ČSA v nejlepších letech
30. 10. 2002
Počátky ČSA se datují od 6. října 1923, kdy došlo k jejich
založení. První dopravní let se uskutečnil se na trase Praha –
Bratislava 29. října 1923. S viceprezidentem JUDr. Václavem Králem
hovoříme krátce poté, co se ČSA dočkaly 79. roku své existence. Pane
viceprezidente, dožily se jej ve zdraví?
Ano. I když je to požehnaný věk, zdá se, že jsme v nejlepších letech a
že se právě díky pevnému zdraví úspěšně vyrovnáváme s okolnostmi,
které nepříznivě ovlivňují letecký byznys. Za posledního půldruhého
roku přišly na leteckou přepravu čtyři morové rány. Nejprve to byla
celosvětová ekonomická recese. Pak 11. září 2001. Mezitím nám
posílila česká koruna vůči americkému dolaru a euru. A když se už
situace začala přece jen zlepšovat, dostavily se povodně a s nimi kampaň
„Nejezděte do Česka“, jejíž dopad byl ještě citelnější než vliv
11. září. Po několik týdnů se zmenšil proud byznysmenů a turistů do
České republiky, což je naše základní klientela. Firma ale má velmi
solidní základy a je schopna se s těmito nepřízněmi vyrovnávat.
V sedmém vydání letošního Všudybylu je konstatováno, že si
letiště Praha-Ruzyně uchovalo daleko větší dynamiku než většina
ostatních letišť ve světě. Vzhledem k tomu, že 58 % využití kapacity
reprezentují ČSA, máte na tom lví podíl.
Za období leden až srpen 2002 vykázalo letiště Praha-Ruzyně zhruba 2%
nárůst pravidelné letecké přepravy, přičemž u ČSA je nárůst 8%. To
znamená, že u ostatních dopravců došlo k poklesu.
Kam všude je možné se dostat letadly ČSA?
Síť našich pravidelných linek vychází z pozice naší mateřské
základny v Praze. Dominantní oblast našeho působení představuje starý
kontinent. ČSA nabízejí širokou paletu letových řádů skoro do všech
hlavních měst Evropy. Pět až šest spojů denně je namířeno do
evropských uzlů jako jsou Londýn, Frankfurt, Paříž či Amsterdam. Tímto
způsobem jsou pokryta všechna klíčová letiště s možností návazných
letů do celého světa. Dalšími destinacemi, kam se cestující s ČSA mohou
dostat, jsou Spojené státy, ale také Střední východ, Asie a severní
Afrika. Letecká mapa ČSA se neustále rozrůstá. Loni jsme otevřeli
Birmingham, Vilnius, Soluň, Lublaň a v codesharové spolupráci Lyon. Zavedli
jsme ranní linku do Londýna. V letním letovém řádu se na naší mapě
objevily Benátky, Kolín nad Rýnem a sezónně také Split a Kuvajt. Od zimní
sezóny začala naše letadla operovat také Colombo na Srí Lance.
Navíc, od 25. března 2001 jsou linky Českých aerolinií součástí jedné
z nejrozlehlejších sítí světa aliance SkyTeam, která denně nabízí
8217 letů do 512 destinací ve 114 zemích světa, což mj. znamená daleko
významnější postavení Prahy jako přestupního bodu v srdci Evropy.
V sedmém vydání Všudybylu prezident ČSA Ing. Miroslav Kůla
konstatuje (str. 15): „Rádi bychom osmdesáté výročí marketingově
využili v duchu sloganu, který říká, že jsme jednou z nejstarších
leteckých společností na světě, a přitom jednou z nejmodernějších
s velmi mladým letadlovým parkem.“
Úroveň letadlového parku velmi úzce souvisí s bezpečností provozu.
Ano, bezpečnost je primární záležitostí každé letecké firmy. Rovněž
u ČSA je ostře sledována a plně vychází z mezinárodních měřítek. Do
bezpečnosti provozu patří nejen údržba letadel, ale i odbavování
cestujících, nakládání carga, samotný let, přistání atd. Podíváme-li
se na letecký park, ČSA dnes provozuje 31 letadel. Máme jednu
z nejmladších základen na světě, s průměrem stáří letadel
7 let.
Letadlový park ČSA v roce 2002
Typ letadla | Počet | Přepravní kapacita |
Airbus Industrie A310–300 | 2 | 21 obchodních a 188 turistických míst |
Boeing 737–400 | 7 | maximum 144 míst |
Boeing 737–400, charterová konfigurace | 3 | maximum 162 míst |
Boeing 737–500 | 10 | maximum 108 míst |
Aerospatiale – Alenia ATR 72 | 4 | 64 míst |
Aerospatiale – Alenia ATR 42 | 5 | 46 míst |
Říjen je nejen měsícem vzniku ČSA, ale i jednoho
z nejúspěšnějších veletrhů na českém území, Invex, orientovaného na
informační a komunikační technologie. Letecké společnosti dokáží
trendů těchto technologií úspěšně využívat.
ČSA jsou jednou z technologicky velmi vyspělých firem a dokáží
úspěšně implementovat nejnovější technologie tak, aby získaly
konkurenční výhodu a abychom mohli našim zákazníkům poskytovat stále
lepší služby. Velmi dobře si vedeme i při distribuci letenek přes
internet a trend je stále rostoucí. Spustili jsme úplně novou verzi našeho
On-line bookingu a s tím také systém pro jednoduché nalezení našich
Speciálních nabídek a tarifů, distribuovaných pouze přes internet. Máme
dobře zvládnutý proces placení přes platební karty, přímé napojení na
rezervační systém a také jednoduché vyhledávání v letovém řádu.
Samozřejmostí je, že členové našeho programu OK Plus mají přístup ke
svému kontu on-line.