Menu

• ČSA vyhlášeny nejpříznivěji vnímanou leteckou společností létající z/do České republiky • nárůsty cestujících se pohybují mezi patnácti až dvaceti procenty • některé evropské letecké společnosti se bojí konkurence amerických • po 11. září se americkým leteckým společnostem dostalo výrazné podpory ze strany státních orgánů • posílené americké společnosti zřejmě zostří cenovou válku na linkách přes Atlantik • ČSA chtějí ve spolupráci s Korean Air nabídnout Prahu jako přestupní bod mezi evropskými destinacemi a východní a jihovýchodní Asií • ruský trh je velmi perspektivní, byznysu ale brání značně restriktivní letecká dohoda mezi Českou republikou a Ruskou federací •

ČSA stabilně poskytují kvalitní služby

27. 02. 2002

Začátkem roku se rozvířilo téma nerovných podmínek v hospodářské soutěži leteckých společností. Údajně se týkaly bilaterálních smluv některých evropských společností s americkými. Viceprezidenta ČSA pro obchod a marketing JUDr. Václava Krále jsem na toto téma požádal o vyjádření. Nebyl to, pane viceprezidente, atak na utváření leteckých aliancí?
Evropské letecké společnosti se samozřejmě bojí americké konkurence. Ta je velmi silná. Pokud se podíváte na velikost leteckých společností, pak mezi prvními deseti je šest amerických. V Evropě se k nim velikostí trochu blíží Lufthansa, British Airways, Air France a tím to končí. Ostatní jsou podstatně menší, protože historicky vznikly úplně jiným způsobem, působí na jiném trhu, mají různé růstové bariéry. V Evropě není možné spojování tak, jako v USA. Druhá věc je, že po 11. září se dostalo výrazné podpory americkým leteckým společnostem ze strany státních orgánů. Jednak přímé, ve výši několika miliard dolarů, jednak nepřímé, kdy Spojené státy americké jako stát garantují určité půjčky. Třetí forma podpory je v tom, že byl vytvořen Pojistný fond amerických leteckých dopravců, který ve prospěch amerických společností výrazně zmírňuje skokový cenový nárůst na pojistném trhu.

Nemají některé evropské letecké společnosti obavu, že takto posílené americké aerolinie toho využijí, budou daleko agresivnější a zostří již takhle vyhrocenou cenovou válku na linkách přes Atlantik?
Obava je na místě. Zneužití státní podpory k určitému cenovému dumpingu skutečně hrozí.
Zajímavý je i vývoj aeropolitických vztahů mezi EU a USA. Je zřejmé, že Evropská unie by ráda do svých rukou vzala vyjednávání o společné letecké dohodě se Spojenými státy o provozu přes severní Atlantik. Doposud bylo vyjednávání záležitostí jednotlivých států. Evropská unie se proto obrátila k Evropskému soudu, který by v nejbližší době měl rozhodnout o tom, že letecké dohody jednotlivých evropských států s USA jsou nelegální. To by mohlo mít závažné dopady. Na jednu stranu by to mohlo posílit evropské dopravce, protože by mohli vystupovat vůči USA jako jeden blok. Na druhou je zde obava leteckých dopravců, kteří mají dobře vyřešené vztahy se svými aliančními partnery, že by to mohlo ohrozit jejich pozici. Zatím je situace značně nepřehledná. Nikdo neví, jak se bude vyvíjet. I v případě, že Evropský soudní dvůr rozhodne, že by s USA měla nadále vyjednávat pouze Evropská unie jako celek, není jasné, jaké to bude mít dopady.

Pokud zamíříme nad jiné oceány, pak se ČSA díky SkyTeamu dostaly do velmi slibné spolupráce nejen s americkou Delta Air Lines, ale i s leteckými společnostmi, které obhospodařují nejlidnatější trh.
Pokud mám hovořit o Pacifiku a o dálném Východu, zde je ČSA v rámci SkiTeamu partnerem společnost Korean Air. Ta je velmi aktivní nejen na asijském trhu. Loni otevřela letiště v Soulu – Inchon, které je vstupní branou do východní a jihovýchodní Asie. Spojení přes Soul do Japonska (pokud vyloučíme přímá spojení do Tokia nebo další přímá spojení) je přes Jižní Koreu jedno z nejlepších. Stejným způsobem poskytuje Soul návaznost do řady bodů v Číně. Tam je pro nás velmi dobrý potenciál. Budeme se snažit domluvit se s Korean Air, aby v dohledné době zahájily letecké spojení mezi Prahou a Soulem. Chceme nabídnout Prahu jako přestupní bod mezi evropskými destinacemi a východní a jihovýchodní Asií. Domnívám se, že by to mohla být velmi atraktivní věc.

