Deset minut na rozmyšlenou
30. 10. 2001
aby rozestavil na vhodná místa lidi,
kteří jsou mnohem chytřejší než on.
John Fitzgerald Kennedy 1917 – 1963
Společnost OREA je provozovatelem 17 vlastních a 6 franšízových hotelů. Všechny dohromady tvoří největší hotelový řetězec v České republice s více než 6 tisíci lůžky a 5800 místy u stolů, který poskytuje pracovní příležitost téměř 1500 zaměstnancům. Roční tržby řetězce přesahují 1 miliardu korun. Zisk v roce 1999 byl 5 milionů korun, v roce 2000 již 285 milionů korun. Průměrná obsazenost všech hotelů je více než 50 %, přičemž 60 % hostů je ze zahraničí.
Hotely jsou rozděleny podle úrovně vybavení a určení dle segmentů
poptávky do tří kategorií:
OREA HOTELS EXCLUSIVE: Voroněž I s restaurací Moravská chalupa v Brně;
Pyramida v Praze; Excelsior, Monty , Bohemia a Zvon v Mariánských Lázních;
restaurace Poštovní dvůr v Karlových Varech.
OREA HOTELS CLASIC: Voroněž II a Santon v Brně; Arnika a Horal ve
Špindlerově Mlýně; Sklář v Harrachově; Horizont I a II v Železné
Rudě; Devět Skal na Českomoravské vysočině; Fontána I a II
v Luhačovicích.
OREA HOTELS TOURIST: Zámek Hrubá Skála a Lázně Sedmihorky v Českém
Ráji; Centrál ve Špindlerově Mlýně; Kossuth, Polonia a Evropa
v Mariánských Lázních; Saint Michael v Karlových Varech.
• OREA spol. s r.o. se v roce 2000 umístila v „Czech TOP
100“ na čtyřicátém devátém místě • obrat OREA HOTELS v roce
2000 šel o pětapadesát procent nahoru a náklady o třicet procent dolů
oproti roku 1999 • OREA aplikuje bezpečností normy Evropské unie
• osobní motivace lidí je nejlepší způsob, jak zvýšit výkonnost
hotelů • vlastní informační a rezervační on-line systém
umožňuje v reálném čase nahlédnout do kterékoliv části administrativy
kteréhokoliv z hotelů • velký zájem o frančízovou spolupráci
s OREA HOTELS • veškerá naše činnost směřuje k tomu, aby si
každý z nás byl vědom toho, že pověst OREA HOTELS je v jeho rukou
•
Nedávno jsem byl přítomen rozhovoru dvou hoteliérů, kteří se
bavili o tom, že prý jsou snahy převést cestovní ruch z Ministerstva pro
místní rozvoj ČR pod kompetence Ministerstva životního prostředí České
republiky, přičemž údajně hlavní prioritou v oblasti hotelnictví
tamních pro podporu v zaměstnanosti docházejících militantních zelených
je vyhlásit svatou válku všem hotelovým řetězcům. Ihned mne napadlo, že
ještě není tak zle, aby nemohlo být hůř.
Tak jako ve všech oborech cestovního ruchu, v hotelnictví obzvláště, se
pozitivní synergií zúročuje kooperace samostatně podnikajících subjektů
i umění správně nasměrovat a motivovat lidi tak, aby jim práce s lidmi
působila radost. Pro příklad jsem nemusel chodit daleko. Že to platí
i v rámci jediné (naší) země dokládá skutečnost, že se OREA spol.
s r.o. v roce 2000 umístila na 49. místě soutěže „Czech TOP 100“
(Českých 100 nejlepších). Tyto dva aspekty plus hlavní téma devátého
vydání Všudybylu – „hotelnictví“ mi byly záminkou požádat
generálního ředitele největšího českého hotelového řetězce pana
Zdeňka Šafaříka o rozhovor.
Umístění v první padesátce nejúspěšnějších českých firem je pro
nás jakousi dílčí pomyslnou metou na cestě, po níž se společnost OREA
před dvěma lety rozhodla vydat. Každá restrukturalizace vyžaduje
ekonomickou analýzu jak v oblasti nákladové, tak výkonové. Výsledek roku
2000 rozhodně nebyl náhodný. Obě oblasti se nám podařilo výrazně
posunout potřebným směrem. Ve výkonové oblasti se nám obrat zvýšil
o 55 procent. V oblasti nákladů se striktním hlídáním všech položek
podařilo dosáhnout snížení na 70 procent stavu roku 1999. Nedojde-li
k nějakému kalamitnímu vývoji, bude hospodářský výsledek roku
2001 ještě lepší.
Pane Šafaříku, přesto, že v současné době zastáváte
univerzální funkci top manažera, původní profesí i duší jste hoteliér.
