Destinační management a certifikace destinačních agentur
23. 10. 2017
Rozhovor s ředitelem odboru Regionálního partnerství
a vztahů B2B České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Alešem
Pangrácem jsem začal úryvkem textu písně Richarda Müllera
Baroko.
Pane řediteli, jak nosné je letošní marketingové téma agentury
CzechTourism „České baroko“?
Provázanost mezi českým barokem a destinačním managementem, kam spadají
i aktivity agentury CzechTourism, je víceúrovňová. CzechTourism coby
národní centrála cestovního ruchu (jako to má většina zemí zavedeno)
připravuje stěžejní tipy, které jsou v Česku z hlediska marketingových
témat baroka nepřehlédnutelné. Vycházíme přitom z památek zapsaných
na seznam UNESCO a z mezinárodně proslulých lokací. Ty si CzechTourism
nevybírá na mapě České republiky, ale oslovuje koordinátory, kteří
zastupují destinační společnosti slezských, moravských a českých
turistických oblastí. Některé krajské úřady už mají krajské
společnosti destinačního managementu, na něž přenesly působnosti,
povinnosti, práva a ve spoustě případů i rozpočty pro destinační
management. Další krajské úřady si je v tuto chvíli zakládají. Viz teď
čerstvě Středočeský kraj. Pracuje se na tom v Plzeňském kraji,
v Královéhradeckém kraji a já věřím, že tento trend bude pokračovat.
Od těchto krajských destinačních agentur chtěl CzechTourism tipy
na turistické atraktivity a cíle. Ústřední jsou všeobecně známé
barokní stavby. Například klášter v Kladrubech, Mariánská Týnice,
Holašovice, Květná zahrada v Kroměříži atd. Je ale i obrovské
množství dalších cílů, které lze na zdrojových trzích incomingu
těžko komunikovat. Těžko přilákáte Američana nebo Asijce, aby strávil
jeden dva dny a noci kdesi v Horní Dolní kvůli objektu, který je sice
skvělým reprezentantem vrcholného baroka, když v jeho okolí není
čtyřhvězdičková turistická infrastruktura. Nicméně z hlediska
domácího cestovního ruchu, zejména pro cykloturisty či výletníky, to
může být zajímavý tip.
V Národním programu podpory cestovního ruchu v regionech
(2013–2020), který vypsalo Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, je obsažena
kapitola „Marketingové aktivity v cestovním ruchu“, jejíž program je
určen destinačním společnostem na podporu realizace marketingových
aktivit.
Nejdřív ale bylo třeba destinační agentury zmapovat. Zjistit, kdo co dělá
a jakou turistickou oblast pokrývá. Problémem, se kterým se potkáváme,
je, že se stává, že v jedné turistické oblasti na stejné úrovni
působí i tři společnosti destinačního managementu. Například dvě pro
Krušné hory, tři pro Slovácko apod. A agentuře CzechTourism není jasné,
se kterou prioritně spolupracovat. Proto jsme společně s odborem cestovního
ruchu Ministerstva pro místní rozvoj ČR a poradenskou firmou KPMG Česká
republika připravili manuál popisující čtyři základní úrovně
působení společností destinačního managementu.
Ta nevyšší bude bezesporu státní.
Tu reprezentuje Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism. Druhá
nejvyšší je krajská. V rámci české legislativy mají cestovní ruch
v kompetenci dva typy subjektů: krajské samosprávy a místní
samosprávy – města a obce. Druhá úroveň je tedy reprezentována
krajskými centrálami cestovního ruchu. Pro CzechTourism je důležité, že
na této úrovni přímo spolupracuje s lidmi, kteří řeší, kde a jak pro
danou destinaci vytvořit prostor pro její uplatnění na trhu, jak koncipovat
fotoprodukci, zabezpečit famtripy a vůbec promotion své destinace.
CzechTourism velmi stojí o to, aby se všemi kraji mohl sjednotit komunikaci.
Aby si všechny krajské úřady zřídily destinační agentury.
V Národním programu podpory cestovního ruchu v regionech
(2013–2020), který **Třetí úroveň tvoří oblastní společnosti
destinačního managementu.
V manuálu, který agentura CzechTourism společně s partnery vytvořila, je
uvedeno, jaké parametry má oblastní „destinačka“ mít. Klíčové ale
je, že musí dávat smysl. Máme-li kupříkladu Brdy, tak jestliže v nich
vzniknou dvě tři zájmové skupiny a každá bude svým destinačním
managementem pokrývat některou z částí této turistické oblasti, je to
věcí kraje. Nicméně ze systémového hlediska musejí být Brdy brány jako
celek a krajská samospráva se k nim stavět jako k jedné turistické
oblasti. Ministerstvo pro místní rozvoj ČR definovalo před časem v rámci
rajonizace sedmnáct turistických oblastí. Od Asociace krajů ČR ale
přicházšjí podněty, že by jejich členové chtěli ministerské členění
změnit. Zřejmě i proto, že obsahuje tři turistické oblasti – Český
ráj, Šumavu a Krkonoše –, které se rozkládají na území více
krajů. U těchto turistických oblastí ale paradoxně žádné problémy
nezaznamenáváme. Kraje se v těchto funkčních celcích dokázaly domluvit
na kofinancování aktivit, na investicích i na dalších věcech.