Česko bylo a je obchodně výrazně orientováno na Ruskou federaci a státy v jejím okolí.
Ruský trh považujeme za velmi perspektivní. Máme zde ale velkou překážku, kterou je značně restriktivní letecká dohoda mezi Českou republikou a Ruskou federací. Ta neumožňuje rozvíjet letecká spojení podle našich představ. Sice dvakrát denně nabízíme spojení mezi Prahou a Moskvou, čtyřikrát týdně do Petrohradu, létáme i mezi Prahou a Karlovými Vary, nicméně naše očekávání jsou podstatně velkorysejší. Máme představu posilování stávajících spojení. Ku příkladu do Petrohradu je naším cílem jít na pět či šest spojení. V zorném poli našeho zájmu jsou spojení do dalších bodů v Ruské federaci. Chtěli jsme zahájit létání do Moskvy s tzv. „over nightem“, pozdní noční linkou do Moskvy a ranní z Moskvy. Ale dosud jsme nebyli s to prosadit to u příslušných ruských úřadů. Pevně doufáme, že se situace zlepší.

Jaký je vývoj v ČSA v osobní dopravě v roce 2002?
Dochází k oživení. Nárůsty počtů cestujících získávají na tempu, které jsme měli v prvních devíti měsících roku 2001. Nárůsty počtu cestujících se pohybují mezi patnácti až dvaceti procenty měsíčně. Tak vypadá i nejbližší prognóza knihování. To je pozitivní. Méně už, že dochází ke snižování podílu obchodních cestujících. Nepříznivý dopad na hospodaření ČSA má i velice silná česká koruna. Ta snižuje výnosy, neboť je z více než osmdesáti procent generujeme na zahraničních trzích, zejména evropských, kde slabé euro působí velmi negativně.
V loňském roce se nám podařilo zastavit snižování podílu ČSA na trhu charterové přepravy. Věříme, že tento trend ještě posílí. U charterů má významný podíl incomingová klientela. Našimi významnými partnery jsou kanceláře v zahraničí, které vozí turisty do České republiky. Máme ale zájem více pracovat i pro domácí klientelu.

V interview v prosincovém Všudybylu loňského roku „Má země si pro nás přijela“ (str. 28–29) marketing segment manager divize Components společnosti Philips pan Tatoušek líčí situaci na letišti v Bruselu v den vyhlášení úpadku společnosti Sabena. Popisuje, jak i ty z nejrenomova­nějších leteckých společností rušily lety a rezignovaně odkazovaly pasažéry na odlety z jiných letišť, ne tak ČSA. Mj. říká: „Když jsme přijížděli k letadlu, byla už v autobusu docela legrace. Lidé byli rozverní, protože cítili, že problém bude vyřešen, že je ČSA nenechají na holičkách. Našinec při tom zažije takový skvělý pocit, když vidí ocas svého letadla s českými výsostnými znaky.“ Potěšila vás tato literární odezva?
Jistě. Měl jsem z tohoto ocenění velkou radost. Myslím, že příjemný pocit má většina našich občanů, když uvidí v zahraničí české letadlo. Na druhé straně věřím, že takovéto vypjaté situace již nebudeme muset řešit. České aerolinie stabilně poskytují kvalitní služby. Veškeré průzkumy a hodnocení mezi cestujícími to potvrzují. Velkým plusem, který si málokdo uvědomuje, je to, že na rozdíl od většiny ostatních dopravců nabízíme přímá spojení do řady měst, kam by bylo možné se jinak dostat pouze s přestupem. Tím nabízíme nejen pohodlí, ale významně generujeme poptávku především zahraniční turistické klientely. Myslím, že i to přispělo k tomu, že jsme byli za loňský rok vyhlášeni nejpříznivěji vnímanou leteckou společností létající z/do České republiky.

www.csa.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001