Menu

Pro každé letiště je jednou z klíčových činností zajištění leteckých pohonných hmot – systém zásobování, skladování a plnění leteckého paliva do letadel. Není pochyb o tom, že se jedná o vysoce profesionální činnost, na jejíž kvalitě závisí nejen včasné odlety leteckých dopravců, ale i životy cestujících i posádek. Letecké aktivity mají ve skupině společností Shell dlouholetou tradici. Ta se datuje už od roku 1919. Za uplynulých pětaosmdesát let rostly nejen objemy prodaného leteckého paliva a maziv, jimiž se firma Shell řadí mezi přední světové společnosti, ale také profesionalita a odborné znalosti jejích pracovníků. Proto se na společnost Shell obrací celá řada světových letišť se žádostí o vypracování nejrůznějších studií a expertiz.

ČSA i letiště Praha mají vynikající reputaci

10. 07. 2004

Historie Shell Aviation na území Česka, stejně tak jako národního dopravce ČSA, se datuje od roku 1923. V tomto roce se tu začaly prodávat oleje a maziva společnosti Royal Dutch/Shell Group. Po únorovém převratu v roce 1948 byla činnost Royal Dutch/Shell Group na našem území značně omezena. Padesátá až osmdesátá léta byla ve znamení její spolupráce se společnostmi Transakta a Chemapol. V roce 1991 byla oficiálně založena Shell Czechoslovakia s.r.o., která byla v roce 1993 rozdělena na Shell Czech Republic a.s. a Shell Slovakia s.r.o.

Letecké aktivity mají ve skupině společností Shell dlouholetou tradici. A protože kvalita leteckého petroleje, benzínu i maziv je základem bezpečného létání, dovolil jsem si v souvislosti s hlavním tématem Všudybylu oslovit obchodního ředitele Shell Aviation v České republice Ing. Milana Kačabu. Pane inženýre, díky vstupu Česka do Evropské unie Shell Czech Republic a.s. již druhým měsícem operuje na jednotném evropském trhu. Jak tato skutečnost ovlivnila vaši činnost?
Dnem 1. května se toho pro nás moc nezměnilo. K podstatným změnám začalo docházet dávno před tímto datem, kdy se v rámci procesu příprav vstupu České republiky do Evropské unie český letecký trh, zejména na letišti v Praze, otevíral. Praha se stala jednou z mála destinací bývalého východního bloku, kam dnes létá velké množství nízkonákladových společností. V drtivé převaze vozí především zahraniční návštěvníky do/z Prahy. Masovým importem kupní síly tak významně akcelerují českou ekonomiku. Na druhou stranu je faktem, že nízkonákladoví dopravci vytváří ostatním leteckým společnostem tvrdě konkurenční prostředí, a to všude, kam létají.

Ano, nutí je reagovat službami a cenovou politikou.
Máme radost z toho, že se i za této situace našemu vlajkovému dopravci, Českým aeroliniím, daří úspěšně konkurovat a otevírat nové linky. V této souvislosti se jako strategicky správný tah projevuje jejich členství v alianci SkyTeam. České aerolinie zvyšují nejen objem letů, přepravených pasažérů, ale i zboží.

Především díky ČSA Letiště Praha-Ruzyně posiluje své postavení destinace dálkových linek vedených z východních i západních částí zemského glóbu.
Tento vývoj by měl těšit nejen stát, vlastníka mezinárodního letiště v Praze-Ruzyni, ale těší pochopitelně i nás, dodavatele leteckých paliv a ostatní firmy, které zde na letišti působí. Obrovskou zásluhu na pozitivním trendu, co se vývoje na Letišti Praha-Ruzyně týče, má pochopitelně jeho provozovatel, Česká správa letišť. Vždy se jí dařilo být minimálně o krok napřed. A především zásluhou práce ČSL se zdejší letiště, a s ním i letecký provoz z/do Prahy, velmi dynamicky rozvíjí a rozvíjel i v dobách, kdy takřka všude stagnoval. Když jste zmiňoval posilování postavení Letiště Praha-Ruzyně jako tranzitního uzlu, kde se setkávají dálkové lety, pak bych zmínil, že máme poměrně nového zákazníka Korean Air, rovněž člena aliance SkyTeam, který do Prahy zatím létá s Airbusem. Od července však má začít díky velkému zájmu cestujících o tuto linku létat s Jumbem, Boeingem 747. Už se na to těšíme…

Jumba už Shell Aviation plnil i na dalších českých letištích…
V tomto případě se však bude jednat o pravidelnou linku. Boeingy 747 plníme i v Brně. Ostatně letiště Brno-Tuřany bylo v roce 1995 vybráno jako první místo ve východní Evropě pro vybudování oddělení prodeje produktů pro letecký provoz a pro výstavbu palivového hospodářství Shell Aviation. Provoz depa byl slavnostně zahájen 1.7.1996. Nové depo bylo vystavěno také na letišti Ostrava-Mošnov, kde byl provoz zahájen 16.3.1997. Teprve až po nich, 1. března 1998, po padesátileté odmlce naplnil Shell Aviation své první letadlo na mezinárodním letišti v Praze-Ruzyni. Naše spolupráce s brněnským i ostravským letištěm je rovněž velmi dobrá. Ostrava-Mošnov je letištěm s převážně sezonní, charterovou dopravou, která odtud s našimi, slovenskými i polskými turisty směřuje povětšinou ke Středozemnímu či Rudému moři. V letošním roce by odtud měli odbavit rekordní počet cestujících v rámci celé existence letiště. V Brně, které si rovněž vede dobře, mají rozpracované velmi nadějné projekty, které by měly být zahájeny začátkem prázdnin. Pokud se jejich realizace podaří, bude to pro Brno i jeho letiště další z významných úspěchů.

Proč máte rád Českou republiku?
Protože si to zaslouží! Žijeme v krásné zemi, která má podle mého názoru jedno z nejhezčích hlavních měst. Stali jsme se členem evropského společenství a po plánovaném rozšíření letiště se staneme křižovatkou politického, kulturního a obchodního života, a to nejen Evropy. ČSA i letiště Praha mají vynikající reputaci, a tak se Praha stává lákadlem pro další a další letecké společnosti. Letiště Praha zažívá v současné době přímo expanzi zájmu leteckých přepravců a není pro nás nic hezčího než být při tom a napomáhat dalšímu úspěšnému rozvoji.





Shell Aviation

K letišti 57/1049

161 00 Praha 6 – Ruzyně

tel.: 220 113 878

fax: 233 325 302

e-mail:

milan.kacaba@shell.com




www.shell.cz



www.aviation.shell.com

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001