Czech Convention Bureau
11. 07. 2010
S manažerem Czech Convention Bureau Zdeňkem Giormani se
potkáváme 25. června 2010.
Pane Giormani, marketingový mix convention bureaus běžně zahrnuje
informační, poradenskou a konzultační činnost pro zájemce o pořádání
MICE projektů včetně vypracování nezávislé projektové dokumentace
s cenovým odhadem dle vzorového zadání. Pravidelnou aktivní účast na
specializovaných vrcholných mezinárodních setkáních. Organizování
seminářů a workshopů v tuzemsku za účasti subjektů MICE. Sběr a
analýzu relevantních dat. Networking a lobbying, protože právo generovat
zahraniční inkaso prostřednictvím meetings, incentives, congresses &
exhibitions industry (MICE) hodně odvisí od schopnosti dané země,regionu či
města dostat v rámci soupeření s konkurenčními zahraničními
kongresovými destinacemi na své území co nejvíc lukrativních akcí.
A právě k tomu, aby se tak stávalo, si kongresové destinace zřizují
svá convention bureaus.
Czech Convention Bureau v rámci organizační struktury agentury CzechTourism
funguje od 1. ledna 2010. Je členem mezinárodních odborných asociací,
jako International Congress and Convention Association (ICC) či Meeting
Professionals International (MPI). Podobně, jako je tomu u convention bureaus
v zahraničí, hlavním posláním Czech Convention Bureau je koordinovat a
podporovat rozvoj MICE v rámci celého území své působnosti, tj. celé
České republiky. Zásadní důraz klademe na jednotnou propagaci Česka coby
atraktivní MICE destinace a na efektivní koordinaci marketingových aktivit
v tomto segmentu. A to jak vůči partnerům a potenciálním klientům
v zahraničí, tak na domácím trhu. Propagace regionů a využití celého
kongresového potenciálu, kterým Česká republika disponuje, je zásadním
směrováním naší činnosti. Do projektu Czech Convention Bureau proto
prostřednictvím regionálních convention bureaus vstupují kraje.
V současné době je Czech Convention Bureau tvořeno pěti regionálními
partnery z řad regionů Jižní Morava, Karlovarský kraj, Liberecký kraj,
kraj Hlavní město Praha a Východní Morava. Nicméně Czech Convention Bureau
je otevřená instituce, přičemž vstup do ní je otevřen všem regionům,
městům či soukromým subjektům, které získají pověření kraje
propagovat region na poli meetings, incentives, congresses & exhibitions
industry. V této souvislosti bych pak rád podotknul, že od ledna
příštího roku vstupuje do projektu Pardubický kraj, který pověřil
propagací svého kraje Destinační společnost Východní Čechy. Kromě toho
momentálně probíhají intenzivní jednání o vstupu do Czech Convention
Bureau s kraji Jihočeským a Plzeňským, které projevily zájem vstoupit do
projektu. Czech Convention Bureau funguje jako zastřešující organizace pro
tzv. regionální kanceláře, tedy i pro ty, které mají zájem do tohoto
projektu teprve vstoupit a disponují potenciálem pro realizace akcí MICE.
Fungujeme na bázi partnerství. Každý region a jeho regionální convention
bureau má vlastní procesy, s tím, že region či kraj tuto kancelář
pověřuje hájit své zájmy. Coby zastřešující convention bureau nikoho
neupřednostňujeme, ani konkrétní podnikatelské subjekty působící ve
sféře MICE – professional congress organizers (PCO). Jde nám o jednotnou
propagaci České republiky jako atraktivní konkurenceschopné kongresové
destinace, v jejímž rámci mají všechny zúčastněné subjekty rovné
šance.
Co se týče soukromé sféry, tedy podnikatelských subjektů, sice nemohou
vstoupit přímo do Czech Convention Bureau, avšak mohou být členy
regionálních convention bureaus a jejich prostřednictvím se podílet na
chodu Czech Convention Bureau. Regionální convention bureaus mají členské
základny, které jsou tvořeny zástupci hotelů, PCO, DMC a dalších
společností podnikajících v meetings, incentives, congresses &
exhibitions industry.
Czech Convention Bureau své služby poskytuje i v rámci České republiky.
Především v oblasti vzdělávání a tréninku profesních dovedností.
Realizujeme školení s cílem umožnit jejich účastníkům lépe se
orientovat v oboru, získat další dovednosti a vědomosti a dozvědět se
informace, které hýbou světem MICE industry. Rádi bychom podpořili
nastavení standardů v MICE byznysu v rámci České republiky. Samozřejmě
zajišťujeme služby výzkumu, trendů, konzultace a shromažďování
informací včetně poskytování databáze nákupčích. Czech Convention
Bureau klade velký důraz i na domácí trh, a to už proto, že domácí
poptávka v některých regionech dosahuje, případně převyšuje 80 %
celkového objemu realizací v MICE industry. Naší ambicí je vytvořit
databázi domácích nákupčích, především pak z řad korporátní
klientely, kterou chceme rovněž přesvědčit, že Česko je ideální místo
pro uspořádání jejích akcí.
