Členské fórum A.T.I.C. ČR Jablonné nad Orlicí 8.-9. října 2015
03. 11. 2015
Jablonné nad Orlicí se stalo místem konání Členského fóra
Asociace turistických informačních center České republiky. Jeho
účastníky přivítal starosta města pan Miroslav Wágner, kterého jsem
požádal o pár slov.
Dnešní fórum určitě vítáme. Jablonné nad Orlicí bylo jedním
z průkopníků, jehož samospráva zřídila turistické informační
středisko už koncem devadesátých let minulého století. Tehdy to bylo
pro naše město šťastné řešení v tom, že jsme do jednoho objektu
spojili odbor kultury spolu s poskytováním turistických informací a že
jsme tak informace dokázali poskytovat sedm dní v týdnu, což bylo pro
návštěvníky i obyvatele města velkým přínosem. Samozřejmě, požadavky
na turistická informační centra se stupňují. V letní sezoně je to naše
otevřeno od osmi hodin ráno do sedmnácti odpoledne. Najdou se ale i tací,
kteří se diví, že v něm už sobotu v osm hodin večer nedostanou
informace.
Prezidenta A.T.I.C. ČR Pavla Hlaváče jsem rovněž požádal
o vyjádření.
V Asociaci turistických informačních center ČR je 276 řádných členů.
Certifikovaných turistických informačních center je však v Česku
386. V roce 2014 jejich služeb využilo přes šest a půl milionu
tuzemských návštěvníků a kolem osmi set tisíc zahraničních. Lidé čím
dál víc využívají našich služeb, a to navzdory tomu, že většinu
informací mohou najít na internetu. Turistická informační centra
navštěvují nejen turisté a návštěvníci dané obce nebo města, ale
i místní obyvatelé, aby se například dozvěděli, co se bude hrát
v divadle, jaké jsou akce na lázeňské kolonádě, v jakém stadiu jsou
přípravy na festival aj. Interakce s návštěvníky pak pracovníkům
turistických informačních center umožňuje získávat i informace, které
ještě nemohou vědět. Dovolím si uvést příklad. Přijde turista a
posteskne si, že nefunguje automat na veřejných toaletách. Že je zavřen
vstup tam a tam, i když má být otevřeno. No a pracovníci informačního
centra informaci posunou dál, aby byla učiněna náprava. Zpětná vazba je
důležitá a užitečná. Je příjemné, když k vám přijde člověk a
řekne: „Na základě informací od vás si plánuji výlety. A nejen
do okolí…“ Většina turistických informačních center totiž poskytuje
informace přesahující rámec jejich destinace. Pokud turista přijede
například do Mělníku, může tam dostat informace nejen o Mělníku, ale
i o dalších místech Polabí. Ve Frýdku-Místku zase o Beskydech atd.
Tohoto členského fóra se účastní 79 turistických informačních center.
Mj. to svědčí o tom, že jejich pracovníci mají zájem vyměňovat si
informace a poznatky. Že mají zájem o komunikaci s radou své profesní
asociace. Naši členové ví, že se snažíme najít finanční prostředky na
propagování jejich činnosti. Že s pracovníky Ministerstva práce a
sociálních věcí ČR hledáme způsob, jak profesi pracovníka turistického
informačního centra a vedoucího pracovníka turistického informačního
centra včlenit do Katalogu prací ve veřejných službách a správě.
Minulé vydání Všudybylu přineslo fotoreportáž „Český
systém kvality služeb se prezentoval v Olomouci“ (viz stejnojmenný
článek na www.e-Vsudybyl.cz).
Naše asociace byla u zrodu tohoto systému. Máme 129 registrovaných
turistických informačních center, která jsou držiteli certifikátu Systému
české kvality služeb, a 194 vyškolených trenérů, což ilustruje, že
turistická informační centra mají o tento systém zájem. Na druhou stranu
od Ministerstva pro místní rozvoj ČR čekáme (a vítáme od kohokoliv
dalšího), že se turistickým informačním centrům certifikovaným Systémem
české kvality služeb bude dávat pořádná publicita. Ta je v tržním
prostředí důležitá nejen pro prestiž a ziskovost podnikajících
subjektů, ale i pro turistická informační centra, jejichž ziskem jsou
dobře informovaní turisté. Pro zřizovatele turistických informačních
center pak to, kolik turistická a obchodní klientela směrovaná a motivovaná
námi poskytovanými informacemi svou poptávkou a útratami přispěje
k zachování nebo i tvorbě pracovních míst a podnikatelských
příležitostí v obci, městě či regionu.