Czech Specials láká do regionů
12. 01. 2018
Ne nadarmo se traduje, že láska prochází žaludkem. Strhávat na
sebe přízeň lidí prostřednictvím jídla je mnoha tisíci let úspěšně
ověřená metoda. V případě projektu Czech Specials přízeň hostů a
turistů vůči regionům České republiky. Jeho cílem je podporovat
tradiční kuchyni Čech, Moravy a Slezska a zvyšovat o ní obecné
povědomí. Czech Specials prezentuje českou kuchyni jako rozmanitou, plnou
jedinečných místních pokrmů, širokého spektra způsobů příprav. Czech
Specials je zároveň certifikační značkou, jež stvrzuje, že
v certifikované restauraci hosté dostanou pokrmy tradiční české kuchyně
v odpovídající kvalitě. Projekt mají v České centrále cestovního
ruchu – CzechTourism na starosti Lenka Nováková s Miroslavem
Klusákem.
Lenky Novákové jsem se zeptal, jak agentura CzechTourism
v projektu Czech Specials figuruje.
Spolu s Asociací hotelů a restaurací České republiky a Asociací kuchařů
a cukrářů České republiky jsme partnery tohoto projektu. Spolupracujeme
s restauracemi, jež nabízejí poctivou tradiční českou gastronomii.
Projekt Czech Specials byl spuštěn před devíti lety a v této době už je
financován čistě z rozpočtu naší agentury CzechTourism. Zajišťujeme
i jeho administraci a provoz webových stránek a facebookového profilu.
Snažíme se, aby upoutávaly a byly co nejzajímavější. Oslovujeme nejen
potenciální hosty restaurací, ale snažíme se komunikovat
i s jednotlivými restauracemi. Informujeme je, jak se projekt Czech Specials
vyvíjí a jaké stávající a zejména pak nové výhody pro ně přináší.
Každý měsíc vytváříme newsletter a přispíváme i do časopisů.
Snažíme se ukazovat, jak je naše kuchyně rozmanitá a originální.
Prostřednictvím projektu Czech Specials chceme působit a působíme nejen na
potenciální tuzemské hosty slezských, moravských a českých restaurací,
ale i na zahraniční návštěvníky. Prezentujeme jim, že pro ně Česko
umí přichystat atraktivní kvalitní národní pokrmy a směrujeme je, aby
při návštěvách českých, moravských a slezských restaurací vyhledávali
a vyžadovali kvalitu. Restaurace určitě nechceme nivelizovat. Naopak,
podporujeme jejich lokální autentičnost už proto, že kuchařky a kuchaři,
cukrářky a cukráři České republiky dokážou na řadě míst vykouzlit
vynikající regionální speciality. Řada z nich nám do projektu poskytla
jídla, s nimiž se rádi chlubíme na webu www.czechspecials.cz.
Nejnavštěvovanějším odkazem na něm jsou právě tyto recepty.
Pane Klusáku, jakou agendu musíte zvládat?
Té agendy, kterou já a Lenka máme na starosti, je podstatně víc než jen
Czech Specials. Nicméně bych rád podotkl, že hlavním tahounem projektu
Czech Specials je Lenka Nováková. Role agentury CzechTourism je specifická
v tom, že je za projekt Czech Specials zodpovědná vůči Evropské unii.
V rámci Integrovaného operačního programu byla totiž žadatelem a je
realizátorem projektu právě Česká centrála cestovního ruchu –
CzechTourism. Máme tak povinnost rozvíjet projekt Czech Specials dalších
pět let po ukončení jeho financování z evropských fondů, tedy ještě
minimálně tři roky. Rádi bychom v něm však pokračovali i po uplynutí
zbývajících tří let povinné udržitelnost.
Při svých cestách po Česku jsem zaznamenal, že Czech Specials
je v rámci vaší spolupráce s akciovou společností JLV přítomen i na
palubách restauračních vagonů našeho národního dopravce Českých
drah.
Ano, to je pravda. Czech Specials rovněž prezentujeme v televizním programu
„Kluci v akci“ a s Lukášem Hejlíkem spolupracujeme na tzv.
gastromapách, na nichž by měly být prezentovány i certifikované
restaurace Czech Specials. Také jsme začali představovat významné osobnosti
české gastronomie, jak z dob minulých, tak ze současnosti. Informujeme, kde
působily, čím přispěly české kuchyni. Když organizujeme presstripy a
famtripy na propagaci České republiky, předně vybíráme restaurace
zapojené do projektu Czech Specials. A pokud prezentujeme Česko na
mezinárodních veletrzích, catering na našem národním stánku máme vždy
v barvách Czech Specials. Hostům české národní expozice tam nabízíme
české tradiční pokrmy servírované na nádobí s logy Czech Specials.
Oživujete webové stránky www.czechspecials.cz.
Cílem toho upgradu je přilákat ještě víc uživatelů. Na web průběžně
vkládáme aktuality. Jednou týdně zveřejňujeme gastroglosu Milana Ballíka
a jednou měsíčně medailonek některé z významných osobností české
gastronomie. Právě teď, pro období vánočních kaprů, dokončujeme
portrét Jindřicha Vaňhy. Informujeme i o zajímavých gastronomických
akcích.
Snažíme se také aktivně komunikovat na našem profilu na Facebooku. Každý
měsíc vydáváme newsletter „Czech Specials“, který rozesíláme
certifikovaným restauracím. Přináší informace o dění v projektu a
v oboru, tipy na gastronomické akce, na zajímavé restaurace Czech Specials a
na jejich speciality. A samozřejmě i odkaz na již zmiňované osobnosti
naší gastronomie. Příspěvky Czech Specials se také objevují
v newsletteru agentury CzechTourism „Česko země příběhů“
v gastronomické sekci, kde upozorňujeme na sezonní speciality restaurací
Czech Specials. Také přispíváme do časopisu Nový Impulz, kde má Czech
Specials pravidelně dvoustranu o gastronomii. Pro zahraniční zastoupení
agentury CzechTourism připravujeme facebookové posty, kterými chceme
prezentovat národní kuchyni České republiky v zahraničí.
Díky těmto vašim aktivitám tak Czech Specials přivádí do
restauračních podniků další nové hosty. Co restaurace, které se doposud
do projektu Czech Specials nezapojily? Mají šanci stát se jeho
součástí?
Určitě mají. Jejich zájem samozřejmě trvale vítáme. V tomto smyslu
pokračujeme ve spolupráci s regiony a jejich společnostmi destinačního
managementu všech úrovní. Naší snahou je zapojit jich do projektu Czech
Specials co nejvíce a díky jejich iniciativám získávat ze všech koutů
Česka maximum kvalitních restaurací nabízejících místní speciality.
Právě dokončujeme aktualizaci podmínek certifikace, aby odpovídala
současné situaci. Byl vytvořen nový online formulář pro příjem
žádostí o certifikaci a o její obnovení. V budoucnu by mělo být
možné sledovat online celý proces certifikace, a tím eliminovat prodlevy
mezi jeho jednotlivými kroky. V plánu je rovněž pokračování
v prezentacích Czech Specials v rámci specializovaných veletrhů a
spolupráce s regionálními projekty obdobného zaměření. Pokračuje také
spolupráce při propagaci prostřednictvím facebookových postů, které
představují regionální slezskou, moravskou a českou gastronomii
zahraničním turistům. Za prvořadý úkol považujeme rozvinout
intenzivnější komunikaci s certifikovanými restauracemi. Vítáme jejich
připomínky, názory a doporučení. Bez nich, bez této sebereflexe, by totiž
projekt Czech Specials nebyl schopen dobře fungovat.