Díky paralelní dráze Letiště Praha vytvoří dalších sedmnáct tisíc pracovních míst
10. 07. 2009
S předsedou představenstva a generálním ředitelem Letiště
Praha, a. s. Ing. Miroslavem Dvořákem se potkáváme v souvislosti
s chystaným leteckým Všudybylem.
Pane řediteli, loňský rok byl pro ruzyňské letiště po všech
stránkách rekordní.
Ano, odbavili jsme přes 12,6 milionů cestujících. Zaznamenali jsme
historicky nejvyšší výkony, nejen co se týče počtu cestujících, ale
i objemu nákladů a množství pohybů. Dosáhli jsme historicky nejvyššího
zisku. Náš hrubý provozní zisk poprvé přesáhl tři miliardy korun. Rok
2008 byl nejlepším rokem ve více než sedmdesátileté historii pražského
letiště.
Úžasná dynamika předchozích let se mu teď určitě hodně
hodí…
Letectví je jediným druhem dopravy, který je plně liberalizovaný. Na
rozdíl od silniční, železniční nebo i říční dopravy, kde státy
financují nejen dopravní cesty, ale nezřídka i dopravní obslužnost ve
veřejném zájmu jako takovou. Letecká doprava je v naprosto konkurenčním
postavení, a současná celosvětová hospodářská situace má proto
zásadní vliv na její výkony. Pochopitelně i na Letišti Praha, což se
odrazilo v našich provozních výkonech, tedy v poklesu počtu přepravených
cestujících, objemu carga a počtu pohybů ve srovnání se stejným obdobím
loňského roku. Je jasné, že dojde-li k poklesu, projeví se to
v nižších příjmech. Avšak naše akciová společnost má účinné
nástroje k regulování nákladové stránky. Nižší počty pohybů,
cestujících a carga tak pro nás znamenaly i nižší nezbytné náklady
spjaté s jejich zabezpečením. Naše letiště obezřetně – a hlavně
včas – už v minulém roce zareagovalo na řadu varovných signálů a
rozhodlo se regulovat nákladovou stránku. Tyto kroky se projevily
v letošním roce zejména v tom, že jsme si udrželi obdobnou míru
ziskovosti jako v předchozím období.
To je dobrá zpráva pro vaše akcionáře, partnery a
zaměstnance. Tedy, že jste společností, která i v těžkých dobách
dokáže být zisková a zachovat si vysokou míru stability.
To je nezbytné pro dlouhodobý rozvoj. Letiště, to je specifická
infrastrukturální entita. Nemůže se omezit na krátkodobé plánování.
Plánujeme na desítky let dopředu. Díky tomu projekty, které máme na stole,
jsou aktuální a ani současná světová hospodářská stagnace nic nemění
na tom, že bychom je neměli realizovat. Letiště Praha, a. s. je plně
samofinancovaný podnikatelský subjekt. Nejsme součástí žádné
rozpočtové kapitoly. Nezískáváme žádné dotace nebo příspěvky na
provoz. Jsme ekonomicky nezávislou akciovou společností, která si
generováním zisku vytváří prostor pro investování do svého rozvoje. Ten
je v oblasti provozních kapacit jednoznačně nutný. Bez dostatečných
provozních kapacit bychom stagnovali. A to se týká jak dráhového systému,
tak průchodnosti terminálů. Proto právě do těchto oblastí prioritně
směřujeme svoje investice.
Takže jak je to s paralelní dráhou?
Už je nejvyšší čas ji realizovat, abychom zajistili udržitelný rozvoj
Letiště Praha. Paralelní dráha je sice projektem z roku 1967, ale akutní
nutnost její realizace vyvstala až v předchozích několika letech.
Letiště Praha za posledních pět let zdvojnásobilo počet odbavených
cestujících. Z šesti milionů v roce 2003 na 12,6 milionu v roce
2008. Limitující pro náš další rozvoj tak je kapacita dráhového
systému. Určitě víte, jak náročné je takto zásadní stavbu prosadit a
absolvovat veškeré administrativní procedury. Získání pozemků
potřebných pro paralelní dráhu jsem začal řešit ihned po svém příchodu
na letiště. V souladu s usnesením Vlády ČR se nám tak na sklonku
loňského roku podařilo uzavřít sérii kupních smluv se dvěma desítkami
jejich někdejších vlastníků. Z pohledu přínosů pro českou ekonomiku
totiž v současné době v České republice neexistuje koncentrovanější
investice, než je naše vzletová a přistávací paralelní dráha. Letiště
Praha je významným přispěvatelem tvorby hrubého domácího produktu a
zároveň jedním z největších zaměstnavatelů v Česku. Na území
našeho letiště je zaměstnáno přes sedmnáct a půl tisíce lidí. Díky
paralelní dráze, tedy její stavbě a posléze provozování, bude Letiště
Praha generovat dalších zhruba sedmnáct tisíc pracovních míst, a to je
velmi zásadní.
