• cyrilo-metodějská mise dobou prvních historických záznamů
o existenci našeho národa • dominikánské kláštery středisky
středověké vzdělanosti v Hradci Králové, jezuitská kolej – základ
moderní vzdělanosti • působení církve by mělo směřovat ke
kultivaci člověka, k nalézání smyslu života • úcta k druhému
člověku, ke vzdělání a k určité samostatnosti je vytunelovaná
předchozími čtyřiceti lety • není možné si koupit to, co dělá
člověka člověkem •
Co dělá člověka člověkem
27. 02. 2002
Kult a kultura mají nejenom společný slovní základ. Od úsvitu
lidstva je pěstování lidské dimenze v rukou nositelů kultu. Od dob sv.
Cyrila a sv. Metoděje, kteří k nám přinesli kult jednoho Boha a
křesťanství, to byla zejména katolická církev a její kláštery, centra
vzdělanosti. V souvislosti s anketním tématem třetího vydání Všudybylu
a sedmi stým sedmdesátým sedmým výročím první dochované písemné
zmínky o Hradci Králové jsem si dovolil o rozhovor požádat biskupa
královéhradecké diecéze msgre Dominika Duku OP.
Jestliže hovoříme o šíření vzdělanosti a připomínáme si tři
sedmičky, je dobré říci, že Hradec Králové vstupuje velice záhy do
kulturních dějin našeho národa. Jedním z připomenutí této historie je
kaple sv. Klimenta od Santiniho Jana Aichla na Velkém náměstí, která
patří k barokním klenotům. Její zasvěcení sv. Klimentu je připomínkou
cyrilo-metodějské mise a prvních historických záznamů o existenci našeho
národa. Asi ani archeologické vykopávky by nepomohly natolik, abychom měli
jistotu, že tu stávala kaple již v devátém století. Víme však, že zde
bylo sídlo arcijáhenství – duchovní správy pro východní část naší
země. Do tohoto regionu spadalo i Kladsko, které je spojováno s postavou
prvního pražského arcibiskupa Arnošta z Pardubic. Pak je to středověký
červený či cihlový Hradec. Pro mne osobně je tento moment velice
důležitý. V té době zde totiž byly střediskem vzdělanosti
dominikánské kláštery. Mužský – Panny Marie a ženský – sv. Jiří.
Hradec Králové se k dominikánům váže i proto, že Eliška Rejčka měla
svého duchovního rádce, o kterém se zmiňuje Hradecká kronika, jež
říká, že to byl mnich, který se před sedmi sty lety, v době vytváření
české provincie, která se vydělila z polské, stal představeným
dominikánů v Českém království a jím byl právě bratr lektor Zdislav.
Víme, že to muselo být důležité, protože působení dominikánského
řádu, jehož jsem členem, je úzce spojováno se vznikem české kultury a
literatury. Víme, že i česká bible z doby Karla IV. je dílem
dominikánů, ale i františkánů a augustiniánů. Za jednoho z hlavních
redaktorů můžeme považovat dominikána otce Jana Moravce, který byl jako
zpovědník v úzkém kontaktu s Karlem IV. Bratr Zdislav se zase zřejmě
podílel na napsání a prezentování privilegií, která Hradec Králové
před sedmi sty sedmdesáti sedmi lety obdržel.
Hradec prodělal dvě velmi krušné etapy z hlediska architektonického
i existence vůbec. První byla v době husitských bouří, druhá za
třicetileté války. Proto se z gotického města dochovaly pouze zbytky a zdi
katedrály. Věže jsou již pseudogotické. Rovněž interiér katedrály sv.
Ducha má již sedmou podobu. Sedmnácté století je dobou příchodu jezuitů.
