rok 1995 Zahájení jednání mezi ministerstvy obrany a
dopravy o provedení civilně vojenské integrace oblastních letových
provozních služeb.
rok 2009 Jmenování zmocněnců ministerstva obrany a
ministerstva dopravy pro přípravu meziresortní dohody o civilně vojenské
spolupráci.
1. listopadu 2014 Podepsána Dohoda o cílovém stavu
civilně vojenské integrace oblastních letových provozních služeb.
1. května 2014 Příprava provozního přechodu a přechod
k cílovému stavu integrace.
14. května 2014 Ukončení stabilizačního období civilně
vojenské integrace.
Civilně vojenská integrace řízení letového provozu v Česku úspěšně dokončena
13. 07. 2014
Úspěšným završením stabilizační fáze byl ukončen významný projekt integrace civilních a vojenských oblastních letových provozních služeb v českém vzdušném prostoru. V souladu s požadavky Evropské unie v projektu „jednotného evropského nebe“ a s principy flexibilního využívání vzdušného prostoru tak došlo k dalšímu zvýšení bezpečnosti a efektivnosti civilního i vojenského letového provozu. Česká republika v současnosti patří mezi členské státy Evropské unie s nejpokročilejší úrovní spolupráce mezi civilními a vojenskými partnery v oblasti poskytování služeb řízení letového provozu.
Základním principem integrace
je stav, kdy je za civilní i vojenský letový provoz v příslušné části
českého vzdušného prostoru odpovědný jeden řídící letového provozu.
Ve vzdušném prostoru České republiky jsou tak poskytovány letové provozní
služby všem civilním a vojenským letům (s výjimkou operačních
vojenských letů) jedním provozním stanovištěm státního podniku Řízení
letového provozu České republiky.
Ve vymezeném vzdušném prostoru
České republiky má tak od 1. května 2014 výsledně odpovědnost za
provedení civilních i vojenských letů jeden civilní řídící letového
provozu z oblastního střediska řízení Praha, který ke své činnosti
používá civilní řídicí systém. Flexibilní využívání vzdušného
prostoru pro potřeby vzdušných sil Armády ČR tak současně zajistí
optimalizaci využívání letových tratí pro civilní provoz. Ve vzdušném
prostoru České republiky byl rovněž vytvořen tzv. super nízký sektor
určený pro poskytování letových provozních služeb vojenských letů z a
do vojenských prostorů. Pro úspěšné zajištění cílového stavu civilně
vojenské integrace prošlo příslušným výcvikem cca 350 řídících
letového provozu ŘLP ČR, s. p., a specialistů provozního personálu Armády
ČR. Na vojenské straně došlo také k příslušné úpravě technických
systémů na základnách Čáslav, Náměšť, Pardubice a Kbely za účelem
výměny dat a komunikace s hlavním civilním systémem řízení letového
provozu.
Civilně vojenská integrace
zajišťuje zachování všech atributů akceschopnosti vzdušných sil armády
prostřednictvím přímé koordinace mezi civilním stanovištěm Řízení
letového provozu ČR, s. p., vojenskými základnami a protivzdušnou obranou.
V souladu se závazky České republiky jako člena NATO mají vzdušné síly
Armády ČR i po úspěšné realizaci civilně vojenské integrace vytvořeny
všechny potřebné podmínky v rámci plnění svých povinností při
zajišťování obranyschopnosti a integrity českého vzdušného prostoru.
Mimo významné zlepšení
bezpečnostních parametrů s sebou civilně vojenská integrace přináší
i nemalé úspory provozních nákladů ze státního rozpočtu v kapitole
obrana (jedná se přibližně o 20 milionů korun, které přineslo zrušení
vojenských oblastních středisek řízení). Úspory v řádech desítek
milionů představuje po integraci skutečnost, že již nejsou nutné další
vojenské investice do technologií potřebných pro řízení letového
provozu.
-RK-