Určitě jste místem velké kumulace nejen pracovních
příležitostí, ale i spotřebitelů. Tedy adresou, kde se vyplatí nabízet
a prodávat zboží – služby a výrobky.
V provozních špičkách naším letištěm prochází padesát tisíc
pasažérů leteckých společností denně a pohybují se tu velká množství
lidí, kteří je doprovázejí či očekávají jejich přílet. Samozřejmě
je tu i již zmíněné kvantum těch, kteří tu pracují, takže se
dostáváme k počtu zhruba sto tisíc osob denně. Tak frekventované
letiště, jako je to naše, tedy není jenom vzdušným přístavem, ale
i významnou komerční zónou, velkým shopping mallem. Právě z dalších
komerčních aktivit včetně pronájmů generujeme nezanedbatelnou část
příjmů, což je fenomén, kterým se úspěšná moderní letiště
vyznačují. Výnosy generované letištními, přistávacími aj. poplatky tak
jsou dnes významnou měrou podpořeny inkasem z komerčních aktivit. Dvě
třetiny obratu našeho letiště jsou generovány příjmy z leteckých
aktivit a jedna třetina z neleteckých.
Jak má pražské letiště skvělé renomé, dokresluje vaše
opakované vítězství v soutěži World Airport Awards, tentokrát za rok
2008 v sekci Nejlepší letiště východní Evropy.
Vítězství v celosvětové World Airport Awards je mj. oceněním práce jeho
zaměstnanců a obchodních partnerů působících v jeho areálu. Je
příjemné konstatovat, že Letiště Praha bylo v rámci letišť východní
Evropy vyhodnoceno jako nejlepší už potřetí. Soutěž, ve které se
hodnotí letiště a letecké společnosti na celém světě, pořádá
společnost Skytrax. K dispozici měla přes 8,6 milionu anketních
vyjádření, která nashromáždila za období 2008/2009. Do hodnocení více
než sto devadesáti letišť se zapojili pasažéři sedmadevadesáti
národností. Hodnotili přes třicet aspektů týkajících se rychlosti a
komfortu odbavení, úrovně bezpečnosti, taxislužeb, možnosti dopravního
spojení vůbec, dostupnosti a možnosti výběru restaurací, obchodů nebo
třeba čistoty sociálních zařízení atd. Svým hlasováním ocenili mj.
i to, že naše letiště je jedním z nejbezpečnějších. A to díky
naší dlouhodobé investiční politice v oblastech bezpečnostní prevence,
požární ochrany, kontroly pohybu osob ve střežených zónách včetně
činnosti ostrahy. Do této sféry totiž investujeme nemalé prostředky
v řádu stovek milionů korun.
Vysoká
úroveň spokojenosti pasažérů leteckých společností je pro nás
klíčová. Jejich přízeň si proto snažíme udržovat nejvyšší kvalitou a
zaváděním nových služeb. Příkladem může být spuštění one-stop
security pro cestující přestupující v Praze v rámci Schengenu nebo
odbavení prostřednictvím mobilního telefonu.
Specifickým produktem Letiště Praha určeným nejnáročnějším
zákazníkům pak je náš VIP servis. Oba dva terminály jak Schengen –
Terminál 2, tak non-Schengen – Terminál 1 disponují VIP salonky.
V prvním případě Club Europe a ve druhém Club Continental. Oba se
vyznačují vysokým stupněm individuálního přístupu a doslova
rozmazlováním klientů v rámci jejich pobytu na pražském letišti.
Počínaje odbavením zavazadel přes seating – připravení letenek až po
občerstvení a nástup do letadla. Naše VIP salonky jsou i atraktivním
místem různých pracovních a společenských setkání, a v tomto směru se
významně osvědčují i v současné době, kdy Česká republika předsedá
Evropské unii.