• ČSA vyhlášeny nejpříznivěji vnímanou leteckou
společností létající z/do České republiky • nárůsty
cestujících se pohybují mezi patnácti až dvaceti procenty •
některé evropské letecké společnosti se bojí konkurence amerických
• po 11. září se americkým leteckým společnostem dostalo
výrazné podpory ze strany státních orgánů • posílené americké
společnosti zřejmě zostří cenovou válku na linkách přes Atlantik
• ČSA chtějí ve spolupráci s Korean Air nabídnout Prahu jako
přestupní bod mezi evropskými destinacemi a východní a jihovýchodní Asií
• ruský trh je velmi perspektivní, byznysu ale brání značně
restriktivní letecká dohoda mezi Českou republikou a Ruskou federací
•
ČSA stabilně poskytují kvalitní služby
27. 02. 2002
Začátkem roku se rozvířilo téma nerovných podmínek
v hospodářské soutěži leteckých společností. Údajně se týkaly
bilaterálních smluv některých evropských společností s americkými.
Viceprezidenta ČSA pro obchod a marketing JUDr. Václava Krále jsem na toto
téma požádal o vyjádření. Nebyl to, pane viceprezidente, atak na
utváření leteckých aliancí?
Evropské letecké společnosti se samozřejmě bojí americké konkurence. Ta
je velmi silná. Pokud se podíváte na velikost leteckých společností, pak
mezi prvními deseti je šest amerických. V Evropě se k nim velikostí
trochu blíží Lufthansa, British Airways, Air France a tím to končí.
Ostatní jsou podstatně menší, protože historicky vznikly úplně jiným
způsobem, působí na jiném trhu, mají různé růstové bariéry. V Evropě
není možné spojování tak, jako v USA. Druhá věc je, že po 11. září
se dostalo výrazné podpory americkým leteckým společnostem ze strany
státních orgánů. Jednak přímé, ve výši několika miliard dolarů,
jednak nepřímé, kdy Spojené státy americké jako stát garantují určité
půjčky. Třetí forma podpory je v tom, že byl vytvořen Pojistný fond
amerických leteckých dopravců, který ve prospěch amerických společností
výrazně zmírňuje skokový cenový nárůst na pojistném trhu.
Nemají některé evropské letecké společnosti obavu, že takto
posílené americké aerolinie toho využijí, budou daleko agresivnější a
zostří již takhle vyhrocenou cenovou válku na linkách přes
Atlantik?
Obava je na místě. Zneužití státní podpory k určitému cenovému
dumpingu skutečně hrozí.
Zajímavý je i vývoj aeropolitických vztahů mezi EU a USA. Je zřejmé, že
Evropská unie by ráda do svých rukou vzala vyjednávání o společné
letecké dohodě se Spojenými státy o provozu přes severní Atlantik.
Doposud bylo vyjednávání záležitostí jednotlivých států. Evropská unie
se proto obrátila k Evropskému soudu, který by v nejbližší době měl
rozhodnout o tom, že letecké dohody jednotlivých evropských států s USA
jsou nelegální. To by mohlo mít závažné dopady. Na jednu stranu by to
mohlo posílit evropské dopravce, protože by mohli vystupovat vůči USA jako
jeden blok. Na druhou je zde obava leteckých dopravců, kteří mají dobře
vyřešené vztahy se svými aliančními partnery, že by to mohlo ohrozit
jejich pozici. Zatím je situace značně nepřehledná. Nikdo neví, jak se
bude vyvíjet. I v případě, že Evropský soudní dvůr rozhodne, že by
s USA měla nadále vyjednávat pouze Evropská unie jako celek, není jasné,
jaké to bude mít dopady.
Pokud zamíříme nad jiné oceány, pak se ČSA díky SkyTeamu dostaly do
velmi slibné spolupráce nejen s americkou Delta Air Lines, ale
i s leteckými společnostmi, které obhospodařují nejlidnatější
trh.
