
Pravda, do elektronického obchodování dnes patří celá škála produktů od
webové stránky, kterou se letecká společnost prezentuje, po internetové
zaknihování až po vámi zmiňovanou tzv. elektronickou letenku. Tzn., že
v tomto případě pasažér nebude potřebovat letenku, ale přijde
k odbavení jenom s pasem nebo jiným rovnocenným identifikačním dokladem,
na jehož základě bude odbaven. Přichází doba, že se na letištích
začnou budovat kiosky, kam vložíte svoji ID kartu nebo pas se strojově
čitelným kódem a budete odbaven automaticky. Tady musíme mílovými kroky
dohánět nejvyspělejší aerolinie, jako jsou zejména British Airways,
americké letecké společnosti, Air France, u nichž se podíl elektronického
obchodování pohybuje v řádu desítek procent, kdežto u nás
v jednotkách. Je to samozřejmě o úspoře nákladů, o novém produktu,
který aeroliniím pomáhá zůstat vysoce konkurenčními. České aerolinie
mají na rok 2005 velice ambiciózní plán a jedním z mých prioritních
úkolů, které jsem dostal při nástupu do funkce, je, abych zintenzivnil a
akceleroval všechny aktivity ČSA spojené s elektronickým
obchodováním.
Zmínil jste jednu z leteckých společností, která si umí doma
dobře ošetřit byznys klientelu na tom v tomto ohledu na domácím trhu ČSA?
Jisté rezervy máme. Budeme proto hledat všechny zdroje možné spolupráce, a
to především prostřednictvím cestovních agentur a kanceláří, jež budou
stále hrát prioritní roli v rozvoji Českých aerolinií. Chceme jít
i cestou nových produktů. Rádi bychom využili další zdroje motivace pro
tzv. lépe platící klientelu v oblasti „malého podnikání“, u níž
bychom se chtěli stát vyhledávanými partnery firemním zákazníkům,
kteří nemusí letět zrovna byznys třídou, ale potřebují mít flexibilní
letenku s určitou redukcí restrikcí s ekonomicky dobrou cenou. Věřím,
že tento segment přepravy bude vítaným novým produktem na linkách ČSA
zejména do západní Evropy. Už proto, že jsme stoprocentně přesvědčeni,
že po vstupu do Evropské unie poroste investiční politika ať už do České
republiky, nebo od nás do zahraničí.
Mají ČSA ambici rozšířit své lety do hodně vzdálených bodů?
Mají, a dovolím si zde trochu věštit. Takovými body bych si uměl
představit destinace v Japonsku a Číně. Samozřejmě, že k tomu
potřebují jiná letadla, protože Airbus 310 tam bez mezipřistání
nedoletí a mezipřistání jsou velmi, velmi drahá. Už jenom olympijské hry
2008 v Číně jsou obrovskou motivací. Na druhé straně je radno využít
velikého zájmu Japonců o turistiku ve střední Evropě. Region střední
Evropa a jeho turisticky atraktivní body jsou z Prahy snadno dosažitelné.
S cestovními kancelářemi by šlo vypracovat zajímavé projekty. Možná by
stálo za úvahu začít formou dálkových charterových letů a postupně je
překlápět do pravidelného provozu.