Deset let v politice se odráží na mé práci
21. 03. 2008
Pane primátore, politika i zdolávání fyzicky a technicky
obtížných lezeckých terénů včetně nejvyššího místa Země –
Sagarmathy, je o řemesle, tělesné a psychické kondici a samozřejmě
o štěstí. Když jste odjížděl do Himaláje s cílem zdolat Čomolungmu,
mnozí z malověrných vám věštili „Sarajevo“. Nic takového nenastalo.
Jak váš dokumentární film z Mont Everestu, tak kniha „Třetí Everest“
ilustrují, jak až neskutečné štěstí jste měl při vrcholovém finále na
počasí. A to, že stále patříte do „uskupení pozoruhodných lidí“,
o němž se v prvním vydání Všudybylu zmiňuje Evžen Tošenovský, i to
jak zvládáte řemeslo politika.
To je hodně zásluha lidí kolem mne. Nicméně si myslím, že deset let
v politice se odráží na mé práci a doufám, že pozitivně. Je dobře, že
jste zmínil spojitost politiky a sportu. Jsem totiž přesvědčen, že sport
je nesmírně významným parametrem zkušeností pro život a kvalitu
fungování každého politika. Z několika důvodů. Za prvé, ve sportu není
nic zadarmo. Chcete-li uspět, musíte nejdřív investovat a někdy ty
investice jsou obrovské. Úsilí je obrovské, energie je obrovská a naděje
na úspěch relativně malá. To zcela nepochybně platí o horolezectví nebo
o vysokých horách. Tím druhým užitečným parametrem a zkušeností
sportovce v politice, zvláště pak sportovce, který se věnuje týmovým
sportům, je schopnost týmové spolupráce. Umět přihrát, nahrát, nejenom
chtít vystřelit a dát gól. Protože v týmových sportech nevyhrává
jedinec, ale vyhrává tým. Tím třetím faktorem pro mě je, a to je možná
vůbec to nejpodstatnější, duch fair play. Totiž někdo, kdo je sportovcem,
nebo kdo byl sportovcem, tak v sobě má zakódovaný základní princip fair
play. A abych vrátil poklonu Evženu Tošenovskému, tak právě v Asociaci
krajů potkávám mnoho politiků s duší sportovce a Evžen je určitě
jedním z nich.
Ústřední téma tohoto vydání Všudybylu je „před hlavní
turistickou sezonou“. Na loňské výroční konferenci asociace European
Cities Marketing její členové shodně konstatovali, že Pražská
informační služba do padesátého roku své existence vstupuje jako jedno
z nejrentabilnějších metropolitních informačních turistických
středisek Evropy. A i to, že se v rámci městských turistických
destinací Praze daří držet nadprůměrnou dynamiku návštěvnosti a
nadprůměrný počet pobytových dní. Oblíbenost Prahy ilustruje i fakt, že
pražským letištěm loni prošlo rekordních 12 436 254 cestujících.
V průměru 34 tisíc cestujících denně, což je o 7,5 % více než
v roce 2006. Pane primátore, jak se těšíte na hlavní turistickou
sezonu?
Když slyším ta čísla, která uvádíte, tak se nelze netěšit. Na druhou
stranu nemůžeme usnout na vavřínech a počítat rekordy. Je nezbytné
nabízet novinky a soustředit kampaně a akce lákající turisty hlavně na
mimosezonní období, kdy počet turistů v Praze logicky klesá. Vyhlašujeme
proto granty v cestovním ruchu, kde oceňujeme nové impulzy, jako například
rozšíření nabídky i za hranice Pražské památkové rezervace. Ukázkou
je třeba multimediální show, která bude letos lákat návštěvníky
Vyšehradu. Nechybí propagační kampaně – nyní probíhá jarní kampaň,
v níž české, celosvětově známé modelky propagují krásy Prahy.
Reklamní klip s pracovním názvem Welcome in Prague vysílá Fashion TV,
kterou sleduje ve více než 200 zemích 350 milionů domácností. Cílíme
na individuální turisty, kteří do naší metropole míří nejčastěji, a
pro ně jsou připraveny nové tematické informační brožury – „Praha
pro děti“, „Praha za hranicemi Pražské památkové rezervace“, „Praha
odpočinková“, které budou distribuovány v informačních centrech
Pražské informační služby a na zahraničních akcích Prahy. Nesmím
zapomenout na prezentaci města na různých veletrzích, navštěvovaných
především veřejností, v Itálii, Německu, USA, Jižní Koreji, a také na
kongresovou turistiku, kde jsme posílili spolupráci s Prague Convention
Bureau. Věřím, že i díky tomu budou ta letošní čísla příznivá.
Pane primátore, olympijské hry jsou nejsledovanější světovou
událostí. Přímými návštěvníky a mnohonásobně víc prostřednictvím
hromadných sdělovacích prostředků. Počet osob, které přijedou v době
jejich konání do pořadatelské země, se odhaduje na více než jeden milion.
Prostřednictvím médií ale olympijské hry „navštíví“ až šest
miliard lidí. A protože jsme my Slezané, Moravané a Čechové „svoji“,
dovolte mi, pane doktore, nastolit téma: V čem je kandidatura Prahy na
pořadatelství olympijských her užitečná pro Nepražáky?
V celé řadě oblastí. Malé vzdálenosti od Prahy umožňují, aby se
některá sportoviště, přípravné kempy, tréninková střediska vybudovala
i mimo hlavní město, a to včetně tolik potřebných dopravních spojů.
Týká se to všech regionů. Přínos z pořadatelství by neměla jen Praha,
ale celá republika, což je klíčový argument, včetně nízkonákladovosti a
komerčního, nenáročného pořadatelství. Současné ekonomické studie
ukazují, že náklady na pořádání se pohybují kolem 90 mld. Kč,
paradoxně jsou nižší, než ukazovaly první ekonomické studie, realizované
v letech 2004 a 2005. Ukazuje se, že část investic, věnovaných na
výstavbu, rekonstrukci a modernizaci sportovišť a jiných staveb především
mimo Prahu v rozsahu 25–30 mld. Kč by bylo stejně nutné provést
v příštích letech, protože jsou to zařízení zchátralá (stadiony,
multifunkční sportovní haly, menší sportoviště), ať jsou v Ostravě,
Brně, Plzni, Ústí nad Labem, Českých Budějovicích, Liberci či jinde.
Kromě dobudování beztak potřebných dopravních a dalších
infrastrukturních staveb, ekonomického přínosu, je i dalším užitečným
faktorem propagace i těch nejméně navštěvovaných regionů a míst České
republiky, což bude generovat další přínos pro mimopražské. O tom
detailně informujeme a budeme informovat veřejnost. Je přímo nutné, aby
každý občan věděl, co olympiáda může přinést. Je to obrovská šance
nejen pro Prahu, ale i pro celou republiku, kterou bychom měli využít.