Pokud mám hovořit o Pacifiku a o dálném Východu, zde je ČSA v rámci
SkiTeamu partnerem společnost Korean Air. Ta je velmi aktivní nejen na
asijském trhu. Loni otevřela letiště v Soulu – Inchon, které je
vstupní branou do východní a jihovýchodní Asie. Spojení přes Soul do
Japonska (pokud vyloučíme přímá spojení do Tokia nebo další přímá
spojení) je přes Jižní Koreu jedno z nejlepších. Stejným způsobem
poskytuje Soul návaznost do řady bodů v Číně. Tam je pro nás velmi
dobrý potenciál. Budeme se snažit domluvit se s Korean Air, aby v dohledné
době zahájily letecké spojení mezi Prahou a Soulem. Chceme nabídnout Prahu
jako přestupní bod mezi evropskými destinacemi a východní a jihovýchodní
Asií. Domnívám se, že by to mohla být velmi atraktivní věc.
Česko bylo a je obchodně výrazně orientováno na Ruskou federaci a
státy v jejím okolí.
Ruský trh považujeme za velmi perspektivní. Máme zde ale velkou překážku,
kterou je značně restriktivní letecká dohoda mezi Českou republikou a
Ruskou federací. Ta neumožňuje rozvíjet letecká spojení podle našich
představ. Sice dvakrát denně nabízíme spojení mezi Prahou a Moskvou,
čtyřikrát týdně do Petrohradu, létáme i mezi Prahou a Karlovými Vary,
nicméně naše očekávání jsou podstatně velkorysejší. Máme představu
posilování stávajících spojení. Ku příkladu do Petrohradu je naším
cílem jít na pět či šest spojení. V zorném poli našeho zájmu jsou
spojení do dalších bodů v Ruské federaci. Chtěli jsme zahájit létání
do Moskvy s tzv. „over nightem“, pozdní noční linkou do Moskvy a ranní
z Moskvy. Ale dosud jsme nebyli s to prosadit to u příslušných ruských
úřadů. Pevně doufáme, že se situace zlepší.
Jaký je vývoj v ČSA v osobní dopravě v roce 2002?
Dochází k oživení. Nárůsty počtů cestujících získávají na tempu,
které jsme měli v prvních devíti měsících roku 2001. Nárůsty počtu
cestujících se pohybují mezi patnácti až dvaceti procenty měsíčně. Tak
vypadá i nejbližší prognóza knihování. To je pozitivní. Méně už, že
dochází ke snižování podílu obchodních cestujících. Nepříznivý dopad
na hospodaření ČSA má i velice silná česká koruna. Ta snižuje výnosy,
neboť je z více než osmdesáti procent generujeme na zahraničních trzích,
zejména evropských, kde slabé euro působí velmi negativně.
V loňském roce se nám podařilo zastavit snižování podílu ČSA na trhu
charterové přepravy. Věříme, že tento trend ještě posílí. U charterů
má významný podíl incomingová klientela. Našimi významnými partnery jsou
kanceláře v zahraničí, které vozí turisty do České republiky. Máme ale
zájem více pracovat i pro domácí klientelu.
V interview v prosincovém Všudybylu loňského roku „Má země si
pro nás přijela“ (str. 28–29) marketing segment manager divize Components
společnosti Philips pan Tatoušek líčí situaci na letišti v Bruselu v den
vyhlášení úpadku společnosti Sabena. Popisuje, jak i ty
z nejrenomovanějších leteckých společností rušily lety a rezignovaně
odkazovaly pasažéry na odlety z jiných letišť, ne tak ČSA. Mj. říká:
„Když jsme přijížděli k letadlu, byla už v autobusu docela legrace.
Lidé byli rozverní, protože cítili, že problém bude vyřešen, že je ČSA
nenechají na holičkách. Našinec při tom zažije takový skvělý pocit,
když vidí ocas svého letadla s českými výsostnými znaky.“ Potěšila
vás tato literární odezva?
Jistě. Měl jsem z tohoto ocenění velkou radost. Myslím, že příjemný
pocit má většina našich občanů, když uvidí v zahraničí české
letadlo. Na druhé straně věřím, že takovéto vypjaté situace již
nebudeme muset řešit. České aerolinie stabilně poskytují kvalitní
služby. Veškeré průzkumy a hodnocení mezi cestujícími to potvrzují.
Velkým plusem, který si málokdo uvědomuje, je to, že na rozdíl od
většiny ostatních dopravců nabízíme přímá spojení do řady měst, kam
by bylo možné se jinak dostat pouze s přestupem. Tím nabízíme nejen
pohodlí, ale významně generujeme poptávku především zahraniční
turistické klientely. Myslím, že i to přispělo k tomu, že jsme byli za
loňský rok vyhlášeni nejpříznivěji vnímanou leteckou společností
létající z/do České republiky.