Menu

Deset let v politice se odráží na mé práci

21. 03. 2008

Pane primátore, politika i zdolávání fyzicky a technicky obtížných lezeckých terénů včetně nejvyššího místa Země – Sagarmathy, je o řemesle, tělesné a psychické kondici a samozřejmě o štěstí. Když jste odjížděl do Himaláje s cílem zdolat Čomolungmu, mnozí z malověrných vám věštili „Sarajevo“. Nic takového nenastalo. Jak váš dokumentární film z Mont Everestu, tak kniha „Třetí Everest“ ilustrují, jak až neskutečné štěstí jste měl při vrcholovém finále na počasí. A to, že stále patříte do „uskupení pozoruhodných lidí“, o němž se v prvním vydání Všudybylu zmiňuje Evžen Tošenovský, i to jak zvládáte řemeslo politika.
To je hodně zásluha lidí kolem mne. Nicméně si myslím, že deset let v politice se odráží na mé práci a doufám, že pozitivně. Je dobře, že jste zmínil spojitost politiky a sportu. Jsem totiž přesvědčen, že sport je nesmírně významným parametrem zkušeností pro život a kvalitu fungování každého politika. Z několika důvodů. Za prvé, ve sportu není nic zadarmo. Chcete-li uspět, musíte nejdřív investovat a někdy ty investice jsou obrovské. Úsilí je obrovské, energie je obrovská a naděje na úspěch relativně malá. To zcela nepochybně platí o horolezectví nebo o vysokých horách. Tím druhým užitečným parametrem a zkušeností sportovce v politice, zvláště pak sportovce, který se věnuje týmovým sportům, je schopnost týmové spolupráce. Umět přihrát, nahrát, nejenom chtít vystřelit a dát gól. Protože v týmových sportech nevyhrává jedinec, ale vyhrává tým. Tím třetím faktorem pro mě je, a to je možná vůbec to nejpodstatnější, duch fair play. Totiž někdo, kdo je sportovcem, nebo kdo byl sportovcem, tak v sobě má zakódovaný základní princip fair play. A abych vrátil poklonu Evženu Tošenovskému, tak právě v Asociaci krajů potkávám mnoho politiků s duší sportovce a Evžen je určitě jedním z nich.

Ústřední téma tohoto vydání Všudybylu je „před hlavní turistickou sezonou“. Na loňské výroční konferenci asociace European Cities Marketing její členové shodně konstatovali, že Pražská informační služba do padesátého roku své existence vstupuje jako jedno z nejrentabil­nějších metropolitních informačních turistických středisek Evropy. A i to, že se v rámci městských turistických destinací Praze daří držet nadprůměrnou dynamiku návštěvnosti a nadprůměrný počet pobytových dní. Oblíbenost Prahy ilustruje i fakt, že pražským letištěm loni prošlo rekordních 12 436 254 ces­tujících. V průměru 34 tisíc cestujících denně, což je o 7,5 % více než v roce 2006. Pane primátore, jak se těšíte na hlavní turistickou sezonu?
Když slyším ta čísla, která uvádíte, tak se nelze netěšit. Na druhou stranu nemůžeme usnout na vavřínech a počítat rekordy. Je nezbytné nabízet novinky a soustředit kampaně a akce lákající turisty hlavně na mimosezonní období, kdy počet turistů v Praze logicky klesá. Vyhlašujeme proto granty v cestovním ruchu, kde oceňujeme nové impulzy, jako například rozšíření nabídky i za hranice Pražské památkové rezervace. Ukázkou je třeba multimediální show, která bude letos lákat návštěvníky Vyšehradu. Nechybí propagační kampaně – nyní probíhá jarní kampaň, v níž české, celosvětově známé modelky propagují krásy Prahy. Reklamní klip s pracovním názvem Welcome in Prague vysílá Fashion TV, kterou sleduje ve více než 200 zemích 350 milionů domácností. Cílíme na individuální turisty, kteří do naší metropole míří nejčastěji, a pro ně jsou připraveny nové tematické informační brožury – „Praha pro děti“, „Praha za hranicemi Pražské památkové rezervace“, „Praha odpočinková“, které budou distribuovány v informačních centrech Pražské informační služby a na zahraničních akcích Prahy. Nesmím zapomenout na prezentaci města na různých veletrzích, navštěvovaných především veřejností, v Itálii, Německu, USA, Jižní Koreji, a také na kongresovou turistiku, kde jsme posílili spolupráci s Prague Convention Bureau. Věřím, že i díky tomu budou ta letošní čísla příznivá.

Pane primátore, olympijské hry jsou nejsledovanější světovou událostí. Přímými návštěvníky a mnohonásobně víc prostřednictvím hromadných sdělovacích prostředků. Počet osob, které přijedou v době jejich konání do pořadatelské země, se odhaduje na více než jeden milion. Prostřednictvím médií ale olympijské hry „navštíví“ až šest miliard lidí. A protože jsme my Slezané, Moravané a Čechové „svoji“, dovolte mi, pane doktore, nastolit téma: V čem je kandidatura Prahy na pořadatelství olympijských her užitečná pro Nepražáky?
V celé řadě oblastí. Malé vzdálenosti od Prahy umožňují, aby se některá sportoviště, přípravné kempy, tréninková střediska vybudovala i mimo hlavní město, a to včetně tolik potřebných dopravních spojů. Týká se to všech regionů. Přínos z pořadatelství by neměla jen Praha, ale celá republika, což je klíčový argument, včetně nízkonákladovosti a komerčního, nenáročného pořadatelství. Současné ekonomické studie ukazují, že náklady na pořádání se pohybují kolem 90 mld. Kč, paradoxně jsou nižší, než ukazovaly první ekonomické studie, realizované v letech 2004 a 2005. Ukazuje se, že část investic, věnovaných na výstavbu, rekonstrukci a modernizaci sportovišť a jiných staveb především mimo Prahu v rozsahu 25–30 mld. Kč by bylo stejně nutné provést v příštích letech, protože jsou to zařízení zchátralá (stadiony, multifunkční sportovní haly, menší sportoviště), ať jsou v Ostravě, Brně, Plzni, Ústí nad Labem, Českých Budějovicích, Liberci či jinde. Kromě dobudování beztak potřebných dopravních a dalších infrastrukturních staveb, ekonomického přínosu, je i dalším užitečným faktorem propagace i těch nejméně navštěvovaných regionů a míst České republiky, což bude generovat další přínos pro mimopražské. O tom detailně informujeme a budeme informovat veřejnost. Je přímo nutné, aby každý občan věděl, co olympiáda může přinést. Je to obrovská šance nejen pro Prahu, ale i pro celou republiku, kterou bychom měli využít.


Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001