Je veliký rozdíl mezi řízením hotelu Voroněž a řízením společnosti,
která vlastní a zastřešuje největší český hotelový řetězec?
Je, a dost podstatný. V hotelu Voroněž jsem pracoval dlouhá léta –
naposledy osm let jako ředitel. 27. června 1999 mi zavolal generální
ředitel koncernu, který drží majoritu ve společnostech OREA, pan Ing. Pinl
a zeptal se, jestli nevím o někom, kdo by mohl dělat generálního ředitele
společnosti OREA. Samozřejmě jsem mu přislíbil, že se vážně zamyslím.
Ale ani mne nenechal domluvit a řekl: „Já vím, kdo by to měl být…“ a
byl jsem to já. Na rozmyšlenou jsem měl deset minut. Byla to výzva. Za dva
dny jsem již seděl na této židli. Rozmýšlení a stěhování z Brna do
Prahy pro mne zřejmě natrvalo zůstane snovou záležitostí. Vše se událo
velmi rychle. 30. června jsem byl představen na setkání všech ředitelů
společnosti OREA v hotelu Devět Skal.
Ptal jste se mne ale na rozdíl mezi vedením hotelu a řízením společnosti
OREA. Není to jen rozdíl mezi pracovní náplní manažera v čele
společnosti provozující sedmnáct hotelů a ředitele jednoho hotelu. Hotel
Voroněž je výjimečný i v rámci hotelového řetězce OREA. Je městským
kongresovým hotelem s dominantním zaměřením na servis klientům akciové
společnosti BVV a návštěvníkům brněnských veletrhů a výstav. Je
hotelem s obrovskou kapacitou, kde drasticky strmě stoupá i klesá amplituda
poptávky. Z toho plynou specifické nároky na management i zaměstnance.
Celoroční zakázkové krytí (jistota) je zhruba dvacet až třicet procent.
Ostatní se musí někde vydolovat. Najít hosty a přivést je do hotelu „za
ruku“.
V nové roli jsem se musel podrobně seznámit s problematikou ostatních
hotelů. Jsou sice mezi nimi i další městské, ale jejich chod není
determinován veletržním děním. Z větší části to jsou hotely
poskytující lázeňské služby, popřípadě horské hotely.
Nicméně právě zkušenosti, kterých jsem nabyl v hotelu Voroněž,
s nároky na vysokou kvalitu služeb, potřebou eliminovat negativní dopady
až drasticky pulsující poptávky, společně se zkušenostmi a schopnostmi
dalších lidí v top managementu společnosti OREA, nás nejen přiměly, ale
i naučily přísně hlídat všechny nákladové položky, motivovat personál
a realizovat ofenzivní marketing.
Generální ředitel Zürich Pojišťovny pan Jaroslav Boček sice ve
čtvrtém vydání letošního Všudybylu (str. 14) konstatoval, že hotelová
rizika nejsou ta, která pojišťovny nejraději pojišťují, ale vzápětí
dodal:
„V České republice jsou však i hotely na velmi vysoké úrovni
zabezpečení. Patří mezi ně např. hotel Inter.Continental či Four Seasons,
který byl nedávno otevřen, aj. Podle našich interních kritérií získaly
tyto objekty nejvyšší ohodnocení bezpečnosti. Jejich bezpečnost je
stoprocentně srovnatelná se světovými standardy, které jsou dány
strukturou vlastníků nebo klientely, která je navštěvuje. Jsou zde
i české řetězce, které se velmi pečlivě starají o bezpečnost svých
hostů. Pochvalně se mohu zmínit o skupině Cimex Koncern, která má vysoce
profesionálního bezpečnostního pracovníka – Ing. Kováře, jemuž se
každým rokem daří proinvestovat několik milionů korun na zvýšení
bezpečnosti hotelů Orea.“
Naší prvořadou povinností je hosta ochránit. Nejenom z hlediska jisté
diskrétnosti, ale zejména jeho zdraví a majetku. Naše hotely splňují
veškeré normy, které nám ukládá česká legislativa. Více než polovina
hotelů řetězce OREA prošla auditem kvality německé asociace hotelů a
restaurací DEHOGA. Pokud investujeme do rekonstrukcí a oprav, aplikujeme
bezpečností normy Evropské unie, byť je to nákladnější. Provozujeme ale
i památkově chráněné objekty, kde vyhovět požadavkům památkářů a
skloubit je s evropskými bezpečnostními standardy je finančně výrazně
náročnější. To je např. záležitost zámku Hrubá Skála, kde bychom
velmi rádi zainvestovali do pohodlí hostů a do jejich bezpečnosti. Náklady
zde nám vycházejí jednou tak vysoké, než v jiných objektech. Přesto jsme
rozhodnuti rekonstrukci realizovat. Jsme si vědomi, že se to vyplatí zrovna
tak, jako se lidem v České republice vyplatí, aby se co nejdříve stali
občany Evropské unie.
