ČSN EN ISO 9001:2000,
náš dárek k druhým narozeninám
26. 04. 2003
IQNet – The international certifikacation network
je sítí nejvýznamnějších certifikačních orgánů pro certifikaci
systémů jakosti a systémů environmentálního managementu, v níž jsou
zapojeny certifikační organizace z třiceti zemí celého světa. Členem
sítě IQNet se může stát vždy jen jeden certifikační orgán z dané
země, který svými službami pokrývá všechny sektory průmyslu a služeb.
Cílem společnosti IQNet je koordinace prací prováděných při certifikaci
systémů v různých zemích a vzájemné uznávání národních
certifikátů.
www.iqnet-certification.com
CQS – Sdružení pro certifikaci systémů jakosti
Sdružení CQS bylo založeno v roce 1996 jako certifikační orgán
akreditovaný podle normy ČSN EN 450 12 Českým institutem pro akreditaci pod
registračním číslem 3029 pro certifikaci systémů jakosti. Od
12.6.1998 se sdružení CQS stalo členem IQ Net. V roce 2000 byl orgán CQS
akreditován i pro certifikaci systémů environmentálního managementu. Dnes
CQS nabízí certifikaci:
www.cqs.cz
Hotel Holiday Inn Prague Congress Centre se v plném zdraví
dožívá druhého výročí. Vzhledem k tomu, že Všudybyl stál téměř
u jeho kolébky, požádal jsem jeho generálního ředitele JUDr. Jana Filipa
o rozhovor. Pane řediteli, Holiday Inn Prague Congress Centre téměř
současně se završením druhého roku provozu dosáhl další významné mety.
Získal certifikát ČSN EN ISO 9001:2000. Složili jste pomyslnou maturitu,
takže v duchu textu písně Ládi Štaidla: „…už jsme dnes
dospělí…“
Bohužel, řada z nás je dospělých už hodně dlouho. Ale vážně. Jak jsem
ještě před otevřením hotelu prohlašoval, vydali jsme se cestou kvality.
ČSN EN ISO 9001:2000 je tak jedním z logických vyústění této cesty.
Jasně deklaruje, že hotel je řízen a provozován v souladu
s mezinárodními evropskými standardy. Udělení certifikátu předcházel
rok příprav a tvrdé práce za součinnosti všech zaměstnanců. Správnost
cesty potvrdila i nedávná anonymní kontrola kvality společnosti
InterContinental Hotels Group Plc, při níž jsme získali 99 ze 100 %
možných bodů.
Pokud vím, jste jedním z prvních a možná vůbec prvním hotelem
v České republice, který takovouto certifikaci získal. Dovolte mi
nepatřičnou otázku, není to nadbytečné, celý rok se trápit kvůli
jejímu dosažení, když jste mezinárodním čtyřhvězdičkovým hotelem
řízeným v souladu se standardy amerického hotelového řetězce Holiday
Inn? Zatěžovat top management a personál čímsi, co stejně v České
republice ještě žádné další ubytovací zařízení nemá zavedeno? Copak
se kvalita neprodává sama?
Nejen kvalita, ale téměř nic se neprodává samo. Kvalita je obrovskou
předností, nicméně i ji je třeba umět obchodně zhodnotit. Bohužel,
vaše řečnická otázka vůbec není nepatřičná. Minimálně proto, že
tento názor kopíruje převažující všeobecné mínění. Názory na
certifikaci ČSN EN ISO 9001:2000, a to i u subjektů, které o ní
uvažují, zdaleka nejsou jednoznačně pozitivní. Nastavit systém řízení
společnosti tak, aby dotyčný subjekt mohl certifikaci získat, není
krátkodobou otázkou. Navíc certifikát ISO nikdo nemá až do důchodu. Po
určité době je třeba jej opakovaně obhajovat. Zmínil jste řetězec
Holiday Inn, jehož je náš hotel součástí. Jeho standardy jednoznačně
určují know-how, kterým musí hotel Holiday Inn disponovat. Evropská norma
ČSN EN ISO 9001:2000 zase hovoří o uznávaných standardech řízení,
jejichž průkaznost eliminuje vznik možných problémů. Záchytný systém je
v naší hotelové branži nastaven tak, aby se případný problém k hostovi
vůbec nedostal. Pokud top management a ostatní zaměstnanci pracují podle
postupů, které si hotel v souladu s normami ISO připravil, zprůhledňuje
to a zjednodušuje řízení. Pravdou je, že si zaměstnanci a vůbec celý
hotel na tento systém musí nejdříve zvyknout, proto onen rok příprav.
Aspekt, který v prvopočátku není lidem příjemný, je, že systém
zaručuje velmi dobrou zpětnou vazbu. Není tam mnoho možností vymlouvat se
např., že ono někde něco bylo napsáno či řečeno, co v danou chvíli
není možné najít. Systém jednoznačně hovoří: buď to je takto a takto
připravené a hotel se podle toho řídí a je to správně, nebo je to jinak a
je to špatně. V rámci přípravy vstupu České republiky do Evropské unie
pak významnou roli sehrává harmonizace nejenom z právního hlediska, ale
odvětví cestovního ruchu vůbec. Hotel Holiday Inn Prague Congress Centre tak
jasně deklaruje, že už je na vstup do Evropské unie připraven. Také
z tohoto důvodu, obzvláště u mezinárodního hotelu hojně využívaného
zahraniční klientelou, je vliv certifikace pro úspěšný marketing
nepopiratelný.
V době konání loňského listopadového summitu NATO bylo vašemu
hotelu uděleno další významné ocenění – a to uznáním vysoké
bezpečnosti.
Ano, měli jsme sice náročný, ale velmi úspěšný podzim. Participovali
jsme na dění v Kongresovém centru Praha, v tehdy nejstřeženější zóně
světa. V Holiday Inn Prague Congress Centre, kromě toho, že zde bydleli
někteří z účastníků summitu, se uskutečnil oběd náčelníků
generálních štábů členských zemí NATO. Všichni vysoce hodnotili náš
organizační a bezpečnostní potenciál, zejména pak špičkové technické
zabezpečení hotelu. Oceňovali „feed back“, zpětnou vazbu, kdy jsme jim
byli schopni okamžitě, a to i zpětně, deklarovat pohyby na patrech i na
pokojích, což pro mnohé z nich bylo novum. Byla to pro nás užitečná
zkušenost, co se týče pořádání dalších obdobných akcí.
A pochopitelně obrovský přínos v podobě osobních svědectví a
referencí těchto lidí. Na druhou stranu to byl i hluboce lidský zážitek.
Takovéto události zpravidla stmelují pracovní tým, což byl i náš
případ. Každý z nás jakoby dýchal za náš hotel. Účastníky summitu
byla velmi dobře kvitována i naše gastronomie. Nejenom v rámci oběda
náčelníků generálních štábů, ale v průběhu celého týdne příprav
i vlastních kongresových dnů. Ostatně gastronomie byla hodnocena
i v rámci procesu certifikace systému kvality, neboť ta se týká hotelu
jako celku. Vztahuje se tedy na ubytovací činnost, na hostinskou činnost
i na pronájmy kongresových prostor. ČSN EN ISO 9001:2000 je náš dárek,
který jsme dali sami sobě v předvelikonočním období.