V Hradci Králové je toho svědkem bývalá jezuitská kolej s přilehlým
kostelem Panny Marie, který je historickým navázáním na dominikánský
kostel. Jezuité měli smysl pro historii. V tomto městě se narodil a na
zdejší koleji působil Bohuslav Balbín. Byli tu i další slavní jezuité,
jako např. hradecký rodák, matematik Václav Vydra – pozdější rektor
Karlovy univerzity, nebo jeden z největších barokních básníků Bedřich
Bridel. Kolej samotná však netrvala dlouho. Když jsem se zmiňoval
o Santinim, je třeba říci, že jeho dílem je i biskupská rezidence.
Rovněž v jezuitské koleji od něj máme klenot, a tím je salla terrena,
která v současné době slouží jako centrum diecézní knihovny.
Jaké jsou cíle katolické církve?
Působení církve by mělo směřovat k člověku. To nejdůležitější je
nalézání smyslu života; hodnot, které vytváří předpoklady pro kvalitní
lidské soužití. V náboženském kontextu je toto soužití orientováno
vertikálně, směrem k Bohu, kterého musíme chápat v celé přesažné
dimenzi, tj. transcendentálním významu; k Bohu, který je dárcem života,
který dává smysl univerzu. V křesťanské perspektivě je to vztah
k Ježíši Kristu. Křesťanství je přesvědčeno, že Bůh není něco od
nás vzdáleného, že Bůh není někdo jenom neznámý, ale křesťanství
spočívá v tom, že vrchol božího zjevení je v člověku, v učiteli
Ježíši z Nazaretu. V tom, že jeho postoje, vztah k bližnímu,
přátelská slova, porozumění i úsměv i úcta k dětem (to nebylo
v jeho době běžné) jsou pro nás mírou, když se ptáme: kdo je Bůh? Bůh
má „lidskou tvář“ ve smyslu úcty, přátelství a lásky. To jsou
hodnoty, na nichž je vystavěna židovsko-křesťanská kultura, jež
vytvářela historii naší země.
Pro mne je Bůh axiom. Zákon nad zákony. Zákony a zákonitosti
fungují v přírodě i v lidské společnosti. Bohužel, v chování lidí
i ty démonické. Jako že je např. efektivnější zkorumpovat politika,
který způsobí, že domácí firmy vyklidí trhy pro zahraniční konkurenci.
Rovněž je zákonité, že nemá-li kdo rovnocenné soupeře, dělá si co
chce.
Já myslím, že úcta k druhému člověku, ke vzdělání a k určité
samostatnosti je u nás opravdu velice vytunelovaná předchozími čtyřiceti
lety. Od padesátých let docházelo k velkému znevažování lidských
schopností, nadání, vzdělání a kulturních předpokladů. To je důvod,
proč naše společnost nedokáže tyto hodnoty plně docenit. Víme, že
v rámci přelomového období se určitým povoláním dostalo zasloužené
preference. Přiznejme si ale také, že celá řada profesí, které ve světě
požívají velké vážnosti, se u nás ocitla až u samého dna. Snad je to
určitý fenomén doby, kdy si po letech lidé teprve začínají vážit toho,
čemu se říká bohatství. Vzpomínám, když jsem patnáct roků pracoval ve
Škodovce, že v určitém období mistr nemohl získat dělníka na práci
přes čas, protože ten mu říkal: „Já mám peněz dost. Už víc
nepotřebuji. Nemohu si koupit to, co bych chtěl a samotné peníze pro mne
nemají cenu.“ Myslím, že právě tato doba je poznamenána tím, že jsme
se až příliš upnuli na hodnotu peněz. Mnozí se domnívají, že peníze
dají člověku všechno. Zřejmě bude trvat určitou chvíli, než nám dojde,
že zdraví si nelze úplně koupit a především pak štěstí. Že není
možné si koupit to, co dělá člověka člověkem – přátelství a
lidský vztah. Když tuto zákonitost pochopíme, začneme si vážit člověka,
jeho pracovitosti, úspěchu, ať už ve zdravotnictví, vědě, školství,
kumštu či řemesle.