COOP, žádný pragocentrismus
01. 12. 2014
S šéfem skupiny COOP, staronovým předsedou Svazu
spotřebních družstev České republiky Ing. Zdeňkem Juračkou se potkáváme
22. října 2014 v Senátu České republiky ve Valdštejnském paláci pod
Pražským hradem na předávání cen České chuťovky.
Pane předsedo, jak je v podhradí?
Dobře. COOPu se daří. Je řetězcem, který poslední tři roky vykazuje
trvalý růst maloobchodního obratu, čímž se může pochlubit málokdo.
Podporovatelem a sponzorem soutěže Česká chuťovka jsme především proto,
že jako prodejci s největším podílem prodeje českých potravin
v republice cítíme morální povinnost podporovat tyto aktivity. Je
přirozené, že podporujeme české producenty. Na soutěži Česká chuťovka
si vážím zejména toho, že je oceněním většinou drobných tuzemských
výrobců, z nichž řada začínala v „garážových“ provozovnách.
Vypracovali se vlastní pílí a kvalitou, navzdory leckdy nerovným podmínkám
hospodářské soutěže.
To, že je Skupina COOP úspěšná, říká, že jste
úspěšnými obchodníky. Cílem podnikání, natož obchodu, ať na platformě
exportu, maloobchodu těžícího z kupní síly domácí populace a jejich
mixu, tedy cestovního ruchu, je tvorba zisku. Proč se nechováte jako
nadnárodní řetězce, jejichž marže těží z prodeje subvencovaného
importovaného zboží?
To bychom sice mohli, ale ono je problematické už samo posuzování zboží
z hlediska efektivity prodeje. Mnozí se domnívají, že pouze nízká cena
importovaného zboží je devizou, která přináší peníze. Avšak COOP je
systém, který je věrný prapůvodní zakladatelské filozofii, která
začátkem minulého století ve Velké Británii stála u zrodu družstevních
maloobchodních prodejen: zajišťovat odbyt pro místní produkci. Na tomto
principu COOP dodnes staví základnu svého marketingu. Soustřeďujeme se na
prodej kvalitního českého, zejména regionálního zboží. Ostatně od toho
je odvozen i náš dlouholetý slogan „COOP – všechno dobré“.
Zákazníci si toho velmi váží a rádi u nás nakupují. Samozřejmě,
otázka ceny je stále „až na prvním místě“. Hodně spotřebitelů si
nicméně uvědomuje rostoucí kvalitu české produkce, i když ji bohužel
preferují hlavně proto, že mají špatné zkušenosti s dovozovým zbožím.
Jejich motivací tedy není národní hrdost. Přitom zboží, které se
v naší republice vyprodukuje a prodá, umožňuje udržet a popřípadě
rozšiřovat počet pracovních míst a generuje finanční zdroje pro veřejné
rozpočty na zvelebování naší vlasti.
Když se naší zemí toulám na kole, na běžkách nebo pěšky,
téměř v každé obci nacházím prodejnu COOP. To je uživatelsky
příjemné, protože jít na čundr do hypermarketu, to nemá styl.
Stále držíme dva tisíce osm set až dva tisíce devět set prodejen COOP.
Nákupní centra jsou z hlediska ekonomiky samozřejmě efektivnější. Avšak
skupina COOP drží i malé prodejny, které balancují na hranici ztráty.
COOP je zavedený systém. Nechceme od této strategie ustupovat. Jsme tam, kde
nás potřebují. Zkrátka žádný pragocentrismus, byť jsme i ve velkých
městech, v Brně a Praze. Je spočítáno, že investice do obchodní
obslužnosti venkova je pro stát a pro krajské a místní samosprávy
výhodnější než investice do dopravní obslužnosti umožňující cestovat
za běžnými nákupy a že se jim vyplácí. V tomto směru vycházíme
vstříc spoustě obcí, z nichž mnohé tyto prodejny pomáhají financovat,
protože je to pro ně efektivní.