ČSA mezi top 10 z pohledu uchazečů o práci
06. 04. 2001
• od 26. března Lublaň prostřednictvím ČSA destinací aliance SkyTeam • ČSA z pohledu uchazečů o práci mezi top 10 na českém trhu • pečlivě sledujeme perspektivní pracovníky • od 1. dubna zvýšení příplatku na penzijní pojištění • specifika létajícího personálu se nevešla do Zákoníku práce •
S viceprezidentem pro personalistiku Českých aerolinií panem
Ing. Fratiškem Bisem se potkáváme 26. března v Lublani, v rámci
inauguračního letu ČSA. Je zde nejvyšším představitelem našeho
národního leteckého dopravce. Pane viceprezidente, s jakým očekáváním
České aerolinie linku Praha – Lublaň otvírají?
S očekáváním profitabilního provozu, v němž se bude odrážet
spokojenost cestujících s tím, že pro ně ČSA rozšiřují nabídku
přímého spojení. Pro naše aerolinie to není jenom destinace Praha –
Lublaň. Je to i návaznost na celou naši síť. To nám umožňuje vozit
cestující i z jiných destinací v síti ČSA. Dnes je zvlášť
důležité to, že se Lublaň stává nejen destinací ČSA, ale díky nám je
prakticky destinací všech členů SkyTeam – aliančního sdružení, jehož
se ČSA staly členy spolu se společnostmi Air France, Delta Airlines,
Aeromexico a Korean Airlines.
Personalistika a vůbec práce s lidskými zdroji hraje
(obzvláště) ve službách významnou roli. To, co České aerolinie řadí po
bok velkých společností (ba mnohé i předčí) je vysoce zhodnocovaný
lidský potenciál – pozemní i palubní personál. Pane viceprezidente,
jaká je osa strategie ČSA při výběru lidí?
Lidé jsou vybírání na základě výběrových řízení, takže už předem
znají minimální kritéria přijetí k ČSA. Aspektů je samozřejmě
několik. Je to otázka jazykové vybavenosti, zdravotního stavu, zájmu
pracovat – uvědomit si, co představuje služba v pilotní kabině, na
palubě letadla nebo na zemi a jaká odpovědnosti je s ní spojena. Přesto
(nebo možná právě proto), v průzkumu, který proběhl ve druhé polovině
loňského roku, byly České aerolinie vyhodnoceny z pohledu budoucích
uchazečů o práci na skvělém 3. místě v kategorii „Firma dobrá pro
lidi“ v soutěži „Czech Top 100“, kde bylo hodnoceno
531 firem v České republice 1800 odborníky.
Podle klasika prý každý vojín nosí v tornistře maršálskou
hůl. Je šance vypracovat se z řadového zaměstnance ČSA až do top
managementu?
Určitě ano. Mohou to doložit i „cv“ současného vrcholového managementu
ČSA. Většina jeho členů prošla kariérou u firmy od nejnižších
funkcí. Velmi pečlivě si všímáme, sledujeme a podporujeme perspektivní
pracovníky, žádáme na nich profesní růst v praktické i teoretické
rovině a jejich vývoj pravidelně hodnotíme. Umožňujeme a podporujeme
další studium. Někteří vybraní zaměstnanci, kteří jsou vytipováni jako
perspektivní, mají možnost studovat i na náklady ČSA.
U Českých aerolinií je možné vysledovat vysokou úroveň
firemního patriotismu. Lidé, zvláště pokud sami sebe nevnímají jako
„dočasnou náplavu“, jsou hrdí na to, kde a pro jakou společnost
pracují. Nicméně, jenom z této podstaty se jistě vyžít nedá. Vedle
finančního ohodnocení jde i o motivaci lidí – práci s lidskými
zdroji.
Základní motivací, již společnost musí používat, je a zůstane
samozřejmě přiměřená odměna za práci, která musí odpovídat nejen
dosaženému stupni odbornosti ale i pracovnímu nasazení. Tento princip se
pak promítá i do dalších oblastí hmotné stimulace. ČSA například
zavedly příplatek na penzijní pojištění zaměstnanců, který byl od
1. dubna tohoto roku zvýšen na 3% z vyměřovacího základu. Pokud jde
o nehmotné benefity, je to u nás otázka nejen volných letenek, ale
například i jednoho týdne dovolené navíc. S novelou Zákoníku práce a
v souvislosti s výsledky kolektivního vyjednávání došlo ke zkrácení
pracovní doby na 37,5 hodiny i u zaměstnanců v jednosměnných a
dvousměnných provozech. K motivujícím prvků patří dále například
pravidelné vyhlašování nejlepších zaměstnanců.
Zmínil jste nový Zákoník práce. Co např. zákonná leč
v oblasti letecké dopravy ne vždy realizovatelná přestávka na jídlo a
oddech?
Specifika létajícího personálu, jako ostatně i specifika snad všech
druhů dopravy, se opravdu nevešla do mantinelů nového Zákoníku práce. Ten
ostatně předpokládá existenci speciálního právního předpisu pro oblast
dopravy. Proto, když zmíněná novela zákoníku práce nabývala
účinnosti, musela existovat jiná norma, která by upravovala, mimo jiné,
pracovní dobu létajícího personálu. Stalo se jí (na poslední chvíli
vydané) vládní nařízení o pracovní době a době odpočinku v dopravě.
To bude nahrazeno připravovaným zákonem, který by měl stanovit pro dopravu
nutné odchylky od obecné úpravy pracovní doby v zákoníku práce .
Předpokládáme, že tento zákon by měl vstoupit v platnost během tohoto
roku.. Měl by řešit, mimo jiné, i specifiku pracovní doby posádek letadel
a přispět k plynulému a bezpečnému provádění letecké dopravy.V této
souvislosti bych rád zdůraznil, že otázka přestávek v práci zdaleka
není tou nejdůležitější a nutnost zastavovat letadla ve vzduchu, aby se
členové posádky mohli občerstvit, nehrozí ani nehrozila.
Pane viceprezidente, co si přejete vy od své
společnosti?
Hodně spokojených cestujících a jako personalista dodávám též co
nejvíce spokojených zaměstnanců. To by mi stačilo.