Co přináší Český systém kvality služeb
20. 03. 2014
*Český systém kvality služeb je dobrovolný inovativní nástroj, který
pomáhá k systematickému zvyšování kvality služeb v organizacích
v oblasti cestovního ruchu a v navazujících službách. Realizuje ho odbor
cestovního ruchu Ministerstva pro místní rozvoj ČR. O praktických
zkušenostech s ČSKS jsem si povídal s vedoucím Turistického
informačního centra Heřmanův Městec Martinem Písařem a s Vlastimilem
Suchánkem, jednatelem společnosti Pasohlávská rekreační, s. r. o.,
jejichž organizace získaly Certifikát kvality stupně I ČSKS mezi
prvními.**
Pánové, jaké hlavní činnosti se věnují vaše
organizace?
M. P. Prioritou našeho informačního centra je prezentovat turistické
zajímavosti Heřmanova Městce a jeho okolí a zprostředkovávat
návštěvníkům co nejlepší zážitky při jejich setkáních s místním
i regionálním uměním, kulturou, historií a přírodou.
V. S. Hlavní činností autokempu Merkur Pasohlávky, který provozuje naše
společnost, je nabídka a zajištění ubytovacích služeb. Vloni nás
navštívilo 70 000 lidí.
Co jste očekávali od zapojení do Českého systému kvality
služeb?
M. P. Již od začátku se mi velice líbila filozofie systému. Věřil jsem,
že se během školení a procesu certifikace naučíme lépe rozpoznat potřeby
návštěvníků, na které pak zaměříme naši nabídku. Tu zároveň budeme
moci rozšiřovat podle jejich očekávání, a tím získáme spokojené
návštěvníky, kteří o nás budou šířit pozitivní reklamu a budou se
do našeho města a regionu rádi vracet.
V. S. Od zapojení do Českého systému kvality služeb jsme si slibovali
možnost podívat se na naši práci trošku jinýma očima, více z pohledu
našich klientů.
Jaké konkrétní kroky jste provedli a co vaší organizaci
přinesly?
M. P. Na školení trenérů kvality I. stupně jsem se během praktických
cvičení naučil rozpoznat skutečné potřeby zákazníka i kvalitu služeb.
Pak již nebyl problém zavést u nás požadavky ČSKS, připravit kvalitní
vizi, rozpracovat proces organizace, plán opatření a zásady péče
o našeho návštěvníka. Při zpracování jednotlivých kroků se ukázala
řada drobných nedostatků, které by mohli naši návštěvníci negativně
vnímat. Když o nich víme, můžeme je odstranit, pracovat tak na kvalitě
našich služeb, a tím ji posunout výše.
V. S. Díky zapojení do ČSKS jsme připravili manuál a školení všech
našich zaměstnanců. Naším cílem je automatizovat jejich chování tak, aby
náš host dostal od každého zaměstnance stejně kvalitní službu.
Co podle vás může poskytovatelům služeb v oblasti cestovního
ruchu přinést zapojení do Českého systému kvality služeb?
M. P. Všem organizacím působícím v cestovním ruchu bych doporučil
zapojit se do tohoto systému a přispět tím ke zkvalitnění poskytovaných
služeb. Během procesu certifikace našeho informačního centra jsem si
ještě více uvědomil důležitost a inovativnost tohoto systému. Z tohoto
důvodu jsem se rozhodl projít procesem certifikace i s dalšími dvěma
organizacemi, pro které pracuji. Jedná se o Místní akční skupinu
Železnohorský region a Asociaci kempů České republiky.
V. S. Doporučuji zapojit se do Českého systému kvality služeb všem
kolegům, které potkávám při svých služebních cestách, protože se podle
mě jedná o skvělý nástroj, jak svou práci dělat lépe.