A čtvrtá úroveň?
V rámci turistických oblastí mohou působit a působí lokální
destinační agentury. Místní či lokální společnost destinačního
managementu může založit kdokoli. Například restauratér společně
s provozovatelem sjezdovky a starostou obce. Všechny čtyři úrovně
destinačního managementu, respektive typy destinačních agentur, jsou
potřebné.
Agentura CzechTourism v rámci národní činnosti rozhodně nebude
doporučovat hotely a restaurace v jednotlivých lokalitách. Stejně tak ani
krajské společnosti destinačního managementu by neměly sólo vyjíždět
přes půl světa a verbovat: „Přijeďte jen a jen do našeho kraje.“
Tam sdělení musí znít: „Navštivte Českou republiku…“ – a pak až
teprve: „Přijeďte do našeho kraje.“ Jasné vymezení kompetencí
na jednotlivých úrovních je klíčové.
Národní program podpory cestovního ruchu pro rok 2018 už
počítá s tím, že oprávněným příjemcem dotací v oblasti
destinačního managementu budou pouze certifikované destinační
agentury.
Rádi bychom ještě v letošním roce spustili certifikaci destinačních
agentur na všech úrovních. Jednoduchou formou webového formuláře jejich
zástupci vyplní, co a jak dělají. Jaké jsou jejich strategické plány,
jaká krátkodobá a střednědobá opatření. Jak své místo či turistickou
oblast hodlají prezentovat uvnitř Česka. Jak ji hodlají prezentovat
v rámci přeshraniční spolupráce. Na základě těchto a dalších
informací budou tyto společnosti destinačního managementu certifikovány.
Tím získáme mapu, kdo a v jakém rozsahu funguje. V horizontu zhruba dvou
let pak ověříme, zda tomu odpovídá realita. Určitě tedy nebude stačit
sdělení destinační agentury: „Děláme to dobře“, ale i díky
moderním informačním technologiím už budeme mít objektivní data
o návštěvnosti jejich turistické oblasti či místa.
Jak má lokální společnost destinačního managementu žádat
o finanční příspěvek?
Oprávněnými žadateli budou jen ty, které projdou certifikací nebo si o ni
požádají. Žádat budou přes svoji oblastní nebo krajskou destinační
společnost. To abychom se vyhnuli situacím, že dejme tomu jedna lokální
destinační agentura chce podpořit využití skiareálu na jedné straně
údolí a jiná místní destinační agentura na druhé straně téhož
údolí areál koupaliště, přičemž nemají žádnou vzájemnou součinnost.
To znamená, že svou roli v tom budou sehrávat souhlasná stanoviska. Hlavní
slovo v destinačním managementu na území krajů budou mít krajské
centrály cestovního ruchu. Pokud turistická oblast leží na území dvou
krajů, bude třeba stanoviska krajů sjednotit. To se ale nedá dělat
od stolu. Tady jsme v rámci certifikace připraveni dát tomu prostor pro
tříletý pilotní projekt a řešit to případně nějakými dodatky nebo
výjimkami.
V rámci turistických oblastí a míst přirozeně dochází
k soutěžení destinačních agentur v tom, dostat na svá území co
největší objem mobilní kupní síly.
Jestliže chce někdo vyjet do padesáti kilometrů od Prahy, může volit
Středočeský kraj, Ústecký, Plzeňský nebo Liberecký a v rámci těchto
krajů jednotlivé turistické oblasti a lokace. Nicméně naším společným
cílem by mělo být, abychom z přeexponovaných center cestovního ruchu
motivovali turisty, rekreanty, výletníky atd. vyjíždět do těch zatím
méně navštěvovaných.
Dalším cílem určitě bude prodloužení pobytu těchto
spotřebitelů odjinud na českém území.
Ano. Turista z dálné země tráví v Česku v průměru 2,4 dne. Jejich
absolutní počty rostou. Zvyšuje se i doba přenocování. Nicméně naším
hlavním cílem pro budoucí období by mělo být, aby tito turisté v Česku
zůstávali v průměru alespoň tři dny. Tedy alespoň dvakrát tu
přenocovali. A pokud je z Prahy dostaneme například do Kutné Hory, tak
úkolem krajské společnosti destinačního managementu, v tomto případě
Středočeské centrály cestovního ruchu, by mělo být přičinit se o to,
aby měli dost důvodů zůstávat tam více dní.