Hlavním tématem devátého vydání letošního Všudybylu je
hotelnictví. Přestože v současné době přímo nevykonáváte práci
hoteliéra, již jsem zmínil, že srdcem jste jím zůstal. Proč máte tuto
profesi rád?
Upřímně řečeno, občas ji rád nemám. Avšak za chvíli mi otrne a prosím
hotelového pána- boha, aby mi odpustil mé rouhání. Hotelnictví je
zajímavým oborem pro setkávání se s různými lidmi, rozšiřování
obzoru, usměrňování světonázoru… Práce je to velmi rozmanitá. Sedět
pouze za stolem a odtud řešit problémy, to je pro mne utrpení. Stále se
cítím být více hoteliérem, než úředníkem z generálního
ředitelství. Hotelnictví je práce, která mne nenechá ani na okamžik
v klidu. Čtyřiadvacet hodin denně je v hotelu co dělat. Je to sice trošku
hrůzné pro rodinné příslušníky, ale pokud hotelový manažer dělá svoji
práci rád a s plným nasazením, pak deset hodin denně nestačí. Pokud
v práci není, mívá pocit, že by tam měl být. Je to uzavřený kolotoč
výčitek a zadostiučinění.
Smyslem podnikání, a to i dle Obchodního zákoníku, je
vytváření zisku. V květnovém vydání Všudybylu (str. 26) v článku
„Všude dobře, doma OREA“ konstatuji, že hospodářské výsledky
hotelového řetězce OREA HOTELS znamenaly zvrat ve vývoji, neboť se vám
podařilo překonat magickou hranici jedné miliardy korun celkových tržeb
o téměř 24 milionů korun. Jaké jsou v tomto směru vaše plány do
budoucna?
Předsevzali jsme si, že vytvoříme plnohodnotný a funkční řetězec.
Prvním úkolem je standardizovaná úroveň. Troufám si říci, že z drtivé
části je tento cíl naplněn. Letos v lednu na GO v Brně jsme odstartovali
on-line provoz vlastního informačního a rezervačního systému s možností
propojení na cestovní kanceláře. Systém umožňuje z kteréhokoliv místa
zjistit volnou kapacitu, šíři nabídky, realizovat prodej, zúčtovat,
potvrdit ubytování apod. Po stejných linkách „běhají“ i interní
ekonomické, personální a marketingové informace. Máme tak v reálném
čase možnost nahlédnout do kterékoliv části administrativy každého
z našich hotelů.
Dalším produktem, který rozvíjíme, jsou frančízy. Zkusili jsme jej
nenásilnou reklamou dostat do povědomí odborné veřejnosti. Zájemců je
poměrně hodně. Nechceme se ale unáhlovat. Zatím jsme uzavřeli dvě nové
fračízové smlouvy a jednáme o třetí, možná čtvrté. Víc zatím
nechceme, abychom byli schopni našim klientům zajistit vše, co jsme slíbili,
a na vysoké úrovni.
Prezidentu USA Johnu Fitzgeraldu Kennedymu je přisuzován výrok:
„Důvtipný muž musí být tak chytrý, aby rozestavil na vhodná místa
lidi, kteří jsou mnohem chytřejší než on.“ Ostatně, kdo měl možnost
nahlédnout do některé z knížek amerického pedagoga Dale Carnegieho, mohl
se dočíst, že k volebním úspěchům některých mužů, z nichž se stali
i američtí prezidenti, nemalou měrou přispěla jejich schopnost zapamatovat
si po dlouhou dobu desetitisíce jmen a drobných událostí ze života
obyčejných lidí.
Určitě nemám ambice být hlavou státu, ale je-li to možné, snažím se
i já být v co nejužším kontaktu s každým z našich zaměstnanců.
Společnost OREA totiž klade trvalý důraz na práci s lidskými zdroji. Na
motivaci lidí, školení, tréninky, na zvyšování odborné úrovně, a to
i na nejnižších článcích. Jak mi to čas dovolí, jezdím po našich
hotelích. Osobní motivace lidí je nejlepší způsob, jak zvýšit výkonnost
hotelů po všech stránkách. Z toho důvodu jsme začali vydávat vlastní
firemní měsíčník, který se dostane do rukou každého zaměstnance, kde
populární formou my manažeři i řadoví zaměstnanci hovoříme
v podstatné míře také o hotelnictví. Veškerá naše činnost směřuje
k tomu, aby si každý z nás byl vědom toho, že pověst OREA HOTELS je
v jeho rukou.