ČSA na českém trhu letenek
02. 11. 2003
Posledních pár let k nám drtivá většina trendů blahých, jako
např. technologický pokrok, nebo méně blahých, jako spotřební kultura,
přichází hlavně z USA. Jedním z nastupujících je, že byznys spojený
s prodejem letenek je postaven na možnosti vůbec letenky prodávat. Že ti,
kdo tvoří agenturní síť leteckých společností, nabízí prodej letenek
jako součást servisu, který hradí zákazník. Zkrátka, v Americe není
zvykem, aby letecké společnosti prodejcům letenek vyplácely provizi. Tento
trend vstupuje i do Evropy, a kdo se nezařídí, zůstane stát opodál. Na
straně leteckých společností i prodejců. Tímto konstatováním jsem
začal rozhovor s Ing. Luďkem Hladišem, ředitelem Obchodu Česká republika
Českých aerolinií.
Nejen v USA, už i v Evropě jsou vidět mnohé kroky, jimiž společnosti
přecházejí na nové systémy prodejů. Jak co se týče provizí, tak
způsobů nabízení produktů a jejich distribuce. I my v Českých
aeroliniích tyto trendy sledujeme, reagujeme na ně, protože to je cesta, jak
v daném prostředí úspěšně konkurovat. Všechny letecké společnosti se
snaží hlídat si náklady. Nejen ty související s provozem. Jednu
z velkých položek tvoří náklady na distribuci, proto i zde hledají
úspornější postupy. Základní filozofie vychází nejen z nutnosti držet
krok, co se týče rentability, ale i z faktu, že drtivá většina subjektů
tvořících agenturní síť poskytuje daleko komplexnější služby, než
jsou schopny poskytovat letecké společnosti prostřednictvím vlastních
prodejních kanceláří, prodeji přes internet a call centry. V řadě
evropských zemí proto dochází ke snižování provizí a v mnoha platí
obdobný koncept jako u nás. Příjmy z provizí jsou doplňovány systémem
poplatků za doplňkové služby, jako např. „service fee“, „service
charge“ atd. V některých evropských zemích již ale byla provize
leteckých společností snížena na nulu nebo tvoří marginální
částku.
A přesto, že je tento trend jasný, firmy, které umí,
nepřicházejí o klienty. Naopak. Ano, je možné být letenkářem amatérem,
surfovat po internetu a vyhledávat nejlevnější letenky a kombinace spojů
nebo hrát druhou ligu či divizi, ale rozdíl kvality výstupu bude obdobný
jako mezi výkonem profesionálního virtuóza a někým, kdo hraje sice rád,
ale jen nahlas a dlouho. Rozumný zákazník si proto nechává letenky
zajišťovat profesionály, protože v oblasti rezervací jdou dělat úžasné
věci. Ilustruje to fakt, že pokud firma hledá letenkáře, nejsou. Všichni
(ti dobří) někde pracují, jsou slušně placeni a jejich zaměstnavatelé si
je hýčkají, aby jim nebyli odejiti ke konkurenci.
V dnešní době internetu je pro každého cestujícího snadné otevřít si
www stránky té které letecké společnosti a letenky si koupit. Na druhé
straně, letenkový byznys je velmi složitý. Dobrá orientace, co se týče
rezervací, trasování a cenových struktur, může cestujícímu uspořit
velké peníze a velmi často jej ušetřit nepříjemností. Tento
individuální servis cestující na internetu dostat nemůže. Nemůže jej
dostat ani v rámci telefonního hovoru, zavolá-li do letecké společnosti,
protože ta prodává především svůj vlastní produkt a pravděpodobně mu
nebude radit, jak se dá letět levně s konkurencí. Zde je tedy obrovský
prostor pro agenturu, která poskytuje poradenský servis a další služby
kvalifikovaněji a efektivněji, než dokáže sám cestující. Agenturní
prodejci proto mají stále místo na trhu a jsou vyhledáváni. Ano,
poskytování těchto služeb s sebou nese náklady, a proto za ně jejich
poskytovatelé žádají úhradu od těch, kteří je využívají.
Zřejmě každý z úspěšných agenturních prodejců svým klientům
zajišťuje nejen letenky, ale celé package služeb. Nicméně pojďme hovořit
a opačném pólu, o nástupu nízkonákladových leteckých dopravců a
levných letenkách.
S nástupem „low cost“ dopravců nastala podstatná změna na trhu letecké
dopravy. Ale i s těmito trendy se obchodní politice Českých aerolinií
daří vyrovnávat. Jakmile jsme vycítili, že je na trhu segment, který je
možné využít v náš prospěch – cestující akceptující nízké
tarify za tvrdě restriktivních podmínek – dokázali jsme být velmi
konkurenční i v této oblasti. Nízkonákladoví dopravci jsou totiž často
právem kritizování, že se většinou jedná více o marketingovou kampaň
než o skutečnou nabídku. Děláme průzkumy trhu včetně testovacích
prodejů, z nichž vyplývá, že na destinacích, kde ČSA nabízejí tento
typ cen, jsme často levnější než deklarovaný „low cost“ dopravce.
Druhým zdrojem velmi levných letenek jsou speciální nabídky, vyhlašované
různými leteckými společnostmi do různých destinací. Zde je vždy
důležité si uvědomit, že každá věc má nejen líc, který bývá rád
ukazován – nízkou cenu, ale i rub – rizika a nepohodlí. Jsou skupiny
lidí, pro něž je tento produkt nepřijatelný, kteří si uvědomují možné
problémy cestování s některými leteckými společnostmi přes určité
tranzitní body. Rizika ztráty přípojů, zavazadel, časovou náročnost atd.
Také s tím se České aerolinie dobře vyrovnávají, protože poskytují
přímé lety do mnoha destinací, a v rámci aliance SkyTeam téměř do
celého světa.
Pane řediteli, České aerolinie přicházejí se změnou provizní
politiky. Ta pro agentury znamená nižší provizi z prodaných letenek. Měli
vaši prodejci čas se připravit?
V případě zásadních změn, co se týče prodeje, bereme v úvahu
i názory našich partnerů – cestovních kanceláří. Původně jsme
oznámili snížení provize s účinností od 1. ledna 2004. Akceptovali
jsme však upozornění našich prodejců, že je pro ně toto přechodové
období příliš krátké, a proto jsme ve shodě termín posunuli až na
1. duben 2004, aby měli čas lépe se připravit jak z hlediska technického,
tak obchodního. Změna znamená, že provize, kterou budeme od 1. dubna
poskytovat za jednoduchý prodej našich letenek, bude ve výši 4 %.
Uvědomujeme si, že tento systém znamená pro agentury poskytující výraznou
přidanou hodnotu k běžnému prodeji letenek ve formě nadstandardních
služeb (náročné vyhledávání tarifů, poradenský servis firmám
i individuálním cestovatelům, doručování letenek,
čtyřiadvacetihodinová služba, prostě vše, co je součástí komplexního
servisu) potřebu pokrýt tyto dodatečné náklady. Z tohoto hlediska nový
provizní systém ČSA vytváří prostor pro oprávněné a ekonomicky
podložené ocenění a zpoplatnění těchto služeb a vybrání zvláštního
poplatku, který zohlední jejich rozdílný rozsah, kvalitu a výsledně
i cenu.
Na druhé straně se snažíme o maximální zjednodušení prodejní práce na
straně pracovníků cestovních kanceláří za účelem úspory jejich času a
peněz. V tomto směru je pro nás prioritou vysoká kvalita servisu našim
prodejcům. Její součástí je maximální četnost publikování našich
tarifů a cen v distribučních systémech, což umožňuje rychlé, správné
ocenění a vystavení letenek. Letos jsme zavedli novou službu – Agenturní
Help Desk ČSA, kde naši pracovníci v souvislosti s prodejem produktů ČSA
poskytují poradenství pracovníkům agenturní sítě v nejrůznějších
oblastech jejich práce.
Při nástupu do funkce v roce 2001 jste si kladl za cíl dosáhnout
každoročního nárůstu tržeb ČSA na českém trhu.
Přes všechny negativní vlivy (září 2001, povodně, SARS, invazi do Iráku
apod.) se podařilo zvyšovat objem tržeb v meziročním srovnání
v průměru o 3 až 4 %. Co se týče roku 2003 (dle dosavadních výsledků
do srpna včetně), vykazují naše tržby tříprocentní nárůst, nicméně
naše prognóza do konce roku je vyšší, okolo 4 až 5 %. V postavení
Českých aerolinií na trhu v České republice se nám podařilo dosáhnout
zvýšení market sharu v prodejích přes IATA agentury o 13 % na současnou
hodnotu 37,2 % z 32, 9 % v roce 2002.