Kongresový delegát je pro ekonomiku navštívené země a místa
přínosem. A je-li zahraniční, pak i významným zdrojem zahraničního
inkasa. Přenocuje více nocí a většinou v dražších hotelích. Stravuje
se v zařízeních vyšší cenové skupiny. Registračním poplatkem se
podílí na úhradách pronájmu místa konání kongresu, doprovodných akcí,
transferů, kongresové techniky atd. To má za následek jeho
několikanásobně vyšší průměrnou útratu na hlavu a den oproti běžným
turistům.
Dalším základním cílem činnosti Czech Convention Bureau je získávat či
napomáhat organizátorům (PCO) získávat pro Českou republiku realizace
kongresů a dalších MICE akcí. Tomuto záměru odpovídá náš marketingový
plán, na jehož tvorbě se podílejí i partneři Czech Convention Bureau. Je
hlavním nástrojem pro naplňování podstaty naší existence. Jsou v něm
promítnuty klíčové zájmy České republiky a partnerů z regionů. Co se
týče konkrétních forem propagace na poli meetings, incentives, congresses
& exhibition industry, je postavena na principech jednotnosti, kooperace,
komplexnosti a organizovanosti. V první řadě se jedná o propagační
materiály, zejména o dva stěžejní katalogy, které jsou vydávány pod
záštitou Czech Convention Bureau. První, kongresový, na více než sto
čtyřiceti stránkách v anglické mutaci formou jednoduchých záznamů
uvádí více než šest set kapacit ze všech regionů České republiky
vhodných pro uskutečnění kongresů a konferencí s minimální kapacitou
padesát míst. Dále pak abecední seznam více než dvou set organizátorů
kongresů, konferencí a incentivních akcí a jejich dodavatelů. Katalog je
členěn podle patnácti turistických regionů a je jak v tištěné podobě,
tak na CD. Druhým tiskovým materiálem je tzv. Incentivní katalog, který
Českou republiku představuje jako incentivní destinaci. Je zaměřen
především na Destination Management Company. V internetovém prostředí
Czech Convention Bureau a jeho partneři Českou republiku propagují pomocí
webu www.czechconvention.com, a
v rámci spolupráce s oběma weby agentury CzechTourism – www.czechtourism.com a www.czechtourism.cz. Co se týče pohybu
ve virtuálním prostředí, Czech Convention Bureau využívá i sociální
sítě, jejichž význam neustále roste. Jmenovitě se jedná o facebook a
twitter.
Významným propagačním nástrojem, je účast na odborných
veletrzích a workshopech, které jsou zaměřeny na segment MICE.
Zejména workshopy považujeme za jednu z nejefektivnějších forem, a to jak
z časových a finančních důvodů, tak kvůli samotnému průběhu
workshopu. Workshop se často odehrává během několika hodin. Jedná se tedy
zpravidla o jednodenní záležitost. Ve spolupráci se zahraničními
odděleními agentury CzechTourism předem oslovujeme nejvýznamnější MICE
agentury, nákupčí, touroperáry, meeting planners a zástupce korporátní
klientely, kteří se mají workshopu zúčastnit a osobně se setkat
s českými potenciálními partnery.
Co se týče veletržních účastí České republiky a jejích subjektů na
poli MICE, snažíme se omezovat fragmentaci prezentací a nabízet atraktivity
a infrastrukturu MICE České republiky pod sjednocující corporate identity.
Na veletrzích bychom tak rádi prezentovali všechny české regiony.
Budování image Česka jako ideální MICE destinace je naší klíčovou
úlohou. Velkou pozornost proto věnujeme i koordinaci fam a press tripů,
stejně jako práci s médii, a to jak v Česku, tak mimo ně.
Důležitou roli v rámci procesu rozhodování o místě
konání MICE událostí, zejména velkých kongresů, přesvědčování
jejích zadavatelů, má politická reprezentace dané země, územně
samosprávného celku či města. Její postoj často předznamenává konečné
rozhodnutí, která kandidující destinace bude vybrána. Objednatelé MICE
událostí proto očekávají společenskému a ekonomickému významu akce
odpovídající přístup kandidátských míst a pozornost, která se zvyšuje
s velikostí a prestiže projektu.
Ano, mezi stěžejními akcemi, které Czech Convention Bureau poskytuje a na
něž je kladen velký důraz, jsou tzv. kampaně kandidatur, v nichž Czech
Convention Bureau pomáhá získávat mezinárodní akce pro Českou republiku.
Nemalým úkolem Czech Convention Bureau je proto aktivně působit na budoucí
partnery s cílem vytvářet komparativně výhodnější nabídkový balík
oproti konkurenci. V rámci výběrových řízení proto Českou republiku
společně s představiteli státu, územně správních či komunálních
samospráv představujeme jako přinejmenším rovnocenného soupeře.