Pro každé letiště je jednou z klíčových činností zajištění leteckých pohonných hmot – systém zásobování, skladování a plnění leteckého paliva do letadel. Není pochyb o tom, že se jedná o vysoce profesionální činnost, na jejíž kvalitě závisí nejen včasné odlety leteckých dopravců, ale i životy cestujících i posádek. Letecké aktivity mají ve skupině společností Shell dlouholetou tradici. Ta se datuje už od roku 1919. Za uplynulých pětaosmdesát let rostly nejen objemy prodaného leteckého paliva a maziv, jimiž se firma Shell řadí mezi přední světové společnosti, ale také profesionalita a odborné znalosti jejích pracovníků. Proto se na společnost Shell obrací celá řada světových letišť se žádostí o vypracování nejrůznějších studií a expertiz.
ČSA i letiště Praha mají vynikající reputaci
10. 07. 2004
Historie Shell Aviation na území Česka, stejně tak jako národního dopravce ČSA, se datuje od roku 1923. V tomto roce se tu začaly prodávat oleje a maziva společnosti Royal Dutch/Shell Group. Po únorovém převratu v roce 1948 byla činnost Royal Dutch/Shell Group na našem území značně omezena. Padesátá až osmdesátá léta byla ve znamení její spolupráce se společnostmi Transakta a Chemapol. V roce 1991 byla oficiálně založena Shell Czechoslovakia s.r.o., která byla v roce 1993 rozdělena na Shell Czech Republic a.s. a Shell Slovakia s.r.o.
Letecké aktivity mají ve skupině společností Shell dlouholetou
tradici. A protože kvalita leteckého petroleje, benzínu i maziv je
základem bezpečného létání, dovolil jsem si v souvislosti s hlavním
tématem Všudybylu oslovit obchodního ředitele Shell Aviation v České
republice Ing. Milana Kačabu. Pane inženýre, díky vstupu Česka do Evropské
unie Shell Czech Republic a.s. již druhým měsícem operuje na jednotném
evropském trhu. Jak tato skutečnost ovlivnila vaši činnost?
Dnem 1. května se toho pro nás moc nezměnilo. K podstatným změnám
začalo docházet dávno před tímto datem, kdy se v rámci procesu příprav
vstupu České republiky do Evropské unie český letecký trh, zejména na
letišti v Praze, otevíral. Praha se stala jednou z mála destinací
bývalého východního bloku, kam dnes létá velké množství
nízkonákladových společností. V drtivé převaze vozí především
zahraniční návštěvníky do/z Prahy. Masovým importem kupní síly tak
významně akcelerují českou ekonomiku. Na druhou stranu je faktem, že
nízkonákladoví dopravci vytváří ostatním leteckým společnostem tvrdě
konkurenční prostředí, a to všude, kam létají.
Ano, nutí je reagovat službami a cenovou politikou.
Máme radost z toho, že se i za této situace našemu vlajkovému dopravci,
Českým aeroliniím, daří úspěšně konkurovat a otevírat nové linky.
V této souvislosti se jako strategicky správný tah projevuje jejich
členství v alianci SkyTeam. České aerolinie zvyšují nejen objem letů,
přepravených pasažérů, ale i zboží.
Především díky ČSA Letiště Praha-Ruzyně posiluje své
postavení destinace dálkových linek vedených z východních i západních
částí zemského glóbu.
Tento vývoj by měl těšit nejen stát, vlastníka mezinárodního letiště
v Praze-Ruzyni, ale těší pochopitelně i nás, dodavatele leteckých paliv
a ostatní firmy, které zde na letišti působí. Obrovskou zásluhu na
pozitivním trendu, co se vývoje na Letišti Praha-Ruzyně týče, má
pochopitelně jeho provozovatel, Česká správa letišť. Vždy se jí dařilo
být minimálně o krok napřed. A především zásluhou práce ČSL se
zdejší letiště, a s ním i letecký provoz z/do Prahy, velmi dynamicky
rozvíjí a rozvíjel i v dobách, kdy takřka všude stagnoval. Když jste
zmiňoval posilování postavení Letiště Praha-Ruzyně jako tranzitního
uzlu, kde se setkávají dálkové lety, pak bych zmínil, že máme poměrně
nového zákazníka Korean Air, rovněž člena aliance SkyTeam, který do Prahy
zatím létá s Airbusem. Od července však má začít díky velkému zájmu
cestujících o tuto linku létat s Jumbem, Boeingem 747. Už se na to
těšíme…
Jumba už Shell Aviation plnil i na dalších českých letištích…
V tomto případě se však bude jednat o pravidelnou linku. Boeingy
747 plníme i v Brně. Ostatně letiště Brno-Tuřany bylo v roce
1995 vybráno jako první místo ve východní Evropě pro vybudování
oddělení prodeje produktů pro letecký provoz a pro výstavbu palivového
hospodářství Shell Aviation. Provoz depa byl slavnostně zahájen
1.7.1996. Nové depo bylo vystavěno také na letišti Ostrava-Mošnov, kde byl
provoz zahájen 16.3.1997. Teprve až po nich, 1. března 1998, po
padesátileté odmlce naplnil Shell Aviation své první letadlo na
mezinárodním letišti v Praze-Ruzyni. Naše spolupráce s brněnským
i ostravským letištěm je rovněž velmi dobrá. Ostrava-Mošnov je
letištěm s převážně sezonní, charterovou dopravou, která odtud
s našimi, slovenskými i polskými turisty směřuje povětšinou ke
Středozemnímu či Rudému moři. V letošním roce by odtud měli odbavit
rekordní počet cestujících v rámci celé existence letiště. V Brně,
které si rovněž vede dobře, mají rozpracované velmi nadějné projekty,
které by měly být zahájeny začátkem prázdnin. Pokud se jejich realizace
podaří, bude to pro Brno i jeho letiště další z významných
úspěchů.
Proč máte rád Českou republiku?
Protože si to zaslouží! Žijeme v krásné zemi, která má podle mého
názoru jedno z nejhezčích hlavních měst. Stali jsme se členem evropského
společenství a po plánovaném rozšíření letiště se staneme
křižovatkou politického, kulturního a obchodního života, a to nejen
Evropy. ČSA i letiště Praha mají vynikající reputaci, a tak se Praha
stává lákadlem pro další a další letecké společnosti. Letiště Praha
zažívá v současné době přímo expanzi zájmu leteckých přepravců a
není pro nás nic hezčího než být při tom a napomáhat dalšímu
úspěšnému rozvoji.
Shell Aviation
K letišti 57/1049
161 00 Praha 6 – Ruzyně
tel.: 220 113 878
fax: 233 325 302
e-mail:
milan.kacaba@shell.com
www.shell.cz
www.aviation.shell.com