ČSA jednou z nejpříznivěji vnímaných evropských leteckých společností
10. 07. 2004
Rozhovor s předsedou představenstva a prezidentem Českých
aerolinií Ing. Jaroslavem Tvrdíkem jsem zahájil prohlášením primátora
hl.m. Prahy MUDr. Pavla Béma, který ve třetím vydání letošního
Všudybylu (str. 6) řekl: „Hlavní město Praha je úctyhodnou a atraktivní
turistickou destinací nejenom ve středoevropském kontextu, ale
v celosvětovém měřítku. Z tohoto pohledu se nelze divit dynamickému
růstu osob létajících do Prahy, kdy pražským letištěm v loňském roce
prošlo již 7,46 milionu cestujících. Navíc díky úspěšnému
začlenění Českých aerolinií do letecké aliance SkyTeam výrazně
posílilo jeho postavení jako tranzitního uzlu, takže razantně stoupají
i počty přes Prahu tranzitujících pasažérů, jejichž počet se
v loňském roce vyšplhal ke tři čtvrtě milionu. Tento fakt mne jako
primátora hl.m. velmi těší a vítám jej.“
Pane prezidente, rád bych začal tématem otevírání nových linek Českých
aerolinií a zvyšování poptávky po létání do Prahy.
Zvýšená poptávka po létání do Prahy, jako významného tranzitního bodu,
je jedním z předpokladů pro růst a rozvoj ČSA. Snažíme se o maximální
využití současného růstu našeho mateřského trhu s cílem dosáhnout
minimálně 55 % přepravených cestujících na hubu (mateřském letišti)
Praha. Souvisí to s dalším rozvojem sítě našich linek, kdy se v souladu
s tržní strategií naší společnosti zaměřujeme především na
rozšíření přepravních toků mezi východní a západní Evropou.
S platností letního letového řádu jsme otevřeli nová spojení do sedmi
evropských a asijských destinací. Ruské Samary a Jekatěrinburgu,
ázerbajdžánského Baku, polského Krakova, německého Dortmundu, Marseille
ve Francii a Lucemburku. Výrazně jsme také posílili spojení do již
stávajících destinací, jako je Varšava, Tallin, Riga, Birmingham, Dublin a
další. V letní sezoně plánujeme přepravit téměř 3 miliony
cestujících, což je o 22 % více než v letní sezoně loňského roku.
O tom, že se nám daří tyto plány nejen plnit, ale také překonávat,
svědčí rostoucí přepravní výkony za období pěti měsíců letošního
roku, kdy jsme přepravili 1,54 milionu cestujících, což je o 29 % více
než ve stejném období loňského roku.
Jaké výhody a nevýhody Českým aeroliniím přinesla či ještě
přinese skutečnost, že jsme součástí Evropské unie?
Vstup České republiky do Evropské unie přináší českým společnostem
snazší přístup na evropské trhy a možnosti další expanze. Můžeme též
předpokládat, že členství v Evropské unii bude mít dlouhodobě kladný
vliv na české hospodářství, což povede k růstu hrubého domácího
produktu, růstu příjmů obyvatelstva, a tedy i k růstu poptávky po
letecké dopravě. Hovoříme-li o ČSA, vstup do Evropské unie znamená
zásadní změnu, která se promítá do všech činností naší společnosti.
Především se nám otevírají nové trhy s možností zřídit další linky
na základě nových leteckých svobod. Tyto svobody nám bez jakýchkoliv
omezení umožňují provozovat linky mezi destinacemi v jiných státech
Evropské unie, aniž by vycházely či směřovaly na území České
republiky. Prvním konkrétním příkladem je nová linka ČSA
Marseille-Barcelona a zpět, kterou provozujeme od června. Další výhody
vstupu do Evropské unie, které se pak dotýkají přímo cestujících a
znamenaly pro ně například zjednodušení odbavovacího procesu, jsou spojeny
s akceptací občanských průkazů jako dokladů totožnosti při cestách
v rámci Evropské unie. K cestování do států Evropské unie je tedy nyní
možné kromě pasu využít i národní identifikační průkaz (občanský
průkaz) České republiky. Na druhou stranu bude ale i Česká republika
otevřena pro všechny evropské dopravce, což pro nás může znamenat možný
nárůst konkurence na domovském letišti. Jsem však přesvědčen, že klady
ze získaných leteckých svobod převáží případná negativa.
Zahraniční zastoupení Českých aerolinií zabezpečují kolem
osmdesáti procent veškerých tržeb ČSA. Rád bych v této souvislosti
vzpomněl na vyjádření ředitele londýnského zastoupení Českých
aerolinií pana Bohuslava Šantrůčka pro třetí vydání Všudybylu roku
2001:
„České aerolinie zde mají velmi dobrý zvuk. Jsou známé vysokou kvalitou
palubních služeb, příjemným personálem, chutným a kvalitním cateringem.
Druhým důvodem kupodivu je, že řada pasažérů a priori nechce letět
s British Airways. Dělají jim to natruc! British Airways na svém teritoriu
vystupují vysoce suverénně, až monopolně. To u řady lidí vyvolává
reakci: "Tak co kdybychom zkusili jinou společnost?“ Ohlasy, s nimiž se pak
setkávám, jsou: „Ano, my jsme byli s Českými aeroliniemi spokojeni.“
Kouzlo úspěchu tkví v tom, do jaké míry se nám podaří ušít průběh
každého z letů klientům na míru tak, aby každý jednotlivý pasažér
mohl nabýt pocitu, že si jej ČSA váží. Že jsou tu kvůli němu a ne, že
je to obráceně. Významnou roli, kromě již zmiňovaného pozitivního
přístupu a vysoké profesionality palubního personálu, zde jistě
sehrávají vynikající výkony našich pilotů. Na jejich měkká přistání
se zde již tradičně pějí ódy. Jsou jimi pověstní prakticky za
jakýchkoliv meteorologických podmínek."
Na vyjádření pana Šantrůčka si, pane prezidente, dovolím navázat
tím, že ČSA vždy těžily z vynikající úrovně svého personálu a jeho
přístupu ke klientům.
Jsem rád, že mohu říci, že díky zaměstnancům ČSA, zvláště pak
palubnímu personálu, jsou České aerolinie jednou z nejpříznivěji
vnímaných evropských leteckých společností. Spokojenost našich
cestujících a kvalita poskytovaných služeb jsou jedněmi z priorit ČSA.
O to, aby se cestující cítili „ve vzduchu jako doma“, se stará téměř
pět tisíc našich zaměstnanců, z toho třináct set činí posádky
letadel. Také sdílené základní hodnoty, jako je bezpečnost, spolehlivost a
vysoká kvalita poskytovaných služeb, oslovují naše zákazníky a jsou
jednoznačně spojovány s naší společností. Svědčí o tom i ocenění
„Nejlepší letecká společnost se sídlem ve střední a východní
Evropě“, které nám udělil letos v květnu ve Velké Británii prestižní
letecký průvodce OAG (Official Airline Guide).