BRISK Tábor a.s. je ryze českou firmou navazující na úspěchy značek
BRITA (r.1935), CÍL a PAL státního podniku Jiskra. Vyváží do více než
70 zemí světa. Roční podíl exportu dosahuje téměř 90 %. Jedná se
především o zapalovací svíčky. Ty jsou rozděleny do řad CLASSIC, SUPER,
EXTRA, SILVER, PLATIN, PREMIUM podle použití (běžné, LPG/CNG, tuning,
racing) a životnosti 30 000 až 160 000 km a řady A-line, s možností
osazení 97 % automobilového parku, která je vylepšená legováním elektrod
ytriem, přinášejícím zvýšenou životnost, a je doplněná číselnými
kódy pro lepší zapamatování si typu výrobku. Kromě náhradní spotřeby
jde hlavně o dodávky do prvovýrob firem Škoda, VW,Volvo, Audi, Avia, Tatra,
Husqvarna, Seat, Stihl, Oregon, Zetor, ZMZ, Avtovaz, Lamborghini, Andoria, TM,
AMA, Active, Eberspächer, Hirth, Limbach aj.
Výrobní program žhavicích svíček je zaměřen zejména na
nejnáročnější typy dieselových motorů osobních a dodávkových vozů,
pod názvem BRISK EXCLUSIVE, s životností 160 000 km. Tato řada splňuje
nejnáročnější požadavky na komfort obsluhy vozidla, snížení
škodlivých emisí a zatížení elektrické napájecí soustavy vozidla.
Žhavidla jsou vyráběna v různých zástavbových rozměrech, se závitovým
čepem již od M8×1,00. S různými průměry žhavicích tyčinek, od 4 mm,
a extrémně zkrácenou dobou nažhavení od 3 sekund. Do tohoto výrobního
programu patří i speciální žhavicí a jiskrožhavicí svíčky a
ohřívače vzduchu, určené pro motory nákladních automobilů, autobusů a
traktorů. Pro ně jsou určeny i žhavicí svíčky spirálové nebo
tyčinkové, osazované do nezávislých topení.
Divize autoelektroniky se zaměřuje na vývoj a výrobu snímačů pro
automobilový průmysl. Tyto jsou aplikovány na výrobních linkách firem
ŠKODA Auto a.s, VOLKSWAGEN A.G. a jeho koncernovými automobilkami a také
největším světovým výrobcem nákladních automobilů, švédským
koncernem VOLVO AB. Pod jeho křídla patří i americký MACK a francouzský
RENAULT V.I. Dlouholeté poznatky BRISKu umožňují vyrábět celou škálu
snímačů s různorodým použitím. Jedná se především o snímače ABS
zadní nápravy, snímače vačky, snímače klikového hřídele, snímače
hladiny kapaliny, snímače otáček turbodmychadla a snímače tlaku.
Významnou součást jeho produktové řady tvoří zapalovací elektrody a
ionizační sondy pro hořáky plynových spotřebičů, i součástky
z technické keramiky, mezi něž patří textilní vodiče, kapiláry a
trubice, laboratorní keramika, dílce pro elektrotechniku, keramické hubice
pro sváření, otěruvzdorná keramika, mlecí tělesa a vyzdívkové
tvárnice. Výrobní proces BRISKu Tábor a.s. je certifikován dle norem
systému jakosti ISO 9001:2000, s technickými specifikacemi pro dodávky do
sériové výroby v automobilovém průmyslu ISO/TS 16949:2002. Samozřejmostí
procesu je ochrana životního prostředí, kontrolovaná normou ISO
14001:2005.
Co nejdřív na euro
30. 06. 2008
Opět jsem v rodném Táboře, abych navštívil předsedu
představenstva akciové společnosti Brisk Tábor Ing. Mojmíra Čapku.
Před jeho továrnou vlají vlajky ne nepodobné vlaječkám někdejší
Jiskry, které jsme jako děti dostávaly při motokrosových závodech
v okolí Sezimova Ústí.
Od těch dob, doktore, uplynulo mnoho let. Od roku 1992 to není Jiskra, ale
Brisk Tábor, a.s. A co se týče sportovních záležitostí, Brisk navázal
na její historii včetně šestidenních. A nejen v motocyklových sportech,
ale i u motokár, automobilových závodů, např. Le Mans, lodních a
leteckých včetně alternativních pohonů. Co se týče barev Brisku, oproti
dřívějšku jsme víc agresivní. Máme červenočerné. Náš design a
výstavní expozice získávají v Brně, Moskvě, Frankfurtu, v Paříži,
Sao Paulu a i na dalších veletrzích čelná, často první místa.
Že se čas od času v Táboře narodí někdo geniální, toho
jsou důkazem i mí kamarádi. O manažerských schopnostech lidí také
netřeba ve světě podnikání přesvědčovat. Zázrak vašich zapalovacích
svíček spočívá v tom, že patří ke světové špičce. Čím to, že
v Táboře?
Tak tohle mystérium je záležitostí invence a lásky konstruktérů a
vývojářů. Historie výroby sahá do roku 1935, kdy v Táboře poprvé, a
v Československu vůbec, vznikla první zapalovací svíčka. V Táboře se
přenáší odbornost z generace na generaci. Většina lidí, kteří u nás
na svíčkách, ale i na snímačích otáček a technické keramiky pracují,
kteří je vymýšlejí a vyvíjejí, to bere jako poslání.
Brisk Tábor vyváží více než do sedmdesáti zemí
světa.
90 % produkce. Polovinu na Východ, polovinu na Západ. A k tomu máme 30 %
českého trhu. Mí kolegové, pracovníci nejen v prodeji, ale i ve vývoji a
z technických úseků, hodně cestují. Jsou v přímém styku
s odběrateli. V průběhu roku se účastní kongresových akcí, výstav
i veletrhů. Ty se netýkají pouze motorů a automobilového průmyslu, ale
i kotlů, pro něž vyvíjíme a dodáváme zapalovací elektrody. Účastní
se nejen akcí, na nichž figuruje Brisk Tábor, ale i dodavatelé technologií
a materiálů. V řadě zemí máme vlastní zastoupení, ať už je to Ruská
federace, USA, Jižní Amerika atd.
O tom, že je český průmysl cestovního ruchu více než
z poloviny zahraničním obchodem, svědčí, jak moc jej sužuje zpevňující
koruna.
Nás samozřejmě také. A všechny exportéry. Řada lidí vítá, že díky
tvrdé koruně bude mít o nějakou tu tisícovku levnější zahraniční
dovolenou. Bohužel si neuvědomuje, že díky ní krok za krokem přichází
o sociální jistoty a stabilitu zaměstnání, protože české fabriky
průběžně ztrácí vysoké finanční částky. Určitě by to chtělo
vysvětlovací kampaň, a nejen vůči řadovým obyvatelům, a co nejdřív
